בעקבות גל הפיגועים בתקופה האחרונה ולאור הקריאות בקואליציה להקשחת המדיניות כלפי הרשות הפלסטינית וכלפי כלל האוכלוסייה הפלסטינית, גורמים בכירים בקואליציה סבורים כי גם כעת לא יוחלט על שינוי במדיניות הממשלה. לדבריהם, הכיוון הוא, ככל הנראה, הגברת פעילות מבצעית למיגור הטרור הגואה.

פיגוע מחריד: בת שבע נגרי נרצחה לעיני ביתה, נהג שאסף אותן נפצע קשה
ההסלמה הייתה צפויה? "כמות הנשק שזולגת ליו"ש בלתי נתפסת"  
אלוף פיקוד מרכז משיב למתקפות נגדו: "אעניק ביטחון גם למי שלא אוהב"
 
 
להערכת שורה של גורמים בכירים, הקריאות לשנות את המדיניות מול הרשות הפלסטינית והאוכלוסייה הפלסטינית ייתקלו בהתנגדות גורפת של צה"ל וגורמי הביטחון, לצד לחץ בינלאומי קשה, שיופעל על ישראל במקרה זה. "המדיניות כרגע היא לבדל את רוב האוכלוסייה הפלסטינית מגורמי טרור, מה שמאפשר לאזרחים פלסטינים חיים רגילים, כפי שמערכת הביטחון נוהגת כל השנים. קשה להאמין שיוחלט על שינוי כיוון.

בן גביר וסמוטריץ' מדברים אל הבייס שלהם בהתנחלויות, שנמצא בלחץ קשה, זה ברור. אולם, זו עדיין לא הסיבה לבצע צעדים דרמטיים, בניגוד מוחלט לעמדת מערכת הביטחון, צה"ל ושב"כ, כולל שר הביטחון". כך לפי ההערכות הפנימיות בקרב בכירי הממשלה והקואליציה.

השר יואב גלנט וראש השב''כ בזירת הפיגוע בהר חברון (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)
השר יואב גלנט וראש השב''כ בזירת הפיגוע בהר חברון (צילום: אריאל חרמוני / משרד הביטחון)

להערכת גורמים בכירים, צעדים כמו הקשחת תנאים כלפי האוכלוסיה הפלסטינית, הצבת מחסומים נוספים במטרה למנוע מעבר פלסטינים לישראל, צמצום אישורי עבודה בישראל ועוד - שינוי מדיניות מסוג זה יוביל באופן מיידי להתנגדות בינלאומית, ובראש ובראשונה מצד ארה"ב.
מהשיחות עם גורמים בכירים בממשלה עולה כי ההערכה היא שלישראל במצבה כיום אין יכולת ממשית לשנות מדיניות כוללת, כולל היחס לרשות הפלסטינית.

המתיחות בין הדרג המדיני לצמרת הביטחונית על רקע הרפורמה המשפטית ורמת האשראי הנמוכה של ישראל בזירה הבינלאומית - כל אלה מקשים מאוד על צעדים מהסוג של הקשחת היחס מול כלל האוכלוסייה הפלסטינית. משיחות עם גורמים בכירים בדרג המדיני עולה כי החשש המרכזי של גורמי הביטחון משינוי המדיניות כלפי הרש"פ והאוכלוסייה הפלסטינית הוא מהתקוממות כללית וטרור ממוסד נגד המתנחלים.

כמו תמיד, גם הפעם, לפי הערכות, הצמרת הביטחונית תזהיר את ראש הממשלה בנימין נתניהו מפני המשמעויות של נקיטת צעדים מגבילים וסנקציות מול האוכלוסייה הפלסטינית.