בצל הדיווחים על התקדמות דרמטית בפרויקט הגרעין האיראני, וכי וושינגטון וטהרן מתקרבות להסכם גרעין חדש, עולה שוב השיח סביב תקיפה אפשרית של ישראל. על כך, אלוף (מיל') עודי דיין, לשעבר סגן הרמטכ"ל, שוחח הבוקר (שישי) עם אריה אלדד ב-103FM. כמו כן, התייחס גם לפגישה שערכו בכירים ישראלים בבית הלבן, ועל ההתעצמות הצבאית של איראן.

בפתח השיחה, התייחס דיין לכך שבפגישה שערכו ראש המל"ל, צחי הנגבי, והשר לעניינים אסטרטגיים, רון דרמר, עם היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב, ג'ייק סאליבן, לא יצאה הצהרה ברורה כי וושינגטון לא תחתום על הסכם גרעין חדש. לדבריו, "אנחנו צריכים לקחת את זה בחשבון. כשהייתי היועץ לביטחון לאומי, אמרתי להם שימו לב 'איראן הולכת על גרעין', והם אמרו לי 'כמה זמן ייקח להם?', אמרתי לפחות 15 שנים. ואז הם אמרו 'אם ככה זה מוקדם מדי'".

"אני חושב שאנחנו עכשיו בשלב של עוד מעט יכול להיות מאוחר מדי. ארה"ב הייתה יכולה ויכולה עוד היום ללכת קודם כל על סנקציות כלכליות רציניות, מה שהיא עושה לרוסיה היא יכולה לעשות לאיראן והיא לא עושה את זה. לכן הפגישות האלה הן גם פגישות של הידוק יחסים אבל גם יכולות לגרום לעוד מצב - אם ייווצר מצב שאין לנו ברירה אלא לפעול בכוחות עצמנו, זה יכול להביא למצב שאם אנחנו כבר בלית ברירה פועלים אז האמריקאים לא יכולים וודאי לא למנוע את זה, ואני חושב שהם גם לא יכולים לא להצטרף ברמה מסוימת".

לאחר מכן, שוחח דיין על ההתעצמות הצבאית של איראן. דיין סבר כי "איראן היא אכן מעצמה גדולה. אם הם מתרגלים טיסה לתקיפה בישראל ובחזרה הם עושים את הכול במשולש בתוך איראן. מדינה מאוד גדולה, עם הרבה תושבים, חזקה, אבל מאוד רחוקה. זה כמובן מאוד מקשה עלינו ביכולת של תגובה, אבל גם מאוד מקשה עליהם. לכם הם פועלים יותר עם כל מיני שליחים, מחיזבאללה ועד חמאס".

"אבל לעצם העניין של אפשרות גרעינית, אסור לנו להסכים שאיראן תהיה גרעינית, אם לאיראן תהיה יכולת גרעינית אופרטיבית כל הצרות בעולם יישארו אותו הדבר, אף אחת לא תשתפר, ולעומת זאת תצטרף עוד מגה בעיה של איראן גרעינית, שגם ככה מתערבת לנו בכל מקום, ואז אפילו מהלך פשוט בעזה מיד פוקחים עין מה איראן תגיד, תצהיר או תנסה. לכן, אין לנו ברירה אלא לפעול. אנחנו לא האמריקאים, אנחנו צריכים להכיר בגודלנו. היו קולגות שלי שאמרו שאין לנו יכולת לפעול לבד, זה לא נכון. אנחנו לא יכולים לחסל את ההגנה האווירית, לפעול נגד מוסדות שלטון, אבל אנחנו יכולים לעקוץ עקיצה כל כך כואבת שכל העולם שקצת יושב עכשיו על הטריבונה לא תהיה לו ברירה אלא לרדת למגרש - לזה צריך לכוון".

הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)
הכור בבושהאר אירן (צילום: רויטרס)

בסיום, נשאל האם יכול להיות שנצליח לבחור מועד מתאים להכריח את המערב לתמוך בנו? סגן הרמטכ"ל לשעבר השיב כי "קודם כל לעקוץ את איראן עקיצה כל כך כואבת שהיא תהיה לפחות עיכוב של ממש, אנחנו עושים כל מיני דברים לאורך השנים שהם סוג של עיכובים. אבל אנחנו עלולים להגיע למצב שהוא מאוד קרוב, לא 12 יום כמו שפרסמו, שטויות או חוסר הבנה של מה אלו אמרו. זה לא מהלך פשוט, אבל אנחנו כן מגיעים לרגע של אמת, זה יכול להיות בקיץ הזה או בשנתיים הקרובות, שבלית ברירה אנחנו צריכים להגיב".

"אם זה קורה יש פה שאלה של בחירת המטרות, העיתוי וכן - ליצור מצב. איראן נמצאת בציר עם רוסיה, והיא גם לעצמה יש כבר סימנים על ספינות איראניות שנושאות כלי טייס בלתי מאויישים, ולכן אני חושש לרגע ההכרעה. זה לא דבר שהיינו רוצים אותו, רוצים להוביל אותו, אבל אסור לנו בשום אופן להתעלם ממנו", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm