לאחר שבשעות הבוקר הודיעו רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון וצה"ל על הפעלת תוכנית פינוי תושבי קרית שמונה לבתי הארחה במימון המדינה, הפינוי החל רק לפני השעה 17:00 לקראת כניסת שבת - זאת בעוד שרוב תושבי העיר הם מסורתיים או דתיים ששומרים שבת. 

לאחר הרחבת התקנות: כך תדעו אם אתם זכאים לקבלת רישיון לנשיאת נשק
ישראל נדרשת למצוא איזון בין הרצון לנצח לרצון להימנע מפגיעה בחפים מפשע | שמואל רוזנר

"על פי החלטת פיקוד העורף חובה להתפנות למרחק בטוח יותר - גם בשבת. המשמעות היא שמי שיכול להתפנות לפני כניסת השבת - עדיף שיעשה זאת בכדי לנסות למנוע חילול שבת", נמסר לתושבים מהעירייה. 

נמסר עוד כי ההוראה להתפנות היא לאחר התייעצות עם הרב הראשי לישראל - הרב יצחק יוסף, הרב הראשי לישראל - רבי דוד לאו שליטא יצחק והרב הראשי לצה"ל - הרב קרים שליטא.

הרב שמעון אליהו, רב קרית שמונה הדגיש, ש"מי שלא הספיק ולא הצליח להתפנות לפני כניסת השבת, עליו להתפנות גם בזמן השבת.
שהרי ההלכה הרווחת היא, שאפילו על ספק פיקוח נפש מחללים את השבת, חובה להתפנות".

תושבים מפונים מקרית שמונה (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)
תושבים מפונים מקרית שמונה (צילום: דוברות עיריית קריית שמונה)

 
על אף הבקשות, יש תושבים רבים בעיר שלא מעוניינים להתפנות. אחד מהם הוא חיים פרץ, בן 57 ותושב קרית שמונה: "אני בבית כרגיל, לא עוזב את הבית אף פעם. אשתי והילדים התפנו מזמן כי לא הסכמתי שישארו כאן - והם יודעים שאני תמיד נשאר כאן ולא ישכנעו אותי. אני סומך על צה״ל ועל החיילים ולא מפחד. אני נולדתי וגדלתי בעיר, ואני לא יכול להיות מחוץ לעיר כשקורים דברים כאלה כאן. זה הורג אותי, אני חייב לעזור לתושבים בכל מקרה חירום וחייבים להיות ערבים זה לזה".

"אני מסכן את עצמי בשמחה כדי לעזור לתושבי העיר - שלא יישאר מבוגר בלי תרופות, קשישה ללא מזון או אנשים זרוקים ללא יכולת להגיע למקלט. חוץ מזה, העיר מפוצצת בחיילים, אני סומך עליהם וחשוב לי גם לדאוג להם בכל מה שאני יכול. הרבה לא מתפנים כמוני מהעיר, כי אנחנו לא מרגישים שאנחנו יכולים לעזוב, זה כמו לנטוש את העיר ריקה ומיותמת", הוסיף.

"אני בן 57 וכל החיים בקרית שמונה - אז כך שאני מתורגל למלחמה ולא דואג ממה שיהיה - כי כבר חווינו ושרדנו דברים קשים מאוד", ציין פרץ. "נשארתי פה בכל המלחמות, אפילו כשהיו 500-400 קטיושות בלילה במלחמות עבר. אני לא פוחד מכלום - אם אני אמות, אז אמות. מקווה שאלוהים יעזור לנו".