קשרי דם, תככים ומזימות

מערכות היחסים בין אחים היו ותמיד יהיו מורכבות ועמוסות ברגשות, השילוב בין קנאה הערצה, וחמלה יוביל לא פעם למקרים קיצוניים

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
עורך הדין אמיר ברכה
עורך הדין אמיר ברכה | צילום: באדיבות אימפקט
2
גלריה

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

כך היה בשבוע שעבר וכך גם השבוע בסיפור מכירת יוסף, אך לא רק מכירת יוסף אלא גם ובעיקר הסיפור שבתוך הסיפור, סיפורה של תמר, האלמנה, שעשתה הכל כדי להרות ולא להשאר לבדה.

אפתח ראשית באמירת תודה רבה לכל הקוראים והמגיבים לטור, התגובות שלכם ממש מחממות את הלב, ונותנות לי את הדרייב להמשיך ולכתוב כל שבוע.

אבל כפי שאתם מכירים אותי, לא בכדי ציינתי גם את סיפור מכירת יוסף, היות ולשני הסיפורים יש קשר.התורה מספרת שהאחים קשרו קשר לרצוח את יוסף, ראובן – האח הגדול שמע את זה והתנגד לביצוע עבירת ההמתה, והציע לזרוק את יוסף לבור ולהותירו שם. התורה מציינת בפירוש שמטרתו הייתה לחזור להוציא את יוסף ולהשיבו הביתה.

אלא, שכאן מגיע טוויסט בעלילה, בשלב מסוים ראובן נאלץ לעזוב את המקום, ויהודה (כמו יתר האחים) לא ידע על מטרתו הסופית של ראובן סבר כי להותיר את אחיו למות לבד בבור חשוך זה מעשה לא מוסרי, יהודה שהיה המנהיג הבלתי מוכתר של האחים, הציע כי לא יהרגו את יוסף אלא ימכרו אותו, בהנחה שכל עוד יוסף בחיים אפשר יהיה לפדותו ולהצילו.

לאחר שהאחים רומזים ליעקב אבינו שיוסף מת, נפל עליו אבל כבד והוא נכנס למרה שחורה. כאקט של מחאה כלפי צעדו של יהודה, תוך שהם מאשימים אותו בכך שלא הניא אותם מלפגוע ביוסף וטענתם שאם הוא היה מניא אותם יוסף לא היה נמכר, הורידו האחים את יהודה מגדולתו.

עורך הדין אמיר ברכה
עורך הדין אמיר ברכה | צילום: אמיל מושיאייב

בתמורה לשירותים התחייב יהודה לשלוח לה גדי עיזים, אך תמר לא הסתפקה בהבטחות ודרשה ערבון – את חותמו פתיליו ומטהו, בימים עברו מדובר היה בשלושה פרטי זיהוי מהותיים, הם פרטי זיהוי  ייחודיים לכל אדם ואדם.

לאחר מכן, שלח יהודה את רעהו עם גדי, אך תמר כבר לא הייתה שם, מבירורים שערך החבר התברר שבמקום זה כלל לא ידוע על זונה.

כתוצאה מהחיבור, תמר מתעברת, ובשל העובדה לפיה הייתה אסורה לכל אדם והתגלה שהיא הרה, כאשר היא לא מספרת למי היא הרה, נגזר דינה לשרפה. היא מבקשת כבקשה אחרונה לשלוח לחמה – יהודה את הערבונות שהותרו בידיה כאשר היא מוסרת לו ש" לְאִישׁ֙ אֲשֶׁר־אֵ֣לֶּה לּ֔וֹ אָנֹכִ֖י הָרָ֑ה וַתֹּ֙אמֶר֙ הַכֶּר־נָ֔א לְמִ֞י הַחֹתֶ֧מֶת וְהַפְּתִילִ֛ים וְהַמַּטֶּ֖ה הָאֵֽלֶּה׃"

יהודה יכל להתחמק מהאחריות ולא להכיר להודות שהוא זה ששכב עם תמר, אך כמנהג מנהיג אמיתי, הוא לקח אחריות ואמר צָֽדְקָ֣ה מִמֶּ֔נִּי כִּֽי־עַל־כֵּ֥ן לֹא־נְתַתִּ֖יהָ לְשֵׁלָ֣ה בְנִ֑י וְלֹֽא־יָסַ֥ף ע֖וֹד לְדַעְתָּֽה׃

כלומר יהודה  מודה בפני זקני המקום שהוא זה ששכב איתה, ובכך הפך אותה לאשתו, והוא הודה שזה בגלל שהוא לא נתן אותה כאשה לבנו השלישי, אך מכאן גם הוכח שתמר לא הייתה אחראית למותם של שני בניו הראשונים שכן שהיא לא אישה קטלנית. תמר ניצלה הן ממוות מהיר בשריפה, והן ממוות איטי ובודד!

נתחיל בשאלה הקלה יחסית – ביחס לתמר, אין כל שאלה, בישראל אין חוק האוסר מתן שירותי מין בתשלום. לאשה מותר לעסוק בגופה כל העולה על דעתה, וכן, איסור על מתן שירותי זנות פוגע בחופש העיסוק שלה. זכות זו הוכרה כזכות יסוד בסיסית המגיעה לכל אדם. ביחס לאספקת שירותי מין החוק מאוד ברור, אסור לסרסר ו/או לארגן שירותי מין, מותר לספק, אך אסור לצרוך.

בשנת 2019 נחקק חוק האוסר על אדם לצרוך שירותי מין בתשלום, החוק קובע כי צרכנות מין הינה עבירה מנהלית היינו עבירת קנס. במקרה דנן יכולנו לטעון לטובת יהודה, שהוא בעצם עבר תרמית ע"י תמר, אבל יחד עם זאת, היסוד הנפשי שלו ביחס לכך שהוא סבר שהוא פונה ליצאנית ומקבל שירות מיצאנית , פוגע בטיעון הזה ועל פניו אם היו ננקטים כנגדו הליכים פליליים יהודה היה נדרש לשלם קנס.

שבת שלום!

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

תגיות:
משפט פלילי
/
מעריב משפטי
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף