היי חברים,
פרשת השבוע שנקרא השבת, מספרת על התחלת השעבוד של בני ישראל במצרים. יעקב נפטר, אחריו ילדיו שהיו זקני הדור, ועם פטירתם ובהיעדר הנהגה משמעותית, החלו המצריים לשעבד את בני ישראל.
ההיסטוריונים טוענים שהשושלת הפרעונית שמשלה בזמן יוסף הייתה שושלת חיתית שמקורה היה בכנען, ובגלל זה ליוסף שהיה במקור מכנען היה קל להתמנות למשנה למלך המצרי, שכאמור גם הוא היה במקור מכנען והיה לו קל יותר לסמוך על מישהו שאיננו מצרי מקומי אלא זר מכנען כמוהו.
לאחר חילופי השושלות ועלייתה של שושלת מצרית מקומית לשלטון במצרים, הרי שהם ראו בבני ישראל, כנטע זר שמקורו בכנען, וחששו שאם תחל מלחמה על השלטון במצרים עם השושלת הקודמת שכאמור הייתה כנענית, הרי שבני ישראל יחברו ל"אויבי מצרים" הכנענים ויהוו גייס חמישי כלפי המקומיים.
את היהודים, ייצג אדם שהתלמוד קורא לו גביהא בן פסיסא (כאשר ע"פ ההיסטוריון יוספוס פלוויוס אין זה שמו האמיתי) והוא טען כי בטרם הדיון בתביעה המצרית, על המלך הגדול לדון בתביעה הישראלית, לתשלום המשכורת עבור 600,000 יהודים, שהועבדו בפרך בלי לקבל משכורת ובלי תנאים סוציאליים נאותים במשך 210 שנים. טענה זו, השתיקה את המצריים והתיק הסתיים.
מכאן גם נלמדת ההגנה על מעשיהם של בני ישראל, הם בסך הכל "הקטינו" את הנזק שנגרם להם ממילא בעבדות בכך שלקחו מהמצרים כלים יקרי ערך כשבני ישראל רואים בזה פיצוי בזעיר אנפין ל210 שנות שיעבוד.
בהקבלה למקרנו, האם עובד יכול לטעון שהוא גנב ממעסיק על מנת להבטיח לעצמו תשלום כזה או אחר שמגיע לו כמו פיצויים וכיו"ב. על פניו התשובה תהיה לא, אבל בתי המשפט, כבר קבעו לא אחת כי יש מקרים בהם אדם שגנב מהמעסיק יהיה זכאי אף הוא לפיצויי פיטורין, והכל כמובן כמו בכל עניין משפטי, תלוי נסיבות.
בכל מקרה אל תקבלו שום החלטה מבלי להיוועץ בעו"ד פלילי בעל ניסיון כדי שיטווה לכם את הדרך הנכונה לצעוד בה.
שבת שלום.