חיל השריון של הפשע המאורגן: העבריינים להוטים להשיג את הדבר הבא

המשטרה תפסה עשרה רכבי יוקרה ממוגני ירי בצפון וחשפה את תעשיית המיגון הפיראטית: "חלה עלייה בשימוש כחלק מסכסוכי העבריינים"

אלון חכמון צילום: ללא קרדיט
רכבים ממוגנים (צילום: דוברות המשטרה) | צילום: דוברות המשטרה

בשנתיים האחרונות אנחנו ערים יותר ויותר לתופעה, לפיה עבריינים בכירים וארגוני פשיעה עושים לא אחת שימוש ברכבים ממוגני ירי, מרביתם ללא אישור ובניגוד לחוק, זאת במסגרת המוגנות שלהם מפני יריביהם בעולם הפשע ומאחר והם חשים את סיכון החיים הממשי. חלק מהם עושים ברכב הממוגן ירי לביצוע משימות חיסול, והוא מוגדר כרכב מבצעי בלבד, המאפשר הימלטות מזירות חיסול ללא פגיעה. מיד לאחר מכן מסתירים אותו בתוך מבנה כדי להעלים אותו מעיני הציבור, המשטרה והיריבים.

רכב רוביקון עם מיגון ירי שאותר בביתו של עלא אבו לטיף
רכב רוביקון עם מיגון ירי שאותר בביתו של עלא אבו לטיף | צילום: דוברות המשטרה
עמיר מולנר
עמיר מולנר | צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90

בתוך כך, שוטרי המחוז הצפוני שפועלים כאמור למיגור הפשיעה ומנסים להצר ולפגוע בארגוני הפשיעה הפועלים בגזרתם, בעיקר במגזר הערבי, הצליחו לתפוס כאמור בתוך השנה הנוכחית 10 רכבים ממוגני ירי, ומעבר לעובדה שהמשטרה פועלת לחילוטם, נפתחו הליכים פליליים כנגד בעלי הרכב והנהגים בהם, עד לכתב אישום חמור שהוגש בשבוע שעבר.

במשטרה מציינים כי כחלק מסכסוכי העבריינים ברחוב הערבי, חלה בשנה האחרונה עלייה בשימוש בכלי רכב שמוסבים לרכבים ממוגני ירי. במסגרת השינוי שנעשה ברכב, מוסיפים העבריינים חלקים שונים המוסיפים למשקל הרכב מאות קילוגרמים, ובכך פוגעים ביכולות ההיגוי והבלימה של הרכב ומסכנים את משתמשי הדרך.

רכב עם מיגון ירי שנתפס בנוף הגליל (צילום: דוברות המשטרה) | צילום: דוברות המשטרה

לפני כשבוע, בתום הליך תעבורתי שהתנהל כנגד נהג הרכב, הוגש כנגדו כתב אישום בעבירות של נהיגה ברכב שעלול לסכן משתמשי דרך, נהיגה ברכב לא תקין ונהיגה ברכב שמבנהו, ציודו ואביזיו שלא לפי תקנות התעבורה בבית משפט השלום לתעבורה בנצרת. נציין כי רכב ממוגן ירי עלול להפוך למלכודת מוות במקרים שלא עבר את מבחני הכשירות והבטיחות ועלה לכביש בניגוד לחוק. עוד ברור כי תפיסת רכבים שכאלו מהווה סיכול לאירועי פשיעה חמורים וכן פגיעה בכיס של אותם עבריינים וארגוני פשיעה.

חשוב להדגיש כי ביצוע השיפורים והמיגונים ברכב ממוגן ירי מסתכמת בתוספת של מאות אלפי שקלים לעלות שוויו של הרכב, ושיפורים אלו לא מתבצעים במוסכי יצרן מורשים אלא במסגרת עבודה פיראטית.

פקד גדי פיינגרוט, ראש מדור תאונות דרכים במרחב העמקים שבמחוז הצפוני במשטרה, מפרט בפני מעריב את הסכנות החמורות במקרים של שימוש ברכב ממוגן ירי ללא אישור: "לכל מרכב הרכב מוסיפים פלטות פלדה שברוב המקרים אינן מולחמות אלא מודבקות או מוברגות או מוצמדות בדרך אחרת, והכל כדי שניתן יהיה לפרק אותן לפני מבחן רישוי (טסט). הפלטות כמובן אמורות להיות חסינות ומונעות מעבר כדורי ירי. ברוב המקרים הם בוחרים בג'יפ הרוביקון, אחת מהסיבה שהוא גדול, חזק וכן בשל העובדה שהם מבצעים את העבודות בשטחים במפעלים מחתרתיים לרוב, וכך יש שטאנץ בעצם ולא צריך בכל פעם לייצר פלטות לפי גודל ומידה חדשים.

מבחינת חוקיות מדובר באירוע בלתי חוקי כי בארץ אסור לנוע עם רכבים ממוגנים אלא באישור של משרד התחבורה, ומי שמקבל את האישורים זה מוסדות ממלכתיים כמו משרד הביטחון, ראש הממשלה ומשרדים נוספים, ומספר רכבים מצומצם שניתן לשכור אותם לאירועים מיוחדים כמו סיקור בשטחים.

אותם רכבים ממוגנים מגיעים מחו"ל מהיצרן עם המיגון החוקי, או לחילופין מורכבות במוסכים מורשים. ניתן וניכר לעין לזהות רכבים ממוגנים בלתי חוקיים.

רכב שעובר התקנת מיגון זה רכב שהוא כבד בדרך כלל ב-25 אחוזים ממשקל הרכב המותר. מערכות הבטיחות כגון בלמים, היגוי, צמיגים בנויים על רכב שאמור לשאת שני טון ולא יותר, וכשעולים לכביש עם רכב ששוקל במאות ק"ג יותר מהמותר זה מהווה סכנת בטיחות ועבירה מאד חמורה. הרכב יכול להתהפך, לאבד שליטה, מתקשה בבלימת חירום.

אלמנט נוסף מתייחס לנהג שנוהג ברכב שכזה וכל הפלטות שמותקנות פוגעות בשימוש ברכב, לרבות בצורת הנהיגה, חגורות הבטיחות. התקנת הפלטות על השמשות מצמצמת בצורה משמעותית את שדה הראייה והנראות. מדובר בעבירה פלילית ותעבורתית חמורה ומסוכנת, אירוע משמעותי שעל פי ההנחיה מורד מהכביש ונגד הנהג נפתח הליך פלילי לרבות חילוט הרכב.

תגיות:
עמיר מולנר
/
פשע מאורגן
/
פשע
/
ארגון הפשיעה אבו לטיף
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף