בצל מלחמת "חרבות ברזל" וההתחממות בגזרה הצפונית פרסם המכון למחקרי ביטחון לאומי את הערכתו באשר להיקף ארסנל הרקטות והטילים של ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה.

השבת החטופים הישראלים מעזה: "הסיכוי להשלמת המשימה לא גבוה"
תכננו טבח בהשראת "שבת השחורה": צה"ל חיסל מהאוויר חוליית מחבלים

"החיזבאללה הינו גיס איראני מצויד בכלי נשק רבים בעלי כוח הרס ניכר. גיס זה מורכב מחיילים סדירים ואנשי מילואים, וההערכה היא כי מדובר בסד"כ בן 50,000 עד 100,000 לוחמים. סד"כ זה כולל גם את כוח רדואן, שהוא יחידת קומנדו בעלת ניסיון קרבי מהעימותים בסוריה המונה בהערכה זהירה כ-2,500 לוחמים ואף יותר. לסד"כ זה יש להוסיף תמיכה חיצונית של פעילים שיעים, בין היתר מארצות שכנות כגון אפגניסטן, פקיסטן, סוריה ועיראק", נכתב בדו"ח.

עוד נכתב, כי "אמצעי התקיפה של החיזבאללה מרשימים ביותר", וכי מדובר על "כמות אדירה של 150,000-200,000 רקטות, פצמר"ים וטילים, מתוכם מאות טילים בעלי דיוק גבוה ויכולת הרס רבה".

מהדו"ח עולה כי "בעת עימות הדבר יחייב את הסטת מערכות הנגד שלנו להגנה ממוקדת על תשתיות אזרחיות וצבאיות".

מהנתונים עולה כי לפי אחת ההערכות המבוססות על פרסומים גלויים, יש לחיזבאללה כ-40,000 רקטות מסוג "גראד" לטווח קצר של 20-15 ק"מ, כ-80,000 רקטות מסוג פאג'ר 3 ו-5, חייבר או ראאד 2 ו-3 לטווחים בינוני-ארוך - עד 100 ק"מ, וכ-30,000 רקטות וטילים מסוג זילזאל או פאתח 110 (M600) לטווחים ארוכים - 200-300 ק"מ. הארגון גם קיבל מסוריה מספר מצומצם של טילי סקאד C ו-D בעלי טווח של 700 ק"מ. כמה מאות מטילי הפאתח 110, הנושאים כ-500 ק"ג חומר נפץ, מצוידים במנגנוני ניווט מדויקים מבוססי GPS והם בעלי פוטנציאל דיוק והרס ניכר.

השר יואב גלנט בגבול הצפון: "חיזבאללה החליט להשתתף בלחימה" (צילום :אלעד מלכה)

בנוסף מצויד חיזבאללה גם ב"טילי חוף –ים איכותיים C802 תוצרת סין ויאחונט תוצרת רוסיה, טילי נ"ט 'קורנט' מתוחכמים ומשופרים, יכולות לשיגור פצמר"ים, וטילי נ"מ מסוג SA-17 ו-SA-22 המסוגלים לפגוע בטבמ"ים ובמסוקים".

עוד צוין בדו"ח המכון, כי בנוסף "הכוח הלוחם מצויד בכטב"מים, מרביתם מייצור עצמי למשימות תקיפה וביון לטווח של עד 400 ק"מ ומאות רחפנים למשימות טקטיות שונות. על אלה נוספות יכולות נוספות במימד הדיגיטלי והאלקרו-אופטי".

לדברי המכון למחקרי ביטחון לאומי "כל אלה מחייבים אותנו למיקוד הקשב, להגברת המעקב ולכוננות רציפה מפני כוונות החיזבאללה, ובמיוחד בתקופה זו".