ארצות הברית מתכננת להפעיל כלי שיט בלתי מאוישים במי המזרח התיכון על מנת להילחם באיומים מצד איראן, כך דיווחה היום (שישי) סוכנות הידיעות הבינלאומית "בלומברג". על פי הדיווח, וושינגטון עתידה לפרוס מאה כלי שיט בלתי מאוישים לסיור בים ותפעל במקביל במישור הדיפלומטי על מנת לשכנע את בעלות בריתה במזרח התיכון, להוסיף עשרות כלי שיט מסוג זה גם בחצי ערב. זאת, כדי לזהות בצורה מיטבית את האיומים המגיעים מכיוונה של איראן, ולהגן על סחר הנפט באזור.

תת-אדמירל בראד קופר, מפקד הצי החמישי והכוחות הימיים בפיקוד מרכז של ארה"ב, הצהיר כי היעד הראשוני של 50 כלי שיט מסוג זה הושג בחודש פברואר האחרון, והטכנולוגיה מספקת דרך חסכונית ויעילה להעמקת השותפות של ארה"ב עם בעלות בריתה במפרץ. התוכנית השאפתנית של ארה"ב מתפרסמת על רקע הפעילות של חיל הים של משמרות המהפכה, שלכד השבוע במצר הורמוז מכלית נפט זרה כשעליה מתנוסס דגל פנמה.

הצי האמריקאי (צילום: Jeon Heon-Kyun - Pool/Getty Images)
הצי האמריקאי (צילום: Jeon Heon-Kyun - Pool/Getty Images)

בנוסף, ארה"ב מודאגת מהמאמצים של סין להרחיב את הקשרים הצבאיים והביטחוניים עם מדינות המפרץ, שהסתמכו עד כה על ארה"ב לצרכי הגנה. לסין, שותפות סחר משמעותית עם רוב המדינות במפרץ, ורוכשת מהן נפט על בסיס קבוע. בתוך כך, ג'ון שאוס, מומחה להגנה במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, הסביר כי "זה הגיוני שסין אכן תרצה להקים בסיסים צבאיים במזרח התיכון". זאת, לאחר שבחודש מרץ האחרון, קיימה סין תרגילים ימיים עם איראן ורוסיה במפרץ עומאן. קופר התייחס לתרגיל, ואמר כי "ארה"ב ערכה מוקדם יותר השנה תרגיל גדול יותר באזור בהשתתפות 42 מדינות ו-7,000 חיילים".

בבסיס הצי הימי של ארה"ב בבחריין, אמר קפטן קולי קורידאן, מפקד כוח משימה 59, האחראי על פריסת כלי השיט הבלתי מאוישים החדשים, כי הכלים החדשים פועלים על ידי אינטליגנציה מלאכותית כדי להקל על העומס של החיילים. הכלים מיוצרים על ידי חברות קנדיות, ישראליות ואמריקאיות, כאשר מחירה של יחידה אחת נע בין 800 אלף ל-3 מיליון דולר.

הצי האמריקאי (צילום: gettyimages)
הצי האמריקאי (צילום: gettyimages)

ביום רביעי האחרון, הצי החמישי של ארצות הברית הודיע כי משמרות המהפכה של איראן לכדו מכלית נפץ במימי המפץ. על פי הצי שבסיסו בבחריין הסמוכה, חיל הים של משמרות המהפכה לכד את מכלית הנפט, כשעליה מתנוסס דגל פנמה, בזמן שחצתה את מצר הורמוז. בתיעוד שפרסם הצי הימי האמריקאי, נכתב כי "כתריסר לוחמים במשמרות המהפכה עלו על מכלית הנפט "niovi" במאי 2023, כשהיא שטה במצר הורמוז, ואילצו את הספינה לשנות את מסלולה לכיוון המים הטריטוריאליים של איראן".

בשבוע שעבר הודיע הפיקוד המרכזי של הצי האמריקאי, כי איראן לכדה מכלית נפט במים הבינלאומיים במפרץ עומאן, תחת דגל של איי מרשל. לפי דיווח, חיל הים של משמרות המהפכה, הוא זה שהשתלט על המכלית. בהודעה של הצי אמריקאי נכתב כי "המכלית "Advantage Sweet" ששטה במפרץ עומאן תחת הדגל של איי מרשל נלכדה על ידי אנשי הצי האיראני. מכלית הנפט פרסמה קריאת מצוקה בעת שנתפסה. הצי החמישי של צבא ארה"ב עוקב אחר המצב".