מתיחות שיא: הכתב והפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב רם, התראיין היום (שני) בתוכניתו של אראל סג"ל ב-103FM והתייחס למתיחות הביטחונית זאת בצל הפיגוע בדרום הר חברון והפיגוע הרצחני בחווארה ביום שבת.

פיגוע בדרום הר חברון: אם נרצחה מירי לעיני ביתה, נהג שאסף אותן נפצע קשה
"הטרור מרים את הראש": במערכת הפוליטית מגיבים לפיגוע בדרום הר חברון

"הצירים ביהודה ושומרון זו נקודת תורפה", אמר לב רם בפתח דבריו, "אם אני צריך לסמן הבדלים בין התקופה הקשה הזו של השנה וחצי האחרונות לבין טרור הסכינאות והדריסות, בשנים האחרונות כמות הנשק שנכנסה ליו"ש היא בלתי נתפסת, בעיקר מירדן. יש תופעה שמתרחשת בהיקפים קטנים יותר בגבול לבנון". 

מערכת הביטחון התעוררה מאוחר מדי בכל הנוגע להברחת הנשק, אבל הזמינות מאפשרת לצערנו יותר פיגועי ירי", הוסיף, "זה יכול להיות התארגנות מסודרת, ולפעמים שני מחבלים שיוצאים לבצע פיגוע, תכנון יחסית פשוט. זה לא משנה אם זה ארגון או שני פעילי טרור. זה נכון שאם תבדוק מאיפה יוצאים רוב המחבלים תסמן את צפון השומרון, אבל הכביש הזה, ציר 60, אני יכול לתת מבלי להתאמץ בשש שנים האחרונות אינספור דוגמאות לפיגועי ירי. אני חושב שזה כבר זולג מזה תקופה".

לאחר מכן ציין לב רם כי "זה נכון שבצפון השומרון יותר בולט אבל זה לא שלא היו פיגועים בתקופות האחרונות. האזור הזה צבוע חמאסית באופן ברור, המוטיבציה גבוהה, ולצערנו הזמינות לנשק גבוהה - אנחנו במצב מאוד מורכב ביטחונית, למערכת הביטחון קשה לעצור את הפיגועים הללו. האתגר האמיתי של מערכת הביטחון הוא אבטחת הצירים. בצה"ל מבינים את זה, יש צמתים מרכזיים שבהם חוזרים פיגועים. יצטרכו לבחון ולשפר את היכולת לתת הגנה, ועם זאת אני אומר בצער כבד במציאות שבה אנחנו נמצאים, המחבלים כל הזמן מחפשים את נקודות התורפה".

לסיום אמר: "המוטיבציה יוצרת אירוע רודף אירוע. גם ביהודה ושומרון על כל פיגוע צירים שמתרחש ומוביל לתוצאות קשות, יש עוד כמה וכמה כאלו שסוכלו עוד לפני שיצאו אל הפועל. לצערי זה דבר שימשיך ללוות אותנו, אני מסכים שצה"ל צריך לראות איך הוא משתפר. ההקשר המדיני בוודאי שיש לו משמעות, גל הטרור הזה חוצה את שתי הממשלות, אני לא אוהב את זריקת האחריות. אי אפשר להתעלם מזה שגל הטרור הזה היה גם בתקופת הממשלה הקודמת וגם לפני זה. תפקידה של ממשלה הוא מצד אחד להילחם בטרור ומצד שני להיות מקצועית בתחומים האחרים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM