המלחמה שתפסה את המדינה בהפתעה וההתמודדות הנחושה הוכיחו חד משמעית את עוצמתה של משטרת ישראל. לוחמי היחידה של מג"ב וימ"מ היו הראשונים להיתקל בכמות עצומה של מחבלים והגיבו תוך גילוי אומץ וגבורה. היחידות הללו גם איבדו תשעה מטוביה וממשיכות להוות גורם מרכזי בביטחון מדינת ישראל.

הבשורה הנוראה מכל: עיתונאית מעריב שי רגב נרצחה במתקפת הטרור
השיחה מדרעי והודעת הליכוד: מאחורי הקלעים של הניסיון לצרף את ליברמן לממשלה

גורם בכיר בימ"מ מציין, "מאז שהוקמה היחידה בשנת 1974 נהרגו לנו 16 לוחמים ובשבת אחת נהרגו לנו 9 לוחמים ונפצעו 35 והמספר הזה כשלעצמו מסביר את האויב שהתמודדנו מולו ומנגד את הגבורה והתעוזה של הלוחמים אל מול האויב הרב שניסה להגיע אל כל הערים המרכזיות כמו שדרות, אשקלון, אשדוד, באר שבע ומבחינתנו ההתרעה על החדירה הגיעה בשעה 06.45 בבוקר".

"כחלק מההיערכות שלנו לאורך השנה בכלל לאורך השנים האחרונות, אנחנו מחזיקים כוח טקילה המשלב לוחמי ימ"מ ושב"כ ביחידה לאירועים של חדירת מחבלים", המשיך. "מיד עם קבלת ההתרעה אנחנו מקפיצים כוח ראשוני של 20 לוחמים לכיוון דרום לאזור שדרות, על מנת שימתין שם במידה וייכנס שם איזה אינדיקציה לחדירת מחבלים. בדרך אנחנו מבינים שהאירוע הרבה יותר חמור".

הליך זיהוי הגופות בצל הלחימה (צילום :דוברות המשטרה)

"כל היחידה הוקפצה מיד לאחר ההקפצה של הכוח הראשון ואנחנו מתחילים לקלוט אותם לכיוון שדרות, חלק מהיחידה הגיעה ככוח אורגני וחלק מהיחידה כשכל בן אדם הגיע ברכב שלו והוא קיבל את האמל"ח מהרכבים שהגיעו. 

הכוח שלנו הגיע ראשון. היינו הכוח המגיב הראשוני שהגיע לשטח וכבר בשעה 07.26 בתקרית ראשונה נתקלנו בכמות עצומה של מחבלים. לוחמים שהגיעו לבד ברכבים שלהם נתקלו בעשרות מחבלים והיו צריכים לתפעל את האירוע בלחסל את המחבלים. היתקלות ראשונה היתה בביג בשדרות משם המשיכו בכל הגזרות כל הלוחמים הגיעו ממש מידית ובמהלך היום המשכנו לתגבר אותם בכל גזרה". 

"חשוב לי להדגיש שסיפורי הגבורה של הלוחמים בדרך כלל הם חסויים אנחנו לא מדברים עליהם, עובדים מאחורי הקלעים אבל האילוצים של השנתיים האחרונות היחידה התפרסמה  בשכם בקסבה בג'נין והשנתיים האחרונות הכינו את היחידה לכל האירועים הקשים האלו. בשלב הראשוני אנחנו מבינים שצומת שער הנגב, צומת יהב וצומת רעים אלו צווארי הבקבוק שהאויב שלנו פוגע באזרחים, פוגע באמבולנסים פוגע בכל כח שמגיע. לכן אנחנו מכווינים לשם את הכוחות להתקלויות בטווחים קצרים כדי למנוע מהם להיכנס לתוך הערים.

כוח הימ"מ הראשוני שמגיע אני שולח אותו לכיוון יד מרדכי מתוך הבנה שאם הם עוברים את ליד מרדכי הם כבר בזיקים משם עולים על כביש 4 ואז הם באשדוד ובאשקלון ופה אנחנו כבר באירוע אחר לגמרי בדומה לזה שהתנהל בשדרות".

"הכוח שם ניהל מאבק עיקש וחיסל מחבלים שהגיעו באוויר, ברכבים, על אופנועים לחימה קשה מאד ללא פצועים וללא הרוגים. בשלב הזה במקביל יש לנו לחימה גם בכביש 45 באזור שער הנגב ובביג בשדרות שם נהרגים לנו קרוב לחמישה לוחמים ונפצעים הרבה לוחמים. 

בכביש 232 לפני הכניסה לכביש 34 לכיוון באר שבע, הם תפסו את הצומת והנחת העבודה שלנו היתה שכל מי שמגיע מדרום, ממזרח או ממערב אזרחים שנקלעים לצומת הזה סביר שיחטפו וייהרגו. לכן, אנחנו החזקנו בשלבים הראשונים את יד מרדכי, את צומת 232, את הביג וכמובן כוחות שמגיעים אנחנו מכווינים אותם לתחנת שדרות כי אנחנו מבינים שיש שם בני ערובה". 

"אירוע של בני ערובה הוא אירוע מכונן בשגרה ברמה הלאומית ואנחנו ביום אחד טיפלנו במקביל בשלושה אירועים  וחשוב לי להזכיר את הלוחמים שנפלו רפ"ק משה הל שלמה, שנהרג בגזרת 232, רס"מ בר סיון ז"ל, רס"מ דרור. בשלבים מאוחרים יותר כשהסתיימה הלחימה בקיבוץ יד מרדכי אנחנו מבינים שיש אירוע קשה מאד בבסיס נחל עוז.

אנחנו מסיטים כוח לכיוון נחל עוז. אנחנו מבינים שיש שם אירוע של בני ערובה 12 חיילות שמסתתרות בחמ"ל והמחבלים מנסים לפרוץ פנימה ולשרוף את החמ"ל, אנחנו מגיעים למקום ומחסלים את חמישה המחבלים פורצים לחמ"ל ומשחררים את הבנות". 

"משם אין זמן לחשוב, אין זמן לדבר, אנחנו מסיטים את הכוח הזה לקיבוץ בארי שם יש אירוע גדול עם כמות עצומה של  מחבלים עם בני ערובה שפיזרו אותם בין הבתים על מנת לייצר בלבול ושליטה על כל כוח שנכנס.

במקביל לזה אנחנו מקבלים אירוע באופקים עם מחבלים שמחזיקים בני ערובה בני זוג מבוגרים ומתבצרים בבית במקום. אנחנו מקפיצים לשם כוח שהיה במפלסים וחיסל שם קרוב לעשרה מחבלים. הצוות מסיים את האירוע שלו במפלסים ויורד לאופקים כדי לייצב את האירוע".

"הכוח בתחנת המשטרה בשדרות נלחם בכמות עצומה של מחבלים ומצליח לחלץ ארבעה שוטרים, אחד מהם פצוע שהיה על הגג ומחבלים ששמרו עליו על הגג חוסלו על ידי הכוח ועם מנוף של כיבוי אש מתחיל לטהר את הגג ומפנה את השוטרים. בקרב הזה נהרג לנו קצין ונפצעים לוחמים.

בתחנת המשטרה הכוח נלחם עד למחרת בבקר כשב–09.00 בבקר העברנו מקל למשטרה אחרי שטיהרנו את המבנה שבו שהו 25 מחבלים ובחוץ עוד עשרה כאמור".

"כמובן האירוע המרכזי עבורנו הוא בבארי, לשם נכנסת חצי פלגה ואנחנו ממשיכים לתגבר אותה כי אנחנו מבינים שיש שם אירוע מאד מאד קשה שם אנחנו מחסלים 60 מחבלים ומחלצים חמישה בני ערובה, מתוך המבנים. חשוב לציין כשאנחנו מגיעים לשם אנחנו מזהים אזרחים כפותים ובמהלך השיח עם המחבלים אנחנו מבינים שהם יורים עדיין בבני ערובה אזרחים. 

אנחנו פורצים לבית הראשון ומחסלים שם שישה מחבלים, כך גם בבית השני ואנחנו מבינים שכל האזור נגוע. אנחנו ממשיכים בלחימה עד לטיהור המקום בשעות הבוקר. שם אנחנו מחסלים יותר מ–60 מחבלים. חשוב לציין שאנחנו עדיין מתחקרים את האירועים מאחר וכשאתה מגיע לזירה ויש בה אנדרלמוסיה הדבר הראשון שאתה רוצה לעשות זה סדר ואנחנו רק בלחימה. לוחמים נפצעים, מתפנים לבית החולים, מקבלים טיפול וחוזרים לשטח להילחם".

"חשוב להדגיש שהיחידה ניצחה מספר רב של אירועים, טיפלנו במספר רב של זירות במקביל מספר רב של היתקלויות רחוב והלוחמים מצילים אזרחים, מצילים שוטרים, כדי למנוע מהמחבלים לנוע צפונה. ראו את המוטיבציה והרצון שלהם לדרוס כל דבר כדי לכבוש כמה שיותר יעדים אסטרטגיים מבחינתנו. הלוחמים עצרו בגופם תוך סיכון חיי אדם וחירוף נפש וחשוב מאד להעביר את המסר הזה.

בשלבים הראשונים לא היה שיח לא היה עם לדבר, אירועים מאד מאד גדולים ובשלב הראשוני אתה רוצה לייצר סדר בתוך הבלאגן כיוון שהאירוע היה גדול מאד וכאותי, כך שרצינו לסכל את האירועים ולחסל כמה שיותר מחבלים. היחידה באירוע הזה חיסלה 200 מחבלים בכל הגזרות ותפסנו כמות עצומה של אמצעי לחימה שהמחבלים הגיעו איתם".

אותו גורם בכיר בימ"מ שומר על כבודם של כוחות הביטחון האחרים לרבות הצבא ומדגיש, "אנחנו לאורך השנה בקשר טוב מאד עם הצבא, השב"כ ועם כל הגופים התאמנו וידענו שאירועים כאלו יכולים להתרחש זה באיומי הייחוס שלנו אבל ברמה הטקטית לא בכמות מחבלים שראינו בשטח. אנחנו כן התאמנו על זה כן מכירים את התפיסה, אבל שוב לא בכמות כזאת. השנתיים האחרונות שהיחידה נלחמה באיו"ש הכינו אותנו בצורה המיטבית ללוחמה באירועים כאלו".

אתה מתמרן בין מספר זירות?

"אנחנו מגיעים לשדרות ומבינים שמחבלים השתלטו על התחנה, זירה עם המון גופות של שוטרים ואזרחים. האירוע השני היה באופקים האירוע היה מוכל תוך 15 עד 20 שניות חילצנו שני בני ערובה וחיסלנו חמישה מחבלים בצורה אירועית. ידענו שחייבים להשלים את המשימה. בבארי זה היה אירוע מלחמה נכנסו לישוב והתחילו בירי לחימה עיקשת. בין לבין אנחנו מתוודעים ללוחמים שנהרגו ואחרים שנפצעו. 

יש לנו קשר מצוין עם היחידות המיוחדות של הצבא הלוחמים שם הם גיבורים והם חתרו למגע הם איבדו לוחמים ואנחנו מחזקים את ידם ומשתתפים בצערן. היינו שם ראשונים בכל הגזרות יחד עם מג"ב ויחידה טקטית והמשטרה הכחולה". 

האם הצלחתם להגיע אל מסיבת הטבע?

"לצערי לא הגענו למסיבת הטבע. הנחת העבודה היתה שברגע שהגענו ליד מרדכי אנחנו חייבים למנוע זליגה משם. אם היו לי עוד 100 לוחמים הייתי שמח להגיע גם למסיבת הטבע כי שם צריך היה לתת מענה מלא אחרת לא היה ניתן לפעול בשמיכה שלנו".

יש לך לא מעט הרוגים ולא מעט פצועים, איך ממשיכים לתפקד?

"חלקם כבר חזרו ליחידה וכבר הוקפצו לגזרות ואירועים שונים. היחידה חזקה מאד. אנחנו במוכנות לאירועים וכל הקפצה שיש כולם בשיא המוטיבציה ומה שחשוב ללוחמים זה להציל את המדינה". 

מה אתה לוקח מהלוחמה הזאת?

"האירוע הזה מצביע על מקומם של משטרת ישראל והימ"מ בהגנה על מדינת ישראל. באירוע הזה היו מעורבים הימ"מ, מג"ב והמשטרה כקו ההגנה האחרון שהוא בעצם הראשון של מדינת ישראל. בתפיסת הביטחון הלאומי שלנו בדגש על ישובי העוטף ישראל משטרת ישראל ומג"ב נמצאים בכל נקודה ובכל זמן ומגיע להם תודות על לחימתם כגיבורים".