מבצע חרבות ברזל: ראש חטיבת המחקר באמ"ן לשעבר, תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, הסביר היום (ראשון) על הדילמה של חיזבאללה בשיחה עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM. "נסראללה לוקח בחשבון שישראל עלולה להחריב את לבנון, אבל הוא גם חייל של איראן".

בישראל מעריכים: זה היקף ארסנל הטילים ושיעור הלוחמים של חיזבאללה
לאחר שחיזבאללה הפתיע בירי נ"ט, צה"ל חיסל עשרות מחבלים

"מה שעומד על הפרק מבחינת חזבאללה זה מתח מאוד חריף בין המחויבות שלו לציר הרשע בהובלת איראן ומצד שני החשש מהאיומים שבפניהם הוא עומד מישראל בראש ובראשונה ומארה"ב וגם מצד הציבור הלבנוני שלא מעוניין בהרחבת לחימה".

בסופו של דבר, מוסיף קופרווסר, "נסראללה צריך לעשות מה שהאיראנים יגידו לו. גם האיראנים לא רוצים לאבד את חיזבאללה, אבל הם אנשים שחושבים אחרת מאיתנו. בתהליך חשיבה דתי קיצוני הם יכולים להגיע למסקנות אחרות ממה שמוחינו המערבי מגיע אליהן. דבר אחד ברור, אנחנו צריכים להיות ערוכים לאפשרות שהוא כן יחליט להסלים".

כוחות צה''ל בגבול לבנון (צילום: David Cohen/Flash90)
כוחות צה''ל בגבול לבנון (צילום: David Cohen/Flash90)

בהמשך התייחס גם למערכה בעזה ואמר: "הקונספציה שחמאס מורתע הייתה נכונה לכמה דקות אחרי שומר חומות. הוא חטף מהלומה קשה מאוד. השאלה איך אתה מאתר את הרגע שבו הנחות העבודה שלך שאומרות שחמאס מורתע משתנות ולכן גם ההרתעה שלו משתנה, זו האומנות של עשיית המודיעין ובזה לא הבחנו מכל מיני סיבות".

הוא הוסיף: "תקפנו עכשיו משהו כמו עשרת אלפים מטרות בעזה, כלומר שידענו על עשרת אלפים מיקומים של חמאס בעזה, ומעולם לא עלה על דעתינו שאפשר לתקוף את היעדים האלה בין לבין ולא לאפשר לחמאס להתעצם. המערכת לא הבינה כמה הציר האיראני התחזק ונותן תחושה שהוא יכול לעשות כל מה שהוא רוצה".

לסיכום אמר כי "החולשה הישראלית לא נלקחה בחשבון, החולשה דווקא מול חיזבאללה, הסכם הגז לדוגמא שישראל קיבלה את כל תנאי חיזבאללה בלי הינד עפעף כי סירוב יגרום להסלמה. כל הפעילות בהקשר הפלסטיני, הפילוג בעם והטענות שיצרו אצל חמאס את הרושם שהצבא הישראלי הולך ונחלש בגלל סרבנות וכדומה. מה שחשוב עכשיו זה הסבב הבא. אנחנו צריכים לדאוג שחמאס לא יתעצם מחדש. נתנו להם להתחזק בין כל סבב וזה אסור שיקרה בפעם הבאה".

סייע בהבאת הכתבה: אריק ברח"ד, 104.5FM