במערכת הביטחון מזהים בתקופה האחרונה מגמת התחזקות של איראן בהתבססותה באזור, ומתוך ניסיונות לגבות מחיר מישראל כנקמה לפעולות חשאיות המיוחסות למוסד גם על אדמת איראן.

בצל המתיחות והאיומים הפומביים: האם ישראל חיסלה מהנדס סורי שפעל בשירות חיזבאללה
בכיר לשעבר במוסד: "המסר של ברנע לא היה לאיראנים אלא לכתובת אחרת"
בצל החשש מהנשק הקטלני שיעבור מרוסיה: ראש המוסד קורא לפגוע באיראן

הנחת המוצא של מערכת הביטחון כי באיראן רואים הזדמנות יוצאת דופן במשבר הפנימי בישראל ובתוך הצבא כהזדמנות יוצאת דופן לפגוע בישראל, כאשר במקביל התחזקו בשנה האחרונה הקשרים שבין איראן חיזבאללה וחמאס.

שדה תעופה איראני בלבנון (צילום: ללא קרדיט)
שדה תעופה איראני בלבנון (צילום: ללא קרדיט)

במערכת הביטחון מזהים באופן ברור התחזקות משמעותית בציר שיתופי הפעולה שבין איראן ורוסיה. המסר שהעביר השבוע ראש המוסד דדי ברנע מיועד גם לאוזניים אמריקאיות, ברקע החששות הישראלים מפני חזרה של איראן וארצות הברית לדיונים על הסכם גרעין חדש.

במערכת הביטחון חוששים כי איראן תנצל את עשרות מיליארדי הדולרים ששוחררו במסגרת ההסכמות החלקיות עם ארצות הברית על מנת לממן אירגוני טרור במזרח התיכון.

החשיפה של שר הביטחון שלשום את שדה התעופה האיראני שהוקם בלבנון ונועד על פי הערכות לאחסון והפעלת מל״טים כנגד ישראל, היא דוגמה אחת שבה בחרה מערכת הביטחון.

לצד זאת, ברנע מעביר גם מסר בנוגע למדיניות החיסולים של ישראל, ומבטא כוונה להגביר את הלחץ על איראן באמצעות חיסול בכירים במשטר, אם כדרך פעולה למניעת התעצמות ואם כתגובה לניסיונות פגיעה בישראלים בחו״ל.

גורם ביטחוני בכיר אישר כי המסרים מכוונים גם פנימה, כי בתקופה זו ישראל צריכה להיות ממוקדת ולפתור את המשבר הפנימי בצבא ולהגיע להסכמות רחבות בכל סוגיית הרפורמה וחוקי הגיוס כאשר המשבר בישראל מסיט את סדר היום ומעודד את האיראנים לפעול עוד יותר בערוצים שונים.