עם תחילת מלחמת ״חרבות ברזל״, התייצבו לשירות מאות אלפי אנשי מילואים המשרתים בחזיתות השונות. מהלך הגיוס החל כבר במהלך יום שבת שעבר, עם מתקפת הטרור המסיבית מדרום - והתעצם לאחר ששר הביטחון יואב גלנט אישר גיוס מילואים נרחב. 

"אומץ שאי אפשר לתאר": סיפור הגבורה של תושבי רהט בקיבוץ בארי
"אמרה המון מילים בלי לומר כלום": אחותה של הנרצחת מהמסיבה בביקורת על השרה גמליאל
 
מתקפת הטרור כאמור, תפסה את אזרחי ישראל בהפתעה, ורבים מהחיילים, הקצינים והמילואימניקים שקיבלו צו 8 שהו בחופשה משפחתית לכבוד החג, עשו טיול אחרי צבא או עבדו מחוץ לארץ. עם פרוץ המלחמה, כאשר הם רצו לחזור לישראל, גילו שבעקבות מצב החירום במדינה, רבות מהטיסות של חברות התעופה הזרות התבטלו, והם נותרו ללא מענה וללא יכולת לחזור לארץ. חברת התעופה היחידה שעבדה היא ״אל-על״ הישראלית, שהוצפה בפניות ולא הצליחה לתת מענה לכולם. 

כדי להתמודד עם הכאוס, הוחלט להכריז בצבא על הקמת מבצע ״קיבוץ גלויות״, שמטרתו היא לחלץ ולהביא את כל כוחות צה״ל הביתה כדי לאפשר להם להצטרף למאמץ הלחימה. ״לצה״ל יש ערוץ טיפול בינלאומי במשרתים וכחלק מזה - יש בחיל האוויר מוקד לכל החיילים והקצינים ששוהים בגיחות קצרות וארוכות בחו״ל. בשל הנסיבות, הסבנו אותו למוקד חילוץ חירום לכלל משרתי צה״ל״, מספרת רס״ן בתיה, ראש מדור חו"ל בחיל האוויר. 

״המלחמה פרצה בהפתעה בזמן בעייתי מאוד - בדיוק בשלהי החגים, כשרבים מהחיילים ואנשי המפתח של צה״ל בחופשות בחו״ל. לאחר שגורמים רבים בצבא שאלו אותנו מה אפשר לעשות כדי להחזיר את אנשיהם שנתקעו בחו״ל, זיהינו צורך להקים מוקד חירום מטכ״לי כדי להשיבם לארץ בטיסות חילוץ צבאיות״, מוסיפה רס״ן חן שלמה, ראש מדור מעבר חו"ל באגף המבצעים. 

״יש אלפי אנשים שאנו נותנים להם מענה 24/7, ומביאים אותם לארץ בטיסות חילוץ צבאיות עם חיל האוויר. במקביל, אנחנו מובילים גם טיסות חילוץ עם מטוסים זרים שצריכים להגיע לארץ כדי לחלץ תיירים ממדינותיהם שנתקעו בישראל - ועל הדרך אוספים את הנוסעים הישראלים שצריכים לחזור לשירות - ומחזירים אותם לארץ״, הן מוסיפות. ״במוקד אנחנו ממש מקבצים את הישראלים מכל הגלויות, ועושים הכול כדי שיחזרו להילחם על ביתם״. 

מחזירים את משרתי המילואים לארץ (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מחזירים את משרתי המילואים לארץ (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

מחזירים את משרתי המילואים לארץ (צילום: באדיבות דובר צה''ל)
מחזירים את משרתי המילואים לארץ (צילום: באדיבות דובר צה''ל)

״זה מרגש לראות איך אנשים מתגייסים ועושים מעל ומעבר כדי לחזור לארץ. המשרתים שחזרו להילחם הם מכל הגוונים וכל הגילאים: מחיילי סדיר שטיילו בחו״ל בחופשה - דרך אנשי קבע ומילואימניקים שנפשו עם משפחתם - ועד לצעירים בני 22 שיצאו לטיול אחרי צבא, ועזבו את הטראק בדרום אמריקה או במזרח. זה מדהים לראות התגייסות של המוני אנשים שבוחרים לוותר על חופשתם, שמים את כל המחלוקות בצד ונרתמים בצורה מוחלטת למאמץ לאחר שנקראו אל הדגל״. 

אחד מאותם רבים שחזרו מחו״ל כדי להילחם הוא רס״ן א׳, טייס בטייסת 103, שהיה בחופשה ביוון עם משפחתו בפרוץ המלחמה. הוא חזר ארצה בטיסה שהטייסת שלו ארגנה, ואחר כך בעצמו החל להטיס טיסות חילוץ של משרתי צבא ומילואים מכל העולם - כדי לאפשר להם להצטרף למאמץ המלחמה.

״בפרוץ המלחמה, הייתי באי בודד ביוון יחד עם משפחתי המורחבת ושדה התעופה הכי קרוב לאי היה באתונה, 10 שעות נסיעה מאיתנו. ברגע שקמנו בבוקר ושמעתי על שפרצה מלחמה, הבנתי שהדבר הראשון שאני חייב לעשות הוא להתקרב לאתונה כדי לחזור לארץ כמה שיותר מהר. משם אני ועוד שני קרובי משפחתי שמשרתים כקצינים התחלנו להתארגן, עזבנו את המשפחות והילדים ויצאנו לכיוון שדה התעופה״, רס״ן א׳ מתאר. 

״כשהבנתי שאין טיסות חזרה שיוצאות מאתונה לארץ, התקשרתי לטייסת לברר מה אפשר לעשות והם הודיעו לי שתצא טיסה צבאית משם. פגשתי בשדה את נספח חיל האוויר באתונה, והגענו לשער באולם נפרד בו המטוסים חיכו. לשדה הגיעו המון ישראלים שהחליטו לעשות כל מה שצריך כדי לחזור לארץ ולהתגייס - ואף נדרשו שני מטוסים שיאכלסו את כולנו״, מספר. 

״היוונים לא בדיוק הבינו מה אנחנו רוצים, ולמה אנחנו חוזרים למדינה שיש בה עכשיו מלחמה. לנוכח בגדי הנופש והאווירה של כל המטיילים, הם לא האמינו שאנחנו הולכים להילחם בצבא. זה דיסוננס מטורף. בסוף נכנסנו לכל מטוס כ-100 איש והמראנו בטיסה צבאית שהיא מאוד שונה בלשון המעטה מטיסה רגילה. אין כרטיס טיסה, אוכל, בידור או סרטים - אך יש המון אחווה, גאווה ורוח לחימה״, הוא מתאר. 

מבחינת א׳, היה ברור מאליו שיעשה כל מה שצריך כדי לחזור לארץ בהקדם: ״זה מזכיר לי את הסיפורים של ההתארגנות במלחמת יום הכיפורים - כולם עם דאגה מאוד גדולה אך מתגייסים למען המטרה בצורה טוטאלית. בשביל רגעים כאלה בזמן אמת אנחנו מתאמנים כל כך הרבה וזה הזמן שלנו לתרום כמה שיותר. אני ואשתי, שגם משרתת בקבע וחזרה באמצע החופשה לארץ, הבטחנו לעצמנו שלאי הבודד שעזבנו בבהלה ובדאגה עוד נחזור לנפוש בשלווה כמו שצריך עם הילדים. כשלא יהיו איומים או טילים שמרחפים מעל מדינת ישראל״. 

בהמשך, כשרס״ן א׳ חזר לארץ, הוא בעצמו החל להטיס טיסות חילוץ של משרתי צבא ומילואים מכל העולם: ״אני טס למדינות אחרות כדי לבצע טיסות חילוץ  או כדי להביא ולספק ציוד צבאי. כל טיסה מחדש, מרגש אותי לראות את ההתארגנות היפה והקבוצות הגדולות של הישראלים שחוזרים לארץ מכל קצוות תבל. כולנו מאוחדים ורוצים לנצח ונעשה הכול כדי שזה יקרה. אנחנו לא נחים ועובדים לילות כימים כדי להתכונן לכל תרחיש פוטנציאלי מכל כיוון או אויב אפשרי״.

ראש מדור מיוחדים, רס"ן ד', אשר תכלל את מבצע ״קיבוץ גלויות״ בתוך אגף המבצעים הוסיף לדבריו ואמר כי "מתחילת המלחמה קיבלנו מאות שיחות ממשרתים בקבע, בסדיר ובמילואים ששהו בחופשה בחו"ל ורצו לחזור ארצה בכדי לשרת ולתרום. כמי שלקח חלק ממבצע "קיבוץ גלויות", ממלא אותי בגאווה ומחמם את הלב לראות את ההירתמות ואת המוטיבציה של חיילי צה"ל ואנשי המילואים להילחם ולהגן על המדינה. מבצע זה הוא הוכחה לכך שמדינת ישראל היא מעל הכל״.

מוקד נסיעות חו"ל של חיל האוויר למי שמעוניין לחזור לארץ כדי לשרת: +972 36065854