אלוף (מיל') עמי אילון, לשעבר ראש השב"כ, שוחח עם ינון מגל וחיים לוינסון בתוכניתם ב-103FM והסביר מדוע לא הצטרף לבכירים לשעבר במערכת הביטחון בהם ראשי מוסד, שב"כ ואלופי צה"ל במילואים, שהגישו מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וכתבו כי הם מגבים את פעולת סרבני המילואים.

בעקבות מחאת אנשי המילואים: הדיון הביטחוני החסוי עם גלנט
כוחות צה"ל פועלים בשכם, הפלסטינים מדווחים על הרוג אחד

"החתימה הייתה בעצם תוצאה של שני דברים, זו הייתה תוצאה של התפרצות רגשית ואי אפשר להפריד את הקשר בין מה אנחנו עושים בשירות הצבאי לבין 'בשביל מה אנחנו עושים או מה הסיבה?'", אמר בפתח הריאיון. "אני חושב שרוב האנשים שחתמו עשו את זה משום שבראייתם נשבר משהו, חרב עליהם עולמם, כל המילים היפות האלה, ואני מצדיק אותם, משום שזה קרה גם לי. השאלה היא לא האם הם צודקים או לא, השאלה היא מה קורה כשאנחנו במאבק עוברים איזשהם קווים אדומים שזה בעצם הוויכוח כרגע".

לאחר מכן אמר: "אני לא קורא לזה סרבנות, משום שזו התנדבות וכו', אבל הטענה שלי שבמציאות שבה אנחנו עוברים ממשטר דמוקרטי למשטר אוטוריטרי, יש דברים שאסור לנו לעשות, משום שבסופו של דבר, הדיון צריך להתחיל בזה שבסוף, הניצחון בשבילנו זה להגיע ביחד למציאות שבה אנחנו ממשיכים לבנות את המפעל הציוני וכו', וכרגע אנחנו מתרחקים מהיכולת להגיע לשם ביחד".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמדי/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"אנחנו מבינים שהחוק הזה הוא אחד מתוך סדרה גדולה מאוד, וכל המעבר מחבילה לפרוסות, זה מעבר מאוד מאוד מתוחכם, אבל בסופו של דבר, אני חושב ששופטי בג"ץ יצטרכו להסתכל על המכלול, ואני מאמין שאין להם ברירה, אם הם שופטים כפי שהם מבינים את החוק, הם חייבים לפסול את החוק. אם הם יאשרו אותו, אני אישית אצטרך לעשות הערכת מצב", הדגיש.

מפגינים ומדורות באיילון (צילום :אבשלום ששוני)

"אני חושב שכל חברי הכנסת לא מבינים בכלל את תפקידם כמכוננים, לא כמחוקקים", אמר לסיכום. "הרי הם קיבלו סמכות של חקיקת חוקי יסוד, לא מתוקף היותם חברי כנסת. חברי כנסת יש להם סמכות לחוקק, הם לא מכוננים. את הסמכות לכונן הם קיבלו מהאסיפה המכוננת, שפשוט החליטה שהיא לא יכולה להגיע לחוקה ולכן היא מעבירה את סמכותה. דבר מוזר שלא קיים בפרלמנטים אחרים. כשהאסיפה המכוננת בעצם מונתה אחרי הכרזת העצמאות, היא לא מונתה על מנת להמציא דברים. אף אחד לא העלה בדעתו שיחוקקו חוקים ששוברים לחלוטין את עמוד השדרה הערכי של המדינה כפי שנוסחה במגילת העצמאות".