מבצע 'חרבות ברזל' - היום השישי: עיתון 'א-שארק אל-אווסט' דיווח היום (חמישי) מפי מקורב לארגון הטרור חמאס, כי ראש הזרוע הצבאית, מוחמד דף, החל לתכנן את מתקפת הטרור על ישראל כבר לפני שנתיים, מיד לאחר מבצע 'שומר החומות', במאי 2021. על פי הדיווח, התכנון התבצע יחד עם יחיא סנוואר, שהיה 'שותף סוד' לתכנון.

על פי העיתון, המידע על המתקפה המתוכננת הייתה ידועה רק למספר קטן ממנהיגי התנועה. הסודיות הייתה כה גבוה, עד שלפי טענת המקורב לחמאס, אפילו המשטר בטהרן, שנחשב לגורם מימון עיקרי של הארגון, לא ידע אף פרט על העיתוי או על התכנון. עם זאת, מקור המעורה בפרטים ציין כי טהרן אכן הייתה מודעת כי חמאס נערך ל"מבצע גדול", אך התכנון לא עלה בשום דיון בחדר המבצעים המשותף של הפלגים הפלסטינים וחיזבאללה.

כבישי עוטף עזה במבצע חרבות ברזל (צילום: צור שיזף)
כבישי עוטף עזה במבצע חרבות ברזל (צילום: צור שיזף)

בתוך כך, מקורות עזתיים מסרו לעיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד", כי ארגוני הטרור ברצועה "ערוכים היטב במישור הצבאי לקרב ממושך". המקורות הדגישו כי הארגונים, ובמיוחד חמאס, נערכו היטב לפני פתיחת המלחמה, בכל הנוגע ליכולות וגיוון התקיפות נגד ישראל. עדות לכך, התרחשה אמש, כשחמאס לקח אחריות על ירי רקטות לעבר אזור חיפה.

עיתון הניו יורק טיימס האמריקאי דיווח אמש כי בכירים במשטר האיראני הופתעו מהמתקפה הרצחנית על עוטף עזה ביום שבת. לפי הדיווח, גורמי המודיעין האמריקאי נחשפו למידע שהראה כי ההנהגה בטהרן לא עודכנה בתוכניות התקיפה. בשל המידע המודיעיני, בוושינגטון מטילים ספק בעומק המעורבות של איראן בתכנון המתקפה, על אף שכידוע המשטר תומך רבות בפעילות חמאס. ביום שלישי, אמר לקונגרס האמריקאי גורם בכיר בקהילת המודיעין כי עוד לא נמצאה ההוכחה המקשרת ישירות את איראן לתכנון המתקפה, אך גם כי מתקבלות ראיות סותרות לגבי מעורבות איראן באירוע.

יחד עם זאת, קנצלר גרמניה, אולף שולץ, שלח היום אצבע מאשימה לכיוון טהרן: "למרות שאין לנו הוכחה מוצקה לכך שאיראן תמכה מבצעית במתקפה הפחדנית הזו, ברור לכולנו שללא התמיכה האיראנית חמאס לעולם לא היה יכול לצאת למתקפה חסרת התקדים הזו", אמר, "למרבה הצער, אנו יכולים לחזות שהסבל של האוכלוסייה האזרחית ברצועת עזה יגדל ככל הנראה - אבל גם זו אשמת חמאס והתקפתו על ישראל".