צה"ל פתח היום (שני) במבצע צבאי נרחב במחנה הפליטים ג'נין במהלכו הותקפו גם מהאוויר יותר מ-10 מטרות טרור. במבצע לוקחים חלק מאות לוחמים, כלי טיס וכלים הנדסיים. חילופי אש עם חמושים עדיין מתנהלים במקום ודובר צה"ל מסר כי הם "נערכים ללחימה משמעותית" בתוך מחנה הפליטים. שידור חי מג'נין:

 "יצרנו הפתעה בשטח": דובר צה"ל עם פרטים חדשים על המבצע בג'נין
המבצע בג'נין יגרור השלכות קשות? בצה"ל נערכים לפעולות נקמה

לפי משרד הבריאות הפלסטיני חמישה נהרגו בתקיפה וקרוב ל-30 נפצעו, בהם 7 במצב קשה. במקביל, דובר צה"ל עדכן כי לוחם צה"ל נפצע באורח קל מרסיסי רימון צה"ל במהלך הפעילות במחנה הפליטים. הלוחם פונה לטיפול רפואי בבית חולים ומשפחתו עודכנה. מלבדו, אין נפגעים לכוחותינו.

תיעוד פלסטיני של רכבי צה"ל בג'נין

כאמור, במהלך המבצע כלי טיס של צה"ל תקפו יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור. בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים, וכן איתרו והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים. מצה"ל נמסר כי "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול ככל שידרש על מנת לסכל את איום הטרור במרחב". 

קודם לכן הותקפה מפקדת חמ״ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין". לפי צה"ל, המבצע בוצע כחלק ממאמץ לסיכול נרחב של הסרת איום הטרור באזור.

המפקדה שהותקפה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה.

הכוחות עצרו מספר מבוקשים, כאשר במהלך המעצרים התנהל ירי מול חמושים ומטענים נזרקו לעבר הכוחות, אשר התמודדות גם עם הפרות הסדר. בנוסף, הכוחות פעלו לאיתור והשמדה של מטעני חבלה אמצעי לחימה וסדנאות ביתיות ליצור מטענים.

תיעוד פלסטיני של כוחות הביטחון בג'נין (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

פעילות צה"ל התמקדה בג'נין, אך בצה"ל לוקחים בחשבון את האפשרות שהפעולות יתרחבו למקומות נוספים בצפון השומרון. המבצע הנוכחי אושר לפני כשבוע וחצי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, וצה"ל חיכה לסיומו של חג הקורבן.

לאחר התקיפות שבוצעו מהאוויר, היקף הכוחות שנכנסו לג'נין הוא הגדול ביותר שנכנס מאז מבצע 'חומת מגן'. בצה"ל מכוונים למבצע קצר של יממה עד שתי יממות לפגיעה בתשתיות הטרור במחנה הפליטים, אך כאמור, המבצע עלול להתרחב למקומות נוספים.

ביממה האחרונה היה שיח במערכת הביטחון האם לדחות את הפעילות נוכח חשש לדליפת מידע בעקבות "פטפטת מיותרת" בצד הישראלי, אך בסופו של דבר, בגלל הדומיננטיות של השימוש בכלי טיס בפתיחת הפעולה, הוחלט להמשיך כרגיל. הכוחות הקרקעיים נכנסו רק אחרי הפגיעה במפקדת הטרור המשותפת במחנה הפליטים ויעדים נוספים.

מגורם ביטחוני נמסר ל"מעריב": "יצאנו למבצע לסיכול טרור במחנה הפליטים והסביבה שלו. ארגוני הטרור השתלטו על המחנה בתקופה האחרונה ביצרו את המחנה והוציא פיגועים. המבצע התחיל בתקיפת תשתית טרור וממשיכים בפעולה קרקעית ממוקדת".

התקיפה הראשונה של חמ"ל הפלגים המשותף של מחנה הפליטים היא הפעולה המשמעותית שנועדה לייצר את ההפתעה ולפגוע בפיקוד ושליטה במחנה הפליטים, שאר התקיפות מהאוויר שהגיעו לאחר מכן היו בעיקר בסיוע לכוחות שפועלים מהקרקע.

תיעוד פלסטיני של כוחות הביטחון בג'נין (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

ירדן קראה לקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי לעצירת המבצע הצבאי שצה"ל יזם הלילה בג'נין. זאת לטענתם, מחשש שתגובת נגד למבצע תגרור "מעגל דמים" בין ישראלים לפלסטינים ביהודה ושומרון.