הרשות להגנת הפרטיות הטילה קנס מינהלי בסך 35 אלף שקלים על חברת Itay Brands LTD, בעקבות הצבת מצלמות אבטחה ברחבי חנויותיה, כולל בסמוך לתאי הלבשה, מבלי ליידע את הלקוחות כנדרש על כך. המקרה מדגיש את חשיבותה של הגנת הפרטיות בחנויות קמעונאות ובמיוחד באזורים רגישים כמו תאי הלבשה.

ההליך נפתח בעקבות תלונות של לקוחות שהתקבלו ברשות בנוגע למצלמות שהוצבו בקרבת תאי ההלבשה בסניפי הרשת. התלונות העלו חשש מהפרת פרטיות בעת הלבשת בגדים, מרגע שנוצר תחושת מעקב לא רצוי באזור הרגיש הזה. בעקבות פיקוח מינהלי שביצעה הרשות, נמצא כי החברה הציבה מצלמות בסניפיה בקניון שבעת הכוכבים ובקניון רמת אביב, לרבות בסמוך לתאי ההלבשה. הבדיקה התמקדה בבחינת האופן שבו הוצבו המצלמות, מיקומן המדויק ואופן הייעוד של הלקוחות.

החברה הפרה את חוק הגנת הפרטיות בשני מישורים עיקריים: ראשית, היעדר הצבת שילוט מתאים המציין את מטרת הצילום והאיסוף של מידע חזותי מהלקוחות. כללי החוק מחייבים שילוט ברור ונראה המיידע את הלקוחות על קיומן של מצלמות ועל המטרה לשמה נאסף המידע החזותי. שנית, החברה הפרה את החוק בגין אי רישום של מאגרי המידע שבבעלותה, כולל מאגר הצילומים של הלקוחות שנאספו מהמצלמות. על פי חוק הגנת הפרטיות, כל מאגר מידע חייב להיות רשום ברשות, כדי לאפשר פיקוח והגנה על זכויות הפרטיות של הציבור.

חנות בגדים (צילום: Pixabay)
חנות בגדים (צילום: Pixabay)

ברשות להגנת הפרטיות מדגישים כי הצבת מצלמות ברחבי החנות, במיוחד בקרבת תאי ההלבשה, ללא יידוע לקוחות כנדרש, מהווה הפרה חמורה של חוק הגנת הפרטיות. תאי ההלבשה נחשבים לאזור רגיש במיוחד, שבו לקוחות מצפים לפרטיות מלאה. החברה טענה בתשובתה כי המצלמות שהוצבו בסמוך לתאי ההלבשה לא צילמו את תוך התאים עצמם, אלא רק את האזור הסמוך. עם זאת, הרשות קבעה כי גם המיקום הסמוך מספיק כדי ליצור פגיעה בפרטיות ותחושת אי נוחות בקרב הלקוחות.

בעקבות קביעת ההפרות והטלת הקנס, התחייבה החברה לנקוט צעדים מתקנים מיידיים. החברה הסירה את מצלמות האבטחה שהוצבו בקרבת תאי ההלבשה והציבה שילוט המיידע את הלקוחות על מצלמות האבטחה ומטרת הצבתן בכלל סניפי הרשת. כמו כן, החברה פעלה לרישום המאגרים שבבעלותה כנדרש בחוק.

הרשות מציינת כי עם כניסתו של תיקון 13 לחוק הגנת הפרטיות לתוקף באוגוסט הקרוב, העיצומים הכספיים בגין הפרות מסוג זה יעמדו על מאות אלפי שקלים במקום סכומים נמוכים יותר כפי שהוטלו במקרה זה. השינוי נועד להרתיע חברות מהפרת חוק הגנת הפרטיות ולהבטיח הגנה טובה יותר על זכויות הציבור. המקרה מדגיש את הצורך של בעלי עסקים לוודא שהצבת מצלמות אבטחה מתבצעת בהתאם לחוק, תוך הצבת שילוט מתאים ורישום מאגרי המידע כנדרש, במיוחד באזורים רגישים לפרטיות כמו תאי הלבשה.

מאיתי ברנדס נמסר בתגובה: ״אין ולא היו מצלמות שכוונו לתאי המדידה, המצלמות כוונו לרצפת המכירה בלבד! ולא נעשתה הפרה בעניין זה כפי שגם קבעה הרשות להגנת הפרטיות בהחלטתה. מיד עם קבלת הפניה מהרשות הוצב שילוט מתאים ונרשם המאגר. איתי ברנדס רואה חשיבות עליונה בשמירה על פרטיות לקוחותיה״.