נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה בנימין נתניהו נשאו הבוקר (שלישי) דברים במהלך הטקס הממלכתי לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור. "צפירה אחת, אזעקה אחת, בעיצומו של הקדוש בימים, ניפצה באחת את הקונספציה, ואילצה עם שלם לשים בצד את כל המחלוקות ולהתלכד לאגרוף אחד נגד אויביו שקמו עליו לכלותו", שיתף הנשיא.

סער בביקורת מפתיעה כלפי לפיד: "תגובה מכוערת, הוסיף עוד קיסם למדורה"
"מחזה אנטישמי, הבנת את זה גנץ?": אמסלם לא נשאר חייב

הטקס הממלכתי לציון מלחמת יום הכיפורים, שידור באדיבות וואלה!

50 שנה למלחמת יום הכיפורים: ותיקי המלחמה שעדיין מחפשים את חבריהם ללחימה

עוד הוסיף: "קרוב לשלושת אלפים חללים, אלפי פצועים בגוף ובנפש; הם שהיו מגש הכסף שלנו, במלחמת גבורה בלתי נתפסת, שחובה עלינו לספר את קורותיה לנצח נצחים, וללמוד מלקחיה. מלחמה, שהשנים שחלפו מאז תומה, אשר בהן נחשפים עוד ועוד חומרים, עדויות, ספרים, הקלטות ופרוטוקולים – רק הדגישו את עוצמת הכאב והתופת שהדהדו אז ועודם מהדהדים בכל בית, רחוב ועיר; ולצידם את עוצמות הגבורה, שנחקקו בלב האומה".

הרצוג התייחס להסכם המתגבש עם סעודיה: "אני מברך מעומק הלב על האפשרות להסכם נורמליזציה עם סעודיה. זו יכולה להיות אבן דרך משמעותית וחשובה בתהליך ההיסטורי של השתלבות מדינת ישראל במזרח התיכון, שהחל בעצם במלחמה הנוראה ההיא והמשיך בהסכם השלום עם מצרים, כמה שנים אחר כך. הסכם שלום אשר ללוחמים הגיבורים של מלחמת יום כיפור – הייתה תרומה כבירה להיתכנותו ולמימושו".

כמו כן, הזכיר את המהומות שאירעו אתמול בתל אביב, כשתפילת יום כיפור המסורתית הופרעה: "בעת הזאת עלינו להפיק לקחים ולהבין היטב שהאיום הפנים-ישראלי הוא האיום החריף והמסוכן מכולם. רק אתמול, בעיצומו של היום הקדוש, חמישים שנים בדיוק אחרי פרוץ המלחמה, ראינו דווקא בעיר העברית הראשונה - דוגמה מטלטלת וכואבת לאופן שבו המאבק הפנימי בתוכנו מסלים ומקצין". 

"אני יודע שאני מדבר בשם הרוב המוחלט של אזרחי ישראל, כשאני מביע צער וזעזוע עמוק, למראה בני עמנו הנאבקים זה בזה, ביום שהיה מאז ומעולם סמל לאחדות – לישראליות וליהדות יפות, מכילות ומכבדות", ציין והוסיף: "אני נחרד מעצם המראות, מעצם המחשבה, על אנשים שהם או בני משפחתם לחמו יחד - אחים לנשק, כתף אל כתף - במוצבים, בטנקים, בשדות הדמים של סיני והגולן, וכעת הם מתגוששים בלב תל אביב, בזמן הקדוש של 'כל נדרי' ו'נעילה'".

הטקס הממלכתי לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור  (צילום: מארק ישראל סלם)
הטקס הממלכתי לציון 50 שנה למלחמת יום כיפור (צילום: מארק ישראל סלם)

נתניהו: "אם תיכפה עלינו מערכה, המשותף בינינו יגבר על המפריד"
בפתח דבריו, נזכר נתניהו במלחמה הקשה: "כל יום כיפור הוא מסע מטלטל אל העבר, מסע שנחרט ונצרב בנפשותיכם, בני משפחת השכול למודת הצער, הרעיות ובנות הזוג, הילדים והילדות, האחים והאחיות, האבות והאימהות, אתם שנושאים במשך 50 שנה את כובד היגון, אתם נושאים את מחיר הניצחון, אתם חבוקים היום ובכל יום על ידי העם כולו, וכך גם פצועי המערכה, כולנו יחד מאז ומתמיד".

עוד הוסיף: "לפני 50 שנה ביום מר, נקלענו למערבולת לחימה נוראה. כדי להיחלץ ממנה נדרשה גבורה עילאית של כל חלקי העם, ההתגייסות ההירואית הזו היא שסתמה את הפרצות בחומת הביטחון, היא שהבטיחה את המשך קיומנו. 50 שנה עברו, אבל התמונות מרצדות לנגד עינינו בחדות. הגיוס הבהול, ההפגזות הכבדות, שובל הדם שנמתח בקו המעוזים, כוחות המצוקה של כוחותינו בקשר, וקריאות ההסתערות של כוחותינו בקשר, כשהם עשו את דרכם לבירות ערב, אבל מעל הכול אינספור גילויים של מסירות ורוח קרב".

על רקע הדברים, התייחס נתניהו למציאות הנוכחית: "כולם הוכיחו אז שהמשותף בינינו רב על המפריד, וגם כיום, אם תיכפה עלינו מערכה, המשותף בינינו יגבר על המפריד. כי ברגעי מבחן כולנו יודעים שיש לנו עם אחד, מדינה אחת, צבא אחד. כולנו יודעים שיש לנו עבר אחד, ואין לי שום ספק, יש לנו גם עתיד אחד, עתיד משותף לכולנו".

''כולנו יודעים שיש לנו עבר אחד'' (צילום: מארק ישראל סלם)
''כולנו יודעים שיש לנו עבר אחד'' (צילום: מארק ישראל סלם)

ראש הממשלה חזר לסוגיית הנורמליזציה עם סעודיה: "כיום מדינות רבות במזה"ת רוצות שלום עם ישראל, זאת לעומת האיבה בעבר. אנו שוקדים עם ארה"ב על הסכם זה בידיעה שהוא יחזק את פני האזור ויחזק את ישראל. הרחבת מעגל השלום היא הזדמנות היסטורית ואני מחוייב בה בכל מעודי".

לסיום, אמר: "הלקח ממלחמת יום כיפור - אל לנו להקל ראש באיומים שניצבים לפנינו, הקם להורגך השכם להורגו. נעשה כל מה שדרוש להגן על מדינתו וננצור את זכר יקירינו שנפלו במערכה".