אלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף המבצעים במטכ"ל, התראיין היום (רביעי) בתכניתם של אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM ושוחח עימם בנושא ההסלמה בגבול הצפון, הסרבנות במערך המילואים, חוק הגיוס ועל אחריותו של גלנט בעצירת המשבר הנוכחי שבין צה"ל לממשלה. 

לא מה שהכרנו: מה השתנה מחיזבאללה של מלחמת לבנון השנייה?

לדבריו, על הסיכוי למלחמה בצפון: "קודם כל, כשמדברים על זה יש פה חזקת נבואה שמגשימה את עצמה. יש פה לא מעט פרובוקציות של החיזבאללה, והקרב המילולי הזה בהחלט יכול להתלקח. חלק מהבעיה בין חיזבאללה לישראל שלא כמו עזה, אין לך כלי ביניים. זה גבול שקט מאוד שהוא לא יודע להתמודד עם מהלומות כמו שמתנהל בעזה, לטוב ולרע. לכן התקלחות קטנה שם יכולה להוביל למלחמה כוללת".

"ישראל מושכת לכיוון של התלקחות?", נשאל. זיו השיב: "קשה לדעת, היא גם לא יכולה לא להגיב לגמרי לפרובוקציות. אין ספק שחיזבאללה וגם האיראנים ערניים מאוד לכל מה שקורה בישראל. לתפיסתם ישראל חלשה בעת הזו, ולכן הם מנסים כל פעם לתת עוד איזושהי הצתה כזו או אחרת כדי בעיקר להשפיל את ישראל, להביך אותה, לא במטרה ישירה לפתוח מלחמה. עוד דבר שמטריד את החיזבאללה זה המכשול שם, לכן הוא גם מנסה באמצעות זה גם לאיים ולנסות להפסיק אולי את העבודות על המכשול. התגובות של ישראל מחויבות, רק אסור להיגרר לתוך הפרובוקציה. ישראל צריכה גם להתאפק, אולי זה לא כל כך מתאים לאופי של הממשלה הזו, אבל זה מה שצריך לעשות".

לאחר מכן, התייחס לנושא הסרבנות בקרב המתגייסים הצעירים וציין: "בסוף מה שקורה במילואים זולג לקבע ולסדיר, וזה קורה. זה קורה פעם אחת בגלל שהממשלה לא עוצרת את הכיוון של ההפיכה ופעם שנייה כי בפתח עומד חוק הגיוס. שהוא חוק אנטי שוויוני, חוק קשה מאוד, ובטח על הרקע של מה שקורה בכל ההיבטים האחרים. זה יביא לשבר גדול מאוד. אנחנו רואים גם דברים דומים מהעבר, כמו הסיפור של ארבע האימהות, שדיי השפיע על מדיניות הממשלה ביציאה מלבנון. התופעה הזו חוזרת גם לפה על ידי אימהות, וזה דבר שבאמת באופן ישיר מסכן את קיומו של צה"ל כצבא עם. אי אפשר להחזיק צבא עם בלי אמון של העם כולו. ממשלה של חצי עם לא יכולה לדרוש שחצי העם האחר ישרת, בעיקר כשהיא מצהירה שהיא כזו".

"הרמטכ"ל צריך לטפל בזה? איך אפשר לתקן את מה שהתקלקל?", נשאל. זיו טען: "שאלת הכתובת היא השאלה הכי מהותית פה. אני לפחות לא יודע שראש ממשלה, לפחות זה שאני הכרתי והיה צריך לעצור כבר 20 פעם, היום לדעתי הכתובת היחידה שאני לפחות סומך עליה זה גלנט. זה אצלו במשמרת שצה"ל יכול להתפרק או להיכשל במלחמה על רקע מה שקורה פה בגלל מדיניות חסרת אחריות של הממשלה. כרגע הכתובת הרציונלית היחידה זה גלנט. הוא הכתובת. גלנט".

עוד הוסיף:"הוא צריך לקום ולהגיד שהוא לא הולך להצביע, לנסות לגרוף אחריו אנשים נוספים. זה דבר שבמנדט שלו, באחריות שלו, ואני לא חושב שהוא יכול לעבור על זה לסדר היום".

על כך שהצעד המדובר עלול לגמור לו את הקריירה סיכם: "אולי הפוך, להוליד לו קריירה חדשה. אני לא יודע אם יש לו עתיד בליכוד, אני לא יודע מה יהיה בליכוד אחרי נתניהו, אני לא יודע אם יהיה ליכוד אחרי נתניהו. לא יודע, אני לא מומחה פוליטי. אני יודע דבר אחד - אצל גלנט יש סדר עדיפות ערכי מאוד ברור בין הביטחון הלאומי וההבנה באחריות שלו לבין העניין הפוליטי. מקווה שהוא יוכיח שאני לא טועה".

 סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm