מבצע חרבות ברזל: חייל מילואים שמוצב בעוטף עזה סיפר היום (שני) בשיחה למעריב, ״המצב שלנו גרוע. חסר ציוד בסיסי ללחימה. אין לאף אחד אפודים קרמיים, ופשוט אין לנו דרך לשמור על עצמנו במהלך הלחימה. קיבלנו אפודים מיושנים ששוקלים המון ולא באמת יכולים להגן עלינו. אין לכלי הנשק שלנו כוונות וחסר עוד ציוד לחימה בסיסי".

מחבלים חדרו לשדרות: נפגעים בחילופי ירי בבריכה העירונית
לקראת אחדות? נציגי נתניהו וגנץ ייפגשו, רבים בקואליציה הביעו תמיכה

"הגענו למילואים מיד, והיחידה בהתייצבות מלאה", המשיך. "מיד הכניסו אותנו לפעילות, למרות שקיבלנו נשק שונה מזה שהוכשרנו אליו. המצב בשטח קשה, יש עדיין מחבלים, וכולם נלחמים בכל הכוח ועושים כל מה שאפשר".

בית חאנון - תקיפת מנהרות טרור ויעדים מבצעיים. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"יחידות מסביבנו עובדות בלגייס תרומות. זה מצב הזוי. אנחנו לא צריכים כסף, אנחנו צריכים אפודים קרמיים. זה לא הגיוני שאין לצבא איך לספק אפודים ללוחמים שלו. רוח הלחימה שלנו גבוהה, אבל המחסור בציוד מטריד מאוד. אנחנו רוצים לחזור בשלום, אבל יהיה לנו קשה להגן על עצמנו", אמר בסיום השיחה.

״חסר ציוד ליחידה לוחמת במילואים, הם לפני פעילות וצריכים דחוף ווסטים, ברכיות, תיקי לאו. תעבירו לכל מי שאתם מכירים, בואו נשיג להם הכל״, כך כתב בפייסבוק מתנדב לעזור לחיילים. בזמן ששמע הציבור הישראלי על כך, עשרות אלפי תושבים ברחבי הארץ התגייסו והתארגנו באיסוף ציוד ומזון לחיילים - ביוזמות פרטיות וארגוניות.

טל דרליכמן, שף ובעל חברת קייטרינג סיפר: ״שאלו אותי אם אוכל לדאוג לחיילים אוכל חם לגדוד. למה אני צריך לדאוג לחיילי מילואים לארוחה חמה -   כי המטבח לא מוכן והם לא קיבלו חומרי גלם עדיין? למה חסר ציוד לחיילים? למה ההרגשה שכלום לא עובד פה? בתפעול ולוגיסטיקה אפס, אספקה בסיסית של אוכל וציוד לחיילים אפס. זו הרגשה שאי אפשר לתאר במילים, האכזבה מהאנשים שם למעלה, ולא משנה מאיזה צד הם.  מזל שהעם עדיין מתפקד! מה קורה כאן!?״. 

מתנדבת במרכז הלוגיסטי של חיפה, שהוקם לטובת מתן מזון, מוצרים היגיינים ובגדים לחיילים ולתושבי הדרום מוסיפה לספר: ״פונים אלינו מבסיסים רבים, מכל מיני מקומות חיילים בלי אוכל, בלי שום דבר - אז אנחנו כמובן שולחים להם טואלטיקה, אוכל וכל מה שאפשר״.

במושב עמקה שבצפון התגייסו גם כן ״, ובמהירות ייצרו מאות ארוחות לחיילים שהגיעו ליישובי המועצה ולשטחי הכינוס כחלק מההערכות בגבול הצפון. ״למעלה מ-400 ארוחות חמות וטעימות הועברו לצוותים באזור, וכעת שוקדים על הכנת עוד מאות ארוחות להעברה לעוד חיילים״.

בתגובה, חיילי מילואים של סיירת אלכסנדרוני שהגיעו לשמור בגזרה - הודו להם: "התקבלנו בחיבוק גדול, ברוחב לב ובשלל פינוקים - מודים לכלל התושבים!״.

 לצד היוזמות הפרטיות, גם המגזר העסקי החל להתגייס לעזרה: צוות ניהול "עסקים נרתמים" הודיעו כי ״אנו מתכללים צרכים שמגיעים מארגוני חברה אזרחית ומשרדי ממשלה, ומרכזים צרכים בדוקים, תקפים ומהימנים. התכלול ייערך על ידי הגורמים המוסמכים של המועצה להתנדבות ויוצג במערכת ניהול מידע מסודרת״.

דובר צה"ל דניאל הגרי מסר: "לא חסר לנו ציוד ולא חסר לנו אוכל, הכל יגיע, לא לכולם יהיה אותו ציוד, נדרש איפוק. יש ציוד לצה"ל אני מדגיש - יש 150% ו-200%.