ככל שהמלחמה בין ישראל לחמאס מסלימה, גובר החשש שהסכסוך יתפשט באזור וימשוך שחקנים נוספים העוינים את ישראל. נראה כי חששות אלה התממשו ב-19 באוקטובר, כאשר צבא ארצות הברית אמר כי אחת המשחתות שלו בים האדום יירטה טילי שיוט ומל"טים ששוגרו לעבר ישראל על ידי המורדים החות'ים, השולטים בבירת תימן ובסביבתה.

אלפים קוראים להשמדת ישראל: עימותים בהפגנה פרו פלסטינית בניו יורק
"פוטין יריח דם": הההחלטה הגורלית של הנשיא ביידן

כחלק משבט שמקורו במחוז סעדה בצפון-מערב תימן, החות'ים הם חסידי הענף הזיידי של האיסלאם השיעי שאליו משתייכים כ-25% מאוכלוסיית המדינה. לאחר איחוד צפון תימן ודרום תימן ב-1990, החות'ים ניהלו שורה של מעשי מרד, ובשנת 2014 השתלטו בהצלחה על צנעא, הבירה, ופתחו במלחמת אזרחים שנמשכת עד היום.

מה גרם למלחמת האזרחים בתימן?

בשנת 2011, מרד האביב הערבי אילץ את שליט המדינה, עלי עבדאללה סאלח, להתפטר לאחר שלושה עשורים בשלטון. במסגרת הסכם המעבר שנתמך על ידי ארה"ב, הנשיא עבד רבו מנסור האדי החליף אותו, והשיחות הכינו את הקרקע לכינוס ועידה חוקתית ולבחירות חדשות. החות'ים, לעומת זאת, דחו את תוכנית הפדרציה שעלתה מאותם דיונים. ב-2014 הורידה הממשלה את הסובסידיות לדלק, מה שעורר מחאות, והחות'ים הדיחו את ממשלתו של האדי, שכוחותיה שומרים על השליטה במזרח המדינה. איראן בעלת הרוב השיעי סייעה לחות'ים וערב הסעודית, בעלת הרוב הסוני, תמכה בממשלה. האלימות הרסה את התימנים מן השורה, שמספרים שבין הפצצות אוויריות, קריסה כלכלית ורעב גובר, החיים הפכו לכמעט בלתי נסבלים.

איזה איום מהווים החות'ים מעבר לתימן?

החות'ים החלו לתקוף באופן קבוע את סעודיה לאחר שזו התערבה במלחמה בתימן ב-2015. אנליסטים אומרים כי החות'ים מקבלים אימונים, מומחיות טכנית וכלי נשק מתוחכמים יותר ויותר - כולל מל"טים, טילים בליסטיים וטילי שיוט - מאיראן ומבעלת בריתה הלבנונית חיזבאללה.

האם החות'ים באמת יכולים לתקוף את ישראל?

החות'ים הביעו תמיכה בפלסטינים ואיימו על ישראל. הם טוענים כי ברשותם טיל המונע בנוזל המכונה טופאן שיכול להיות בעל טווח של 1,350-1,950 ק"מ (839-1212 מייל), מספיק כדי להציב את ישראל במרחק פגיעה. תימן וישראל, המופרדות על ידי ערב הסעודית, נמצאות במרחק של כ-1,580 ק"מ זו מזו בנקודה הקרובה ביותר.
 
מה הסיכויים לשלום בתימן?
 
סעודיה ומדינות מפרץ אחרות ניסו לנהל משא ומתן על הפסקת אש קבועה לסכסוך בן שמונה השנים. החות'ים אמרו כי הם מוכנים להצטרף לשיחות על הסדר מדיני בהובלת האו"ם, בכפוף למספר תנאים. עם זאת, השיחות קרטעו כאשר נוצר קרע בין סעודיה לבין שכנתה העשירה בנפט במפרץ, איחוד האמירויות הערביות, שהחלה לתמוך בקבוצות יריבות המתחרות על השליטה במדינה.