חבר הכנסת שמחה רוטמן, העומד בראש ועדת חוק חוקה ומשפט, קיים אמש (רביעי) דיון נוסף בהצעה לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים. מדובר בתיקון נוסף לחוק יסוד השפיטה, לאחר שהתיקון הקודם לחוק היסוד, אשר ביטל את עילת הסבירות, בוטל על ידי בג"ץ באקט היסטורי ראשוני בו בג"ץ פסל באופן תקדימי ודרמטי חוק יסוד.
כזכור, לפי המתווה המוצע, בוועדה לבחירת שופטים יהיו 9 חברים: נשיא בית המשפט העליון ושני שופטי בית המשפט העליון אשר ייבחרו על ידי שופטי העליון, שר המשפטים שיעמוד בראש הוועדה ושר נוסף שתקבע הממשלה, 2 ח"כים שיבחרו הקואליציה והאופוזיציה מטעמן, ו-2 נציגי ציבור משפטנים, שיבחרו הקואליציה והאופוזיציה.
במהלך הדיון, רוטמן הציע מספר שינויים. בין היתר, רוטמן הציע שינוי קוסמטי בו תקופת כהונת השופטים בבית המשפט העליון לא תוגבל במספר שנים, אלא שיהיה גיל מינימלי למינוי. מכיוון שעל פי חוק שופטים פורשים בגיל 70, התוצאה זהה להגבלת שנות הכהונה ומדובר בשינוי קוסמטי בלבד.
בנוסף, רוטמן הציע כי במקרה של קואליציה רחבה המונה 80 חברי כנסת שני נציגי המשפטנים בוועדה לבחירת שופטים לא ייבחרו בנפרד על ידי האופוזיציה והקואליציה, אלא על ידי כלל חברי הכנסת. התוצאה המתבקשת היא כי הקואליציה תשלוט במינוי המשפטנים, מה שיעלה את כוחה ל-5 חברים בוועדה, ויאפשר לה להחזיק ברוב מוחלט בוועדה.
הצעה מעניינת נוספת, עלולה להכניס את מערכת המשפט לקיפאון מסוכן מבחינת מינויים של שופטים, גם כאשר כלל הגורמים מסכימים כי מדובר במינויים קריטיים. ההצעה היא כי כאשר הכנסת נכנסת לתקופת בחירות, תהיה הקפאה מוחלטת במינויים במערכת המשפט – כולל נשיא ומשנה לנשיא בית המשפט העליון – עד לכינון ממשלה חדשה בכנסת החדשה.
לכאורה מדובר במספר חודשים מעטים, אלא שאנחנו למודי סבבי הבחירות בטרם הקמת ממשלת בנט-לפיד. משמעות של משבר פוליטי דומה, היא כי מערכת המשפט תעמוד בפני משבר חסר תקדים של אי מינויים, גם קריטיים. ללא חקיקת מנגנון עוקף משברים פוליטיים, הוראת החוק הזאת עלולה לגרום לכך שמשבר פוליטי יכניס את מערכת המשפט לסחרור חסר תקדים שיהיה קשה לצאת ממנו.
הנתון הכי משמעותי הוא כי במקרה של קואליציה רחבה, חבר הכנסת מטעם האופוזיציה ייאבד את הווטו, כך שלא יהיה צורך בהסכמה שלו למינויים. על פי המתווה המוצע, יש צורך בהסכמה של שופט, נציג קואליציה ונציג אופוזיציה למינויים לערכאות הנמוכות – כאשר לבית המשפט העליון יש צורך רק בהסכמה של נציגי הקואליציה והאופוזיציה. משמעות נטילת הווטו מנציג האופוזיציה היא כי הקואליציה תשלוט באופן בלעדי ומוחלט במינויים לבית המשפט העליון, ללא יכולת של השופטים או של נציג האופוזיציה לעשות דבר בנדון.