עשרה ימים לאחר פיגוע הירי הקשה שאירע בגבול המצרי, בו נהרגו שלושה חיילים, פרסם צה"ל את מסקנות התחקיר. מהתחקיר עלה כי החיילים כלל לא ידעו על קיומו של מעבר החירום. כמו כן, הוחלט על הדחתו של מפקד חטיבת פארן אלוף משנה עידו סעד מתפקידו בגין אחריותו הכוללת ואופן מימוש הפעילות בגזרה.

הפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב רם, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב וגיא פלג על התחקיר, והוסיף פרטים חדשים למשוואה. בהמשך, התייחס גם לדיווח בסוריה על תקיפה ישראלית הלילה

מסקנות תחקיר הפיגוע בגבול המצרי: מפקד החטיבה יודח מתפקידו

"סך הכול תחקיר ראוי עם הרבה נתונים והרבה כשלים. יש פה הרבה בעיות ודברים שמטרידים במשמעת מבצעית, שמירה על הנחיות ונהלים", אמר לב רם. "יש פה שאלת אחת גדולה - בסוף, מג"ד שרוצה להצליח, מעלה את אורך המשמרת ל-12 שעות, ובמקביל, בניגוד להנחיה של האוגדה, עובר לסבב של משמרות בעמדות מארבע לשתיים. השאלה היא מערכתית - כלומר, מה קרה כאן שלמעשה קודם כל הסמים או הפלילי עמדו במרכז ההתייחסות של היחידה וכדומה?" תהה.

לדבריו, "כשאתה מסתכל על המסקנות הפיקודיות וכדומה, אתה רואה שבצה"ל הפעם התחילו קודם כל עם הקצונה הבכירה. אני מניח שיהיו גם לקחים ברמת הגדוד, נדמה לי שהמסר - שקודם כל הכשלים הם מערכתיים".

לגבי נפילתו של הלוחם השלישי אוהד דהן, במסגרת ההסתערות על המחבל, הסביר לב רם: "יש לזה התייחסות בתוך התחקיר. האמירה שנשארה שם היא שההחלטה בסופו של דבר לחתור למגע ולא להמתין לסיוע אווירי וכדומה הייתה נכונה, אל מול זה שיש מטיילים".

לב רם עוד התייחס לכך שהלוחמים הסתערו ללא קסדות, ואמר כי "כאן, במקרה של ההסתערות, אלו נסיבות אולי דרמטיות. יכול להיות שאם הייתה קסדה אולי אוהד היה ניצל, אני לא יכול לדעת בוודאות". כמו כן, על הטענות על שמירת שני הלוחמים בעמדה, הדגיש: "כל הנתונים מצביעים שהחיילים בעמדה היו בסדר גמור. מבחינתם, עבדו על פי כל הנהלים, בחנו את המכ"ם וכדומה, ראו את התנועות. בסופו של דבר, בתפיסה המערכתית, החיילים בעמדה לא קיבלו את הכלים הבסיסיים".

הרמטכ"ל הרצי הלוי מתייחס לפיגוע הירי הקשה בגבול מצרים. באדיבות דובר צה"ל (צילום : דובר צה"ל)

כשנשאל איך החיילים לא היו מודעים לפתחי החירום בגדר, דרך אחד מהם המחבל חדר המחבל, אמר: "תראו איך טעות גוררת טעות. גם החיילים לא יודעים, גם התצפית לא יודעת, אז גם אם היא שומעת רחש של המכ"ם, היא רגילה לראות חבורה של עשרה מבריחים, היא לא מזהה כלום, היא מחזל"שת, מבטלת את ההתרעה. היא לא יודעת על הדבר הזה, אז זה לא נחשב איזושהי נקודת תורפה".

"בסוף סוגרים את זה באזיקונים, כי מתברר שבגלל שמתייחסים לפתח הזה כממודר, אז דווקא אזיקונים לכאורה נטמעים בתוך ההסוואה הזאת, אבל מה? אותו שוטר מצרי פשוט, כנראה מכיר, החיילים בגזרה לא מכירים, התצפית בגזרה לא מכירים, הקונספציה היא יותר אל מול הברחות סמים. התוצאות יכלו להימנע", הוסיף.

במהלך השיחה, התייחס לדיווח בסוריה על תקיפה של חיל האוויר הישראלי באזור דמשק. "בסוריה מדווחים גם על חייל פצוע קשה. מה על הפרק בתקיפות הללו? בעיקר הנשק שמגיע מאיראן לכיוון חיזבאללה. נדמה שעל פי הדיווחים זה שוב הסיפור. סך הכול עוד פעולה ברצף של פעולות, לא משהו שחורג מזה", טען לב רם.

תקיפה בסוריה (ארכיון). צילום: רשתות ערביות

לדבריו, "זה דפוס הפעולה שיימשך ואולי אפילו יתעצם, כי ישראל בסוגיית הגרעין מול איראן? אני לא רואה תקיפה של מתקני גרעין על הפרק כרגע, בטח לא עצמאית של ישראל. אנחנו רואים מה הכיוון של ארה"ב. אבל בכל הקשור במאבק מול איראן בהיבטי השליטה פה באזור, אני בהחלט רואה מצב של עליית מדרגה. לא בבת אחת".