מבצע "מגן וחץ" ברצועת עזה אמנם הסתיים לאחר כניסתה של הפסקת האש לתוקף, אך המתיחות הביטחונית באזור עודנה קיימת. זאת, על רקע יום ירושלים, ומצעד הדגלים שייערך ביום חמישי הקרוב אשר צפוי לעבור גם בשער שכר. בתוך כך, עיתון "אל-אח'באר" הלבנוני, המקורב לחיזבאללה, דיווח הבוקר (שני) ממקורותיו, כי "ההתנגדות עדיין נמצאת במצב של דריכות ובציפייה להתפתחויות אפשריות במסגד אל-אקצא".

עוד הוסיפו המקורות כי "נושא מצעד הדגלים בירושלים לא נכלל בהסכם הפסקת האש, וההתנגדות עדיין צופה לכיוונה של העיר ומוכנה לכל תרחיש. ההתנגדות נמצאת בקשר עם המתווכים על הנעשה בירושלים. במהלך השיחות האחרונות בקהיר, בהן השתתף הג'יהאד האסלאמי, מסרו נציגיו למצרים כי הארגון עוקב אחר מה שישראל מתכננת לבצע במסגד אל-אקצא ולא יאפשר לו לחצות את הקווים האדומים".

המשטרה בצעדת הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)
המשטרה בצעדת הדגלים בירושלים (צילום: דוברות המשטרה)

בנוסף, דיווח העיתון הלבנוני, מפי המקורות, כי "כל פרובוקציה באזור עלולה לפוצץ את המצב בכל השטחים הפלסטינים". הפלגים גם טענו בפני המתווך המצרי, כי "יש להם את היכולת לפתוח בעימות חדש כדי למנוע את שינוי המציאות במסגד אל-אקצא וחלוקתו. הקרב על ירושלים יהיה גדול ורחב יותר עם עוצמות אש גבוהות יותר, ולא יהיה מוגבל לרצועת עזה בלבד".

הדיווח מגיע לאחר שבחמאס שלחו מסר מאיים לכיוונה של ישראל, לקראת מצעד הדגלים, כשהצהירו כי "אנו נשמור על המשוואה כפי שנכפתה על ידי ההתנגדות". בהצהרה שמסר דובר הארגון, עבד אל-לטיף אל-קאנו, לסוכנות הידיעות הפלסטינית "סווא", הוסיף כי "ירושלים תישאר הבירה הפלסטינית. אנחנו לא נאפשר לכיבוש הציוני להעביר את התוכניות לייהד את מסגד אל-אקצא והעיר ירושלים, באמצעות חלוקה, הקרבת קורבנות או מצעדי דגלים. העם הפלסטיני ימשיך להגן על זהות מסגד אל אקצא, וימשיך לסכל כל ניסיון להרחיב את השליטה הציונית על ירושלים".

מצעד הדגלים בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
מצעד הדגלים בירושלים (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

בדיוק לפני שנה, ארגון חמאס השמיע איומים דומים ואיים בהסלמה ביטחונית בעקבות מצעד הדגלים. באירוע שציין שנה ל"שומר החומות", הצהיר ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמאעיל הנייה, כי "אני אומר בבירור ומזהיר את האויב מביצוע פשעים כאלה. העם הפלסטיני וההתנגדות בירושלים ובגדה המערבית לא יסכימו ולא יקבלו את מעבר השטויות היהודיות הללו במסגד אל-אקצא".

הנייה הוסיף כי החלטתו ברורה ולא תהיה חזרה ממנה, "נאבק בכל האפשרויות ולא נתיר את חילול מסגד אל-אקצא, או את ההתנשאות נגד עמנו ברחובות ירושלים, בגדה המערבית ובתוך ישראל". זיאד נחאלה, המזכיר הכללי של ארגון הג'יהאד האסלאמי, הצטרף לשרשרת האיומים וטען: "אנחנו צריכים להיות בכוננות, למלא את המשימה שלנו ולהכריז לעולם כולו שאין לנו דבר מלבד ירושלים".