חיל האוויר תקף הלילה (ראשון) בג'נין, בפעולת מטוסי הקרב הראשונה ביהודה ושומרון מזה שנים רבות. מאז פרוץ המלחמה, ישנה פעילות מוגברת של חיל האוויר בגזרת יו"ש, במערכת הביטחון מתכוונים להרחיב את המדיניות ככל שיידרש. מדובר בשינוי משמעותי ביחס לאופן הפעלת הכוח ערב המלחמה.

דו"צ: "סגן מפקד המערך הרקטי בחמאס חוסל", מספר החטופים עלה ל-212
דיווח בלבנון: היקף התקיפות הישראליות בדרום המדינה התרחב

הפעלת כוח אווירי גם בגזרת יו"ש היא חלק ממאמץ מוגבר שמבצעים כוחות הביטחון, מחשש שבמקביל ללחימה בדרום ובצפון ארגוני הטרור מתכננים להצית גם זירה שלישית. 

מאז תחילת המלחמה נעצרו בשטחי הרשות כ-700 מבוקשים, מתוכם יותר מ-400 אנשי חמאס. במקביל, מנהל צה"ל פעילות התקפית במחנות הפליטים – דוגמת הפעילות הלילה בג'נין ולפני כן במחנה נור א-שמס שליד טול כרם ועוד.

בתוך כך, ההיערכות לכניסה הקרקעית לרצועת עזה נמשכת. ההערכה היא שמועד תחילת הפעולה תלוי גם באיכות המודיעין הטקטי שיימצא בידי מערכת הביטחון. צה"ל מבקש לנצל את המודיעין שיצטבר בידיו כדי לפגוע בכל מה שעלול להפריע לתמרון הקרקעי, ובכלל זה עמדות צלפים אפשריות, נקודות לירי נ"ט, פירי ותוואי מנהרות ועוד. 

המטרה של התקיפות שנערכות בימים אלה היא "ריכוך" השטח, על מנת שהמחבלים ברצועה יפגשו קודם כל אש מהאוויר או מארטילריה ולא מחיילי הרגלים. ההערכה היא שבעקבות קריאות ישראל לתושבי צפון הרצועה להתפנות מבתיהם, יישובים רבים סביב העיר עזה כמעט ריקים מאדם. עובדה זו – של מיעוט אוכלוסייה אזרחית, בניגוד לעבר – צפויה לאפשר לצבא לפעול באופן שונה.

פעילות כוחות צה''ל בג'נין (ארכיון, צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל בג'נין (ארכיון, צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, ביישוב היהודי ביהודה ושומרון מברכים על פעילות צה"ל הלילה. ראש המועצה המקומית בית אל שי אלון מציין: "הטבח הנורא שנפל מבהיר את מה שאנחנו זועקים לאורך השנים, עד כמה השכפ"ץ של יישובי גב ההר שומרים על תושבי תושבי גוש דן. אני מאוד מקווה שקונספציית 'טרור היחידים' שפשתה בצמרת המטכ"ל לאורך עשורים וכפתה על חיילינו לסכן את חייהם על מנת שלא לסכן ערבים 'חפים מפשע' תתנפץ לרסיסים מבלי שוב. 

"לאורך השנים אנו עדים לכך שגם אם לכאורה סביבת המחבלים אינה לקחה חלק פעיל ברצח היא מהווה חלק ממעטפת קהילתית שמחנכת לרצח, מזדהה עם הרוצחים בכל מובן אפשרי, מעניקה להם סיוע מלא, מסייעת, ממנת אותם ומעניקה להם הגנה ומחסה תחת אצטלה של מסגדים ובתי חולים שמזמן הפכו לנקודות חמ"ל מרכזיות מהן מפיצים הסתה ויוצאים לטבוח ביהודים".

מאיר אליפור, תושב, יו"ש הוסיף: "מודה ומברך את כוחות הביטחון על הזיהוי והפגיעה במחבלי האויב הנאצי חמאסי, שתכננו לפגוע באזרחים תושבי יהודה שומרון ומרכז הארץ. אנחנו לא חוששים אלא דרוכים ומוכנים לכל איום".

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מרצה בכיר במכללה האקדמית גליל מערבי ששימש בעבר מושל נפות ג'נין, בית לחם וצור מציין כי "אלמלא המערכה בעזה ובדרום לבנון הייתה הפעולה הלילה בג'נין תופסת את כותרות החדשות. לראשונה מאז 'חומת מגן' תקף מסוק קרב של צה"ל חמושים פלסטיניים. 

"הפעלת מסוקי קרב באזור צפוף ורווי אוכלוסיה פלסטינית נשקלה בעבר והוסרה מסדר היום, מחשש להרג בלתי מעורבים. עתה השתנו הנסיבות. הלבנוניזציה של צפון הגדה הכוללת הפעלת מטענים רבי עוצמה והימצאות נשק אנטי-טנקי מחייבים תגובה אגרסיבית יותר מצד צה"ל".

עוד הוסיף: "אין ספק שגם האווירה הכללית שנוצרה בעקבות טבח ה-7 באוקטובר תורמת לשילוב מסוקי הקרב ואולם, לצד זאת מועבר פה איתות לתושבי צפון השומורון: אם תימשך שגרת הטרור וימשיכו להתפוצץ מטעני צד נוסח לבנון – חיי התושבים יהיו בדיוק כחייהם של תושבי עזה".