דניאל נתן ששון הוא צעיר בן 21 המתגורר עם אמו בראשון לציון לאחר שהתייתם מאביו לפני כעשור. מגיל 15 נמנעו ממנו לימודים סדירים בשל מגבלה רפואית מורכבת, והוא תלוי באמו כמעט לחלוטין. בימים אלה הוא מתמודד בנוסף גם עם איום של ישיבה בכלא, מצד צבא ההגנה לישראל.

לפני שש שנים עבר דניאל ניתוח לתיקון עקמת קשה בעמוד השדרה. גופו היה מקובע זמן ארוך, ועד היום הוא מוגבל מאוד בתנועה, רגליו אינן יציבות וישרות, הליכתו קשה והוא מתמודד עם כאבים כרוניים וזקוק לכיסא גלגלים כדי לבצע פעולות שונות. מצבו הרפואי גרם לו להתבודד, ולאחר שנבדק אובחן עם דיכאון. הוא מטופל בנוגדי דיכאון ובמשככי כאבים על בסיס קבוע.

דניאל חושש מהתייצבות בלשכת הגיוס בשל קשיי ההסתגלות והבידוד החברתי אשר בהם הוא נתון זה שנים, אבל בצבא אטומים למצבו.

הרומן המפוקפק שלו עם צה"ל החל באוקטובר 2021, אז פסקה ועדה רפואית כי הוא בעל פרופיל אי־כשירות לשירות צבאי למשך תשעה חודשים, ובתום התקופה, לפני שנה, פסק רופא במילואים, שהוא מומחה לאונקולוגיה ולא אורתופד או פסיכיאטר כמתבקש - כי דניאל כשיר.

אמו פנתה לעורכת הדין עדן זינו, מומחית לדיני צבא וזכויות חיילים, וגילתה כי הצבא מתנה בתוקף את הסדרת מעמדו בהתייצבותו לגיוס.

עו
עו

עד ינואר האחרון היה דניאל בסטטוס של דחיית שירות, וצו גיוס שקיבל לאותו חודש נותר בעינו. לאחר שלא יכול היה, מטבע הדברים, להתייצב, קיבל באמצעות עורכת דינו את התשובה הבאה מצה"ל: "דניאל נטל דין לעצמו ולא התייצב לגיוסו, ולכן הוכרז משתמט על כל המשתמע מכך. ניתן יהיה לזמנו לבדיקה רק לאחר שיתייצב לאלתר בלשכת הגיוס".

עו"ד זינו אמרה ל"מעריב": "מדובר במקרה מובהק ומצער של אטימות מצד צה"ל, שמחייב בגיוס צעיר שלפי דעת כל המומחים אינו כשיר לגיוס, ושעלול להישפט על השתמטות כביכול. אני מצפה מהגורמים המוסמכים להתעשת, ולסייע לו לשקם את חייו תוך אבחון כשירותו על ידי ועדה רפואית רלוונטית וקב"ן, שיתכנסו טרם הסדרת מעמדו".

במאי האחרון דחתה שוב יחידת מיטב, האחראית על המיון והשיבוץ של מועמדים לשירות ביטחון, את בקשתו לפטור משירות. על פי נוהלי הצבא, לאחר שיתייצב, ולא משנה איך ואם מסוגל בכלל, דניאל עלול להישפט לימי מחבוש עוד הרבה לפני כל הסדרת מעמד או הערכה רפואית, והחשש שלו רק מונע כל סיכוי שייענה לדרישות הצבא.

המשפחה הצטיידה בחוות דעת של ד"ר יורם אנקשטיין, מנתח עמוד שדרה ומנהל מחלקת אורתופדיה באסף הרופא, ושל פסיכיאטר מומחה, ד"ר מלב פיוטר, אשר פסקו שניהם חד־משמעית כי דניאל אינו כשיר לשום שירות צבאי, וכי מעצרו הצפוי בעוון השתמטות יערער מואד הן את מצבו הגופני והן את מצבו הנפשי.

ד"ר אילן רבינוביץ', פסיכיאטר נוסף שאבחן את דניאל, קבע: "דניאל סובל מדיכאון משולב בחרדה, ומהפרעת אישיות תלותית־הימנעותית פתולוגית, המפריעה לו להסתגל ולהשתלב".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "דניאל לא התייצב למספר ועדות רפואיות שאליהן זומן. ניתנו לו מספר הזדמנויות להסדיר את מעמדו ולסיים את ההליכים הרפואיים בלשכת הגיוס, על אף נפקדותו, אך הוא בחר שלא לשתף פעולה. לאחר הסדרת מעמדו והתייצבותו, ייבחנו טענותיו".