תושבי ישראל מחזיקים בעשרות מיליוני כרטיסי אשראי. רובם הגדול פעילים וסכומי הסליקה באמצעותם דמיוניים. המלחמה על ליבו וכיסו של הלקוח כדי ש"יגהץ" דווקא כרטיס מסוים, הולכת ומחריפה. לחברות האשראי כדאי להילחם על ליבו וכיסו של הלקוח, לפתות אותו להשתמש כמה שיותר בכרטיס אשראי, ודווקא בזה שלהן.
בהגיע התוקף למימוש, החברה פשוט לוקחת לעצמה את כל התשלום, עד האגורה האחרונה, אוטומטית וללא התרעה. אם הלקוח לא הספיק להגיע לבית העסק יורד כל כספו לטמיון. התנאי הדרקוני הזה מסתתר בדרך כלל בניסוחים מעורפלים בתוככי תקנון תכנית הנאמנות, שללקוח אין שום צורך או סיבה לקרוא.
לכולנו מוכרים שוברי הקנייה או תווי השי הנמכרים על ידי הרשתות עצמן. גם להם מוצמד תוקף מוגבל למימוש, אך יש לשים לב להבדל מהותי. תוקף למימוש ההטבות דרך תכנית הנאמנות של כרטיס האשראי קצר מאוד (מספר ימים עד מספר חודשים) מה שמעלה את הסיכוי שהלקוח יחמיץ את תאריך התפוגה וחברת האשראי תזכה בכסף.
לעומתם, חוק הגנת הצרכן קובע כי תווי קנייה יישאו תוקף מינימלי של 5 שנים, ושוברי שי או זיכויים יישאו תוקף מינימלי של שנתיים. לאחר פרק זמן כה ארוך, סבר המחוקק כי ניתנה ללקוח הזדמנות ארוכה מספיק לממש את השוברים או התווים, ועל כן בית העסק רשאי לא לכבדם.
התובעים הייצוגיים רכשו, כל אחד מחברת אשראי אחרת, מוצרים בהנחה בעזרת כוכבים, או חוויות, או גודיס, או פינוקים שצברו בחודש הקודם. כולם החמיצו את תאריך התוקף עקב מגבלות הקורונה, וכספם ירד כולו לטמיון. חברת האשראי זכתה בכולו. התביעות הייצוגיות יוצאות נגד שיטה זו, בטענה שבעת פקיעת התוקף חברות האשראי רשאיות לכל היותר למנוע מהלקוח את מה שקיבל מהן - דהיינו את האפשרות להנות מהנחה, או מהטבה. את כספו, שבסך הכל הופקד אצלן זמנית כנאמנות עד שיגיע לבית העסק, עליהן להחזיר.
ההליכים בבית המשפט המחוזי בתל אביב עדיין נמשכים. חברות אשראי, ומועדוני לקוחות נוספים נוהגים באותה דרך ויש מקום לבחון הגשת תובענה ייצוגיות נוספות על ידי לקוחות שניזוקו.
*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.