תחקיר הפיגוע בגבול מצרים, שבו נפלו סמלת ליה בן נון, סמ"ר אוהד דהן וסמ"ר אורי יצחק אילוז זכרם לברכה נמשך בפיקוד הדרום. ממצאי התחקיר הראשוני יוצגו לרמטכ"ל הרצי לוי בתחילת השבוע הבא.

פרשן "מעריב" מעריך לקראת תחקיר הפיגוע בצה"ל: "לא בהכרח תהיה עריפת ראשים"
פרטים חדשים: כך פעל המחבל בתוך שטח ישראל לאחר שחדר את הגבול  

רשת אל־ערבייה דיווחה אתמול כי השוטר המצרי שביצע את הפיגוע הוא מוחמד סלאח איברהים, בן 23, תושב עין שמס שממזרח לקהיר, אשר שירת בסיני סמוך לגבול עם ישראל. קרובי משפחתו סיפרו כי עמד לסיים בקרוב את שירותו. עוד דווח כי במהלך מבצע שומר החומות הוא פרסם פוסט שבו כתב: "אלוהים עומד לצד פלסטין", לצד ההאשטאג GazaUnderAttack#.

מוחמד סלאח איברהים (צילום: רשתות ערביות)
מוחמד סלאח איברהים (צילום: רשתות ערביות)


התחקיר המבצעי מתחלק לשניים: האירוע הראשון שבו נהרגו שני לוחמים בעמדה לאחר שהמחבל המצרי חדר לשטח ישראל והפתיע אותם, ואירוע ההיתקלות עם המחבל שבו נהרג אוהד דהן בקרב היריות עמו. מאז הפיגוע ביום שבת עלתה ביקורת גם בתוך הצבא על ההחלטה לצאת להסתערות לאחר שזוהה המחבל, בלי להמתין לסיוע אווירי או לכוחות נוספים, לאחר בידוד המרחב שאינו מיושב ותוך ניצול היתרונות של צה"ל.

סוגיית המרדף שבוצע, סגירת השטח ודרך הפעולה והשיח מול חיל האוויר – כל אלה יעמדו אף הם במוקדי התחקיר. בכירים בפיקוד הדרום אומרים כי ההחלטה לצאת להסתערות כדי לחסל במהירות את המחבל נבעה מהחשש שהוא ייתקל במטיילים באזור. ביקורת נשמעה גם על המשמרות הארוכות בנות 12 השעות שבהן נדרשים הלוחמים להיות בעמדות, היעדר בדיקות קשר עמם בכל שעה עגולה, מיקום העמדה, שהפכה לנקודת תורפה באזור, ופתח החירום אשר ננעל באמצעות אזיקון בלבד.

התסכול הקשה מכל נובע מהקלות הבלתי נסבלת של ביצוע הפיגוע על ידי מחבל שחדר לישראל תוך ניצול נקודות התורפה, לא זוהה, ולא הגיעו התרעות על החדירה מאמצעים טכנולוגיים וסנסורים - מה שהשאיר את שני הלוחמים שנהרגו בעמדה ללא סיכוי של ממש מול המחבל שירה ראשון. 

בתחום המשמעת המבצעית ישנו כשל בכך שלא נעשתה בדיקת קשר עם העמדה. צה"ל יבחן גם את תפיסת ההגנה כולה, שקרסה באירוע, ובמיוחד את מיקום העמדות הקבועות לאורך הגדר. גורמים בצה"ל הביעו ביקורת על תפיסת הגנה אנכרוניסטית של עמדות סטטיות עם לוחמים ליד הגבול, שלא רק שאין לה ערך, מבחינה מבצעית היא יוצרת נקודות תורפה מסוכנות.

קצין במילואים ששירת בדרום אומר כי נקודת ההנחה של המפקדים בתכנון משימת ההגנה בשטח צריכה להתייחס קודם כל לאיומי הטרור ולא להברחות הסמים. הצבת החיילים בשטח צריכה לספק להם את הכלים להגן על עצמם גם כשהאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים לא מתפקדים.
"בנינו גדר מכשול חדשה וחכמה, ולבסוף מולה הצבנו בוטקה לבן שסימן למחבל בדיוק לאן הוא צריך להגיע, כאילו מדובר בעמדת שומר בכניסה לבית ספר", אומר הקצין במילואים.

לצד התחקיר הפיקודי יתבצע גם תחקיר על ידי האלוף נמרוד אלוני, שמטרתו לבחון את תמונת המצב בגבולות השלום ולבחון את תפיסות העבודה בהם.

זאת ועוד, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיע אתמול עם ראש מועצה אזורית שומרון יוסי דגן לנחם את משפחתו של מאיר תמרי ז"ל, שנרצח בפיגוע ירי בשבוע שעבר.

סמוטריץ' אמר לבני המשפחה האבלים: "טל, רעייתו של מאיר, ומשפחתו כולה, הם אנשים חזקים, נחושים ומאמינים בצורה מעוררת השתאות. שמעתי מהם דרישות צודקות לשינוי בתפיסת הביטחון של צה"ל ביו"ש, החזרת המחסומים שמונעים פיגועים ומצילים חיי אדם, ויותר התקפיות, וכן לחיזוק התיישבותי של צפון השומרון, כולל היישוב חרמש שבו הם מתגוררים. סביב חרמש יש אלפי דונמים של אדמות מדינה, ואפשר וצריך להקים בהם אלפי יחידות דיור, וכך בעזרת השם יהיה".

טל, אלמנתו של מאיר, אמרה על המחסומים: "החיים שלנו נחתכו באמצע. אתמול היה יום הנישואים הרביעי שלנו. מאיר היה איש של פתרונות. צריך לראות איך גורמים לזה לקרות. לא להסתכל על זה בתור בעיה. אין מגבלה, זה רק הרצון".