בצל המתיחות הביטחונית בגבול הצפון, שר הביטחון יואב גלנט הזהיר היום (שלישי) כי "״פוטנציאל ההסלמה בגבול הצפון גובר בעקבות הפרת ריבונות בוטה של לבנון. איראן דוחפת את חיזבאללה לפעולה, על האו״ם להקפיד ולקיים יכולת לפעול באופן עצמאי בדרום לבנון". בפגישה שערך עם מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, במטה האו"ם בניו יורק, סקר בפניו את המעורבות האיראנית הגוברת בגבול לבנון, סוריה ובשטחי יהודה ושומרון.

בפגישתם, דנו השניים על האיומים המערערים את היציבות במזרח התיכון, ובראשם פעולותיה של איראן נגד ישראל באמצעות מימון וחימוש חיזבאללה, חמאס וארגוני טרור נוספים. בתוך כך, שר הביטחון הדגיש גם על הצורך הדחוף בהתערבות מיידית של האו"ם בהורדת המתיחות על ידי חיזוק חופש התנועה של כוחות יוניפי"ל באזור, ויישום המנדט שלהם בגבול הצפון.

גלעד ארדן, אנטוניו גוטרש, יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
גלעד ארדן, אנטוניו גוטרש, יואב גלנט (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גלנט הציג גם לגוטרש את פריסת עמדות חיזבאללה לאורך קו הגבול, והבהיר כי מדינת ישראל תפעל נגד כל הפרת ריבונות ואיום על חיי אזרחיה. כמו כן, השר גלנט גם הביע הערכה על כך שמזכ"ל האו"ם פועל למען פתרון סוגיית השבועיים והנעדרים הישראלים המוחזקים בידי חמאס ברצועת עזה.

כזכור, לוחמי יחידת המתי״לן ("מארבים, תצפיות, יירוט, לוחמה ניידת") במשמר הגבול יחד לוחמי צה"ל סיכלו בחודש שעבר ניסיון הברחה של מטעני חבלה שמקורם באיראן סמוך לקיבוץ אשדות יעקב שבעמק הירדן. מדובר מטעני חבלה תקינים שעל פי הערכות שונות שייכות לציר של איראן וחיזבאללה כחלק מהמאמץ שלהם לתמוך בארגוני הטרור הפלסטינים. ההברחה נחשבת לחריגה בשל היחס להברחות קודמות בגזרה. אמצעי הלחימה שנתפסו הועברו להמשך טיפול ביחידת החבלה של משטרת ישראל ולחקירה בשירות הביטחון הכללי.

גורם בכיר בשב״כ מסר: "פרשיה זו ממחישה פעם נוספת את המאמצים של גורמי טרור מחיזבאללה ומאיראן לנצל את אזרחי ישראל הערבים לפעילות ביטחונית כנגד המדינה. כמו כן, עלה בחקירה כי התפר בין הביטחוני לפלילי הינו דק ביותר. על רקע מקרה זה ומקרים נוספים, במערכת הביטחון מזהים מעורבות גוברת של חיזבאללה גם בניסיונות העברת אמל"ח לטובת טרור באזורי יהודה ושומרון.