פגישה עם משקיע היא סיטואציה מלחיצה בפני עצמה. חודשים ארוכים של עבודה קשה על המוצר ועל הגיוס עצמו והכל מתנקז לאותה פגישה גורלית. אבל שום דבר לא מפחיד יזמים יותר מהאפשרות שיישאלו שאלות שלא ידעו כיצד לענות עליהן. הנה חמש שאלות קשות במיוחד שמשקיעים אוהבים לשאול וכמה טיפים שיעזרו לכם לצלוח אותן בשלום.
כך לדוגמא, אם פיתחתם פלטפורמת צ'אט שכוללת גם שוק מכירות ״יד שנייה״, וואצאפ היא עדיין מתחרה שלכם. נסו למפות כמה שיותר מתחרים גם אם אתם מרגישים שחלק מהם הוכנסו "בכוח". ״מתחרים רחוקים״ מדגישים את היתרונות שלכם. חשוב כמובן להישאר בתחום הסבירות ולא להתייחס לחברות שפעילותן לא יכולה להיחשב כמתחרה לחלוטין.
אחד הפחדים הגדולים של כל יזם הוא להישאל על מתחרה שהוא לא מכיר. אל תמציאו תירוצים ואל תחששו לומר את האמת. הסבירו שהתרכזתם בבדיקת המתחרים המרכזיים שאתם עדיין מחפשים מתחרים נוספים וכמובן שתבדקו את החברה שציין המשקיע מיד לאחר הפגישה. זכרו שאתם נבחנים גם על היכולת להתמודד עם שאלות קשות.
טעות שניתן להעלות כתשובה יכולה להיות למשל בחירה בטכנולוגיה לא נכונה או בספק לא טוב בתחילת הדרך וביצוע ההתאמות הנדרשות לאחר הגילוי, אובדן זמן יקר בבחירה בכיוון לא נכון, התעלמות מגורם בשוק או ממה שהמתחרים עושים ועוד.
שימו את האגו בצד. משקיעים באמת ובתמים מעריכים יזמים שנכשלו מספר רב של פעמים לפני שהצליחו ויודעים שבמקרים רבים זהו אחד הגורמים המרכזיים להצלחה.
כך למשל, שיטת שיווק שהפכה נפוצה מאוד בשנים האחרונות, במיוחד כאשר קהל המטרה צעיר, היא שימוש במשפיענים (לדוגמא "כוכבי רשת" ביוטיוב, אינסטגרם וטיקטוק). במקרים רבים זול ויעיל יותר להשתמש במשפיענים מאשר עוד קמפיין בגוגל או בפייסבוק, שכן גם אם המשפיען גובה אלפי דולרים לפוסט הוא עשוי להביא לכם טראפיק איכותי יותר. יחד עם זאת, הקהל ש״שולח״ המשפיען לקנות את המוצר שלכם מגיע לפעמים מהסיבות הלא נכונות ונעלם באותה המהירות שבה הגיע.
לכן המשקיעים מעוניינים לדעת עד כמה אתם מסוגלים להוביל שינוי מהותי במיזם שיחזיר את הרכבת למסלול. עד כמה אתם גמישים? עד כמה אתם נחושים? האם חשבתם על תכנית גיבוי? טיפ קטן לדרך – ככל שתציגו את המיזם שלכם כטכנולוגיה/שיטה/ רעיון וכדומה שיכולים להצליח במספר מוצרים או שירותים וביותר מתחום או תעשייה אחת, כך תגדל האטרקטיביות שלכם בעיני המשקיע לעומת מיזם שמכוון למוצר אחד, שוק אחד וכדומה.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.