בשקט בשקט: כלי הרכב החדש של העבריינים כבר כאן

העבריינים בישראל מחליפים את האופנועים ברכיבה על קורקינטים ואופניים חשמליים לביצוע חיסולים, ירי והשלכת מטענים - כלי מהיר, שקט, זמין ומוסווה בין אזרחים

אלון חכמון צילום: ללא קרדיט
חשוד מארגון פשע מבצע ירי לעבר בית בנצרת במטרה לסחוט באיומים
חשוד מארגון פשע מבצע ירי לעבר בית בנצרת במטרה לסחוט באיומים | צילום: דוברות המשטרה
2
גלריה

יותר ויותר בשנים האחרונות, מתעצמת ומתגברת התופעה שבה כלי הרכב המשרתים את העבריינים לביצוע משימות פליליות חמורות ביותר, לרבות חיסולים, הם הקורקינטים והאופניים החשמליים. לא עוד רכבי מילוט ואופנועי הטימקס שהפכו לסמל העבריינים - אלו משמשים יותר לצורך איסוף מידע ובעיקר גביית כספים.

בכיר במשטרה מסביר את ההיגיון שמאחורי: "אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שב-85 אחוזים מכלל האירועים הקשורים לירי או השלכת רימון מתבצעים ברכב דו-גלגלי חשמלי כמו קורקינט או אופניים".

אותו בכיר מוסיף: "לא אגזים אם אומר שרוב האירועים בתל אביב, לדוגמה, המתרחשים בתחום הפלילי, לרבות השלכת רימונים, אירועי ירי והשלכת מטעני צינור שהם מכינים בבית, מתבצעים ברכיבה על קורקינט או אופניים חשמליים.

קורקינט עבריינים
קורקינט עבריינים | צילום: דוברות המשטרה

זה נכון מאוד לתל אביב וגם ליפו, זה נכון לערים במרכז, בשרון, בירושלים ובגזרת לכיש ואפילו אילת, כמו פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, חולון, בת ים, רמלה, לוד, חיפה, נתניה, חדרה ובעצם בכל עיר או ישוב עם רקע שטח אורבני, שיש בה כבישים מסודרים ומדרכות. זה פחות עובד באזורים מסוימים עם שטחים פתוחים או אזורים נידחים עם שטחי עפר, כמו בדרום, בנגב וכמובן בכפרים בצפון.

כלי הרכב הדו-גלגלי נוח ונגיש הרבה יותר, הוא מוטמע היטב בערים ברחבי הארץ, רבים מאוד משתמשים בשגרה באותם כלי רכב דו-גלגליים ולכן תנועה של עבריין אינה חריגה, לא מעוררת תשומת לב ולא פותחת עליו עיניים, כך שהוא יכול לנוע לכאורה בחופשיות עד להשלמת המשימה - בין אם בשיווק הסמים והפצתם, בין אם בהשלכת רימונים, הנחת מטענים, ביצוע ירי ואפילו חיסולים.

מעצר חשוד עם אקדח תחנת יפו | צילום: דוברות המשטרה

אנחנו במשטרה למדים ומבינים שבשנים האחרונות הקורקינטים והאופניים החשמליים הפכו לכלי הרכב של קבלני הביצוע בעולם הפלילי. אגב, הרוכבים מגיעים עם קסדות, כך קשה לזהות אותם, והם תוך שניות מאיצים אפילו ל-80 קמ"ש. ועם כלי כזה קל יותר לחתוך בסמטה, ואפילו אופנוע - אם יעשה את זה יעורר תשומת לב וימשוך אליו אש".

גורם נוסף במשטרה מבהיר כי השימוש בכלים אלו מאפשר לעבריינים הבכירים לעשות שימוש בנערים וצעירים שאין להם רישיון נהיגה, לשמש לכאורה כקבלני ביצוע. הם חוצים את העיר מקצה לקצה תוך דקות בודדות ונעלמים, ועכשיו לך תאתר אותם. ביפו נלכד קטין בן 15 חמוש באקדח שרכב על קורקינט חשמלי, ובלשים שהוא עורר את חשדם תיקלו אותו ומרחו אותו על הניידת, אבל זה אירוע בודד שעולים עליהם בגלל נחישות של בלשים.

הם נעים ברחובות בלי כל בעיה, והיום בערים הגדולות ואפילו בקטנות, לא מעט אזרחים מתנועעים על קורקינטים ואופניים חשמליים - זה הפך לכלי רכב משמעותי, ומעבר לעובדה שלא צריך לרכוש אפילו את הכלים הללו. הם עומדים ופזורים ברחבי העיר וניתן לשכור אותם כדי לנוע בדרכים".

במשטרה יוצאים מנקודת ההנחה שהעבריינים לא מגיחים יותר ברגל לזירות הפשע, אפילו לא במקרי שוד נועזים, תקיפות או מקרי אלימות חמורים. מחוללי הפשיעה הבכירים שולחים את המבצעים שלהם עם כלי הנשק או אמצעי הלחימה (אמל"ח), כמו מטען צינור, על גבי הקורקינט או האופניים החשמליים, וכך מצמצמים את המעורבות של יותר מדי אנשים.

"היום בחור צעיר יכול לנוע על קורקינט, לרכוב בין אזרחים תמימים, וברגע שהוא מרגיש שהשטח פנוי הוא חותך לבצע את המשימה שלשמה יצא לדרך, משליך מטען או רימון ועוזב את המקום בלי שיבחינו בו, בלי שיעורר חשד. כשרוכשים את הקורקינטים האלו, המוכרים מחויבים לדאוג להגבלת המהירות עד 40 קמ"ש, אבל אותם עבריינים הבינו שזה פשוט כל כך להפוך אותו לכלי משימתי משמעותי.

הם מורידים פיוז בסך הכל, ובן רגע הכלי הזה נע במהירות של 80 קמ"ש, וזה המון בשביל להימלט מזירות בלי רעש של אגזוזים. אנחנו כמשטרה עושים הכל כדי להיאבק בתופעה, כמו שחיסלנו את השימוש באופנועי הבולט, אבל זה הרבה יותר מורכב, כי זה נגיש ואי אפשר להוריד היום את הקורקינטים והאופניים החשמליים מהכביש".

בחינה של מספר אירועים מחדדת את התזה של המשטרה, שכן אירועי פשיעה חמורים בשנים האחרונות בוצעו באמצעות רוכבים על דו-גלגלי חשמלי, ולמרות שחלפו חודשים ארוכים עדיין לא נעצרו חשודים בגין אותם אירועים. בפתח תקווה חוסל העבריין ג'ורג' בית עדה במרץ האחרון כשרוכב על דו-גלגלי הגיע ליד בית הכנסת ברחוב משה אויערבך בשכונת כפר גנים ג' היוקרתית, באין מפריע ומטווח אפס ממש ביצע ירי ממוקד לעברו של היעד וחיסל אותו במקום.

תוך שניות נעלם המחסל מהזירה ועקבותיו נעלמו. ברמת גן חלק נכבד ומשמעותי מאירועי הירי לעבר עבריינים ומבנים, וכן אירועים של השלכות מטענים, בוצעו בשנים האחרונות על ידי רוכבים על דו-גלגלי.

בלוד וברמלה הכלי הזה תופס אט אט מקום משמעותי, בעיקר בשל העובדה שניתן להשתמש בצעירים שהפעלתם מסתכמת באלפי שקלים בודדים כדי לבצע את משימות הירי והחיסולים, וזה נכון לכלל המקומות בעלי רקע שטח אורבני, כפי שסבורים במשטרה.

כך, אגב, מעריכים במשטרה התרחש החיסול של שתי הנשים בחניון בלוד כשרוכב על דו-גלגלי הגיע לזירת הפשע וביצע ירי לעבר השתיים שהיו ברכבן. באירוע נוסף שאירע באחת הערים בשפלה, רוכב על דו-גלגלי תועד במצלמות אבטחה מגיע לכאורה למפגש עם תושבת העיר ומחסל אותה במקום.

"אפשר לומר שזה כלי רכב משימתי שתופס את מקומו בקרב העבריינים. הוא לא דורש מיומנות מיוחדת, הוא מגיע לכל מקום וניתן בהטענה אחת לחצות את העיר מהקצה לקצה ואפילו להימלט לערים סמוכות, וזה מספיק בהחלט לאותם עבריינים. האדרנלין מניע אותם והם לא מושכים תשומת לב, וזה מקל עליהם את ביצוע המשימה.

התופעה הזאת מסוכנת בעיקר נוכח העובדה שלא כל המקומות ברחבי הארץ מצולמים, כך שהיכולת של המשטרה באותם מקומות מוגבלת ביותר. "עוברי אורח מתקשים לתת תיאור של רוכב על קורקינט למעט אולי מבנה גוף או גובה, אבל כל השאר זהה לכולם כמעט.

אמצעים טכנולוגיים - השימוש בהם לא רלוונטי אם אין לנו תיעודים כדי להתחקות אחרי חשודים, ולכן באירועים הללו העבודה מתמקדת בעיקר במישור המודיעיני עד לראיה המרכזית או עד למידע הזהב המוביל לפיצוח, וזה לוקח הרבה יותר זמן", מסכמים גורמים בכירים במשטרה.

תגיות:
פלילים
/
עבריינות
/
כלי רכב
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף