המילה איראן אומנם אינה מוזכרת בהודעות הרשמיות לגבי התרגיל ומבחינת האמריקנים תקיפה באיראן אינה נמצאת על הפרק, אבל בכל הקשור לאימונים המשותפים עם חיל האוויר הישראלי  ושיתוף פעולה מרחיק לכת בכל הקשור תכנון מטרות באיראן השנה האחרונה בכל הקשור לעניינים הצבאיים למרות המשבר בין הממשל בוושינגטון לזה הישראלי.

שיתוף הפעולה קפץ מדרגה והוא צפוי לבוא לידי ביטוי גם בתרגיל שהתחיל אתמול. תרגיל ״אלוני הבזלת ,כפי שהוא מגונה אצלנו ובאנגלית   JUNIPER OAK יתורגל במהלך השבוע הקרוב ובמהלכו יתרגלו חיילות האוויר תקיפת מטרות מרוחקות ומרכבות לתקיפה, השגת עליונות אווירת בעיקר אל מול מערכות הגנה כי שמצויות במזרח התיכון וגם באיראן, לצד תרגול של קרבות אוויר-אוויר, סוגיה שנמצאת פחות במרכז בשנים האחרונות בעיקר מבחינתה של ישראל נוכח שינוי האיומים באזור הקרוב לישראל אולם עדיין עשוי להיות בעל משמעות מול אויב כמו איראן למשל זאת למרות שבתחום זה לחיל האוויר הישראלי עליונות ברורה על זה האיראני.

בנוסף יתרגלו החיילות גם הגנה משותפת אל מול התקפות סייבר וכן יבוצעו תדלוקים אוויריים באמצעות מטוסי תדלוק אמריקנים ובהם גם מטוס ה- kc46 של חברת בואינג ממנו רכשה ישראל ארבעה מטוסים שהראשון שבהם צפוי להגיע כבר בשנת 2025, כך שתרגול התדלוק רלוונטי לטייסי חיל האוויר גם בהקשר עתידי לקראת הגעת מטוסי התובלה הגדולים לישראל.

מצה״ל נמסר כי התרגיל ממשיך ומחזק את שיתופי הפעולה המבצעיים בין הצבאות ומתקיים כחלק מתכנון שלמעשה נקבע מראש עם פיקוד המרכז האמריקני. כמאור לצד המתיחות הביטחונית במערכת הביטחון מציינים את המעבר של ישראל לעבודה משותפת עם פיקוד המרכז האמריקני שפועל במזרח התיכון מפיקוד אירופה שינוי שהתאפשר נוכח הסכמי הנורמליזציה עם מדינות אברהם הוביל לשינוי גם בהידוק שיתופי הפעולה עם הצבא האמריקני ולפריצות דרך. לאחרונה פרסמנו במעריב כי בתרגילים האחרונים אף נחצו תקרות זכוכית שבעבר לא נחצו בים הצבאות למרות היחסים הטובים שהיו גם בעבר בתכנון משותף ותרגול של מטרות ותקיפה באיראן.

מטוסי צה''ל יחד עם מפציצים אמריקאים מעל שמי ישראל (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מטוסי צה''ל יחד עם מפציצים אמריקאים מעל שמי ישראל (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

מבחינת האמריקנים, תקיפה באיראן אינה נמצאת כרגע על הפרק, אך מכיוון שפיקוד המרכז האמריקני מתעסק עם האיומים במזרח התיכון ולא כמו פיקוד אירופה, תרחישים שונים מול איראן לפחות מבחינת התוכניות והאימונים נמצאים כחלק מתוכנית האימון ולכן שיתופי הפעולה היום בין צה״ל לצבא האמריקני בדגש על חיל האוויר יותר רלוונטי עבור ישראל ממה שהיה בעבר. בנוסף לכך המעבר של צה״ל לעבודה מול פיקוד המרכז האמריקני מובילה גם להידוק שיתופי פעולה בעיקר בתחום ההגנה וסביר להניח גם בתחום המודיעין עם מדיניות נוספות באזור שנמצאות גם הן תחת המעטפת האמריקנית.

גורמים במערכת הביטחון אומרים מעריב כי למרות משבר היחסים בין הממשל האמריקני והישראלי שממנו לא ניתן להתעלם וגם לא להקל בו ראש בכל הקשור לשיתופי הפעולה בין הצבאות השנה האחרונה עומדת בסימן חיזוק והידוק היחסים בין הצבאות ומערכת היחסים של בכירי מערכת הביטחון אצלנו אל מול הפנטגון בארה״ב. 

גורם ביטחוני אומר למעריב גם כשיש מחלוקת לגבי הפתרונות הוסכם הגרעין מול איראן, אין מחלוקת על הצורך להיערך יחד לאיומים שמציבה איראן על המזרח התיכון, הערכות הגנתית והתקפית כאחד ובסוגיה הזו מוסיף הגורם בתחום הביטחוני ישראל וארצות הברית נמצאות על אותו הדף בדיוק.