לקבלנים עם רישיון מרשם הקבלנים ישנן חמש דרגות להעלות סיווג בתחום, כאשר רמת הסיווג קובעת את גודל הפרויקטים מבחינה כספית ומ"ר שהקבלן יכול לבצע. אולם, גם אם התחלתם בדרגת סיווג נמוכה, תוכלו לטפס בדרגות על פי תנאים ידועים, וכך תעשו זאת נכון ובמהירות. 

הסיווג הקבלני ברשם הקבלנים תואם ניסיון וותק בתחום. הסיווג מתחיל מרמה 1, הרמה הנמוכה ביותר, ובו יוכל הקבלן לבצע עבודות בהיקף כספי מצומצם באופן יחסי. ניתן להעלות את סיווג הקבלן עד לדרגה 5, הגבוה ביותר, בו ניתן לבצע פעולות בניה בהיקף כספי שאינו מוגבל. למשל קבלן שיש לו רישיון בענף הבנייה בסיווג 1 ( 100 ג1) יכול לבצע עבודות עד לסכום של כ-4.7 מיליון ומנגד כשהקבלן מגיע לסיווג 5 ( 100ג/1) הקבלן יכול לצבע עבודות בנייה בהיקף בלתי מוגבל. 

עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)
עורך הדין תומר סופר (צילום: יח''צ)

בהתאם לכך, כל קבלן מקבל פרויקטים בסדר גודל כספי התואם את ניסיונו בתחום הקבלנות והתואם את הסיווג שלו. במידה וקבלן מבצע פרויקט שהוא מעבר לגודל הכספי כפי שכתוב לו ברישיון למעשה הקבלן עובר על החוק והוא עלול לקבל עונשים וסנקציות מרשם הקבלנים על כך. 

במידה והקבלן מעוניין להגדיל את ההיקף הכספי של הפרויקטים שהוא מבצע, עליו להגיש לרשם הקבלנים בקשה מסודרת להגדלת סיווגו. כדי לעשות זאת נכון יהיה עליו להגיע לניצול של 70 אחוז מההיקף הכספי הנוכחי המותר לקבלן.

קבלן רשום ברשם הקבלנים יכול להעלאת הסיווג שלו, אך ניתן יהיה לעשות זאת רק בטווח זמן של שנה לאחר שיש לו את הסיווג הנוכחי ובנוסף, יהיה עליו להוכיח כי במהלך תקופה זו הקבלן ביצע פרויקט המהווה 70 אחוזים מההיקף שנקצב לו ברישיון קבלן שלו (או שני פרויקטים במקביל בתנאים מסוימים שמפורטים בחוק שמהווים 100 אחוז מההיקף המותר להם) ובנוסף הקבלן ביצע את הפרויקט מההתחלה ועד הסוף (משלב שלד עד שלב גמר) כולל רכישת החומרים כמו ברזל ואבן.

כמה דרגות ניתן לעלות?
הסיווג הקבלני יוכל לגדול רק לאחר שחלפה שנה אחת לפחות כשהוא בסיווג הנוכחי שלו, ובכל פעם ניתן לקפוץ בדרגת סיווג אחת בלבד. 

ברור לכל, שלכל קבלן יש אינטרס להעלות למקסימום את הסיווג שלהם כדי לאפשר להם לבצע עבודות גדולות יותר, לצמוח מבחינה עסקית ולגשת למכרזים רבים יותר. 

יש לזכור כי הגשת הבקשה להעלאת הסיווג עלולה לחשוף את הקבלן לסיכונים, היות ואם הבקשה לא תעשה בצורה מקצועית עלול רשם הקבלנים לא רק שלא להיעתר לבקשה אלא אף לבדוק האם הפרויקט שביצע נעשה באופן חוקי בהתאם לרישיונו . כמו כן, הקבלן צריך לזכור שבכל עת רשם הקבלנים יכול להוריד אותו בסיווגו אם הפר את החוק או עבר על עברות בטיחות או אם הקבלן ביצע עבודות בסיווג הגבוה מהמותר לו וכדומה. לפיכך כפי שניתן להעלות את הסווג, כך גם רשם הקבלנים יכול להורידו חלילה ויש חשוב לפעול באופן מקצועי על ידי עורך דין מומחה בתחום.

יש לכם שאלה בנושא רישום קבלנים או העלאת סיווג קבלני תומר סופר הוא הפתרון המושלם עבורכם אתם מוזמנים לשלוח לנו הודעה או להתקשר לטלפון מספר 077-4564-770 ונציג משרדינו ייצור אתכם קשר.

יצירת קשר
יש לכם שאלה בנושא של רישום קבלנים? היתרים לעובדים פלסטינים?  דיני עבודה ודיני חוזים?
אתם מוזמנים ליצור עם עורך דין תומר סופר קשר בטלפון 077-4564770

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il
לביקור באתר של עו"ד תומר סופר לחצו כאן