מפכ"ל המשטרה, רב ניצב, קובי שבתאי, השתתף היום (ראשון) בדיון הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת בנושא הערכות לתרחיש "שומר חומות". במהלך הוועדה, טען שבתאי: "יש מספיק כוחות שיכולים לתת מענה. אם נצטרך לפעול, מציע שלא ינסו אותנו".

איזה איום מהווים החות'ים מחוץ לתימן והאם הם יכולים לתקוף את ישראל?
אלפים קוראים להשמדת ישראל: עימותים בהפגנה פרו פלסטינית בניו יורק  

בהתייחס לערביי ישראל אמר המפכ"ל כי "נדרש להגיד מילה טובה על התנהגות מופתית ואפס אירועים, כאשר ככל שיש מוקדים הם מטופלים ברמה המקומית. "ש קשר עם המנהיגות המקומית ברמה הטריטוריאלית ואנחנו בהידברות ובמקביל אנחנו ערוכים ומוכנים לכל תרחיש. ב'שומר חומות' הופתענו כי לא ידענו כלום ודרך הרשתות החברתיות נדלק השטח. היום אנחנו מנתרים על ידי מערך המודיעין הגלוי והסמוי ואנחנו נותנים מענה ויודעים לנתח מגמות ולהיערך אליהם מבעוד מועד". 

"משטרת ישראל לצערי איבדה שוטרים ולוחמים רבים", הוסיף. "אנו נמצאים בתקופה שונה מאירוע 'שומר חומות' שם היו 'הפרות סדר' , אנחנו נמצאים במלחמה. המציאות יצרה מציאות של פגיעה ביישובי תפר וסמוכי גדר והחלה בהלה כמו האנשים שמצלמים. אני רוצה להרגיע את הציבור. אנחנו פרוסים יותר, ערוכים יותר ומוכנים יותר לכל תרחיש. הפרסום של התמונות של אנשים שמצלמים בתים, קיבלנו מעל 2400 תלונות בקרב הציבור על אנשים חשודים שמצלמים - כולם טופלו. אנחנו לא מקלים ראש בשום אירוע. יש לנו מפקדים מקצועיים, יש לנו שוטרים לוחמים, מילואימניקים ומתנדבים אמיצים ונחושים אנחנו דרוכים ומוכנים".

"היום למשטרה יש יותר כוח אדם, יש לנו פלוגות מילואים שאותם אנחנו משמרים לשלב מתקדם יותר. אנחנו יותר מיומנים ומצוידים לאירועים שכאלה. מאז 'שומר חומות' הקמנו מפקדות משימתיות שהתאמנו לאירועי הפרות סדר ולאירועי השתלטות כאלה ואחרים. יש כרגע מערך של פלוגות מילואים שפרוש בשטח וכל גדודי הטירונים בשלב מתקדם פרושים ומוכנים ביחידות ואת היחידות המיוחדות. יש את הימ"מ שעם ישראל חייב לו המון, החטיבה הטקטקית. ב-7 לחודש היו קרוב ל-300 לוחמים תוך שעה מתחילת האירועים בכל הגזרות שנלחמו", ציין. 

תקיפת חוליית מחבלים שניסתה לבצע ירי למרחב זרעית. צילום: דובר צה"ל

באשר לכיתות הכוננות אמר כי 527 כיתות כוננות הוקמו וחומשו בנשק ועלינו במאות אחוזים במספר כיתות הכוננות. "צריך להגיד מילה טובה למשרד לביטחון לאומי שכן הצליחו להביא נשק. אנחנו במגמה של זיווד כיתות הכוננות וחימוש בכלי נשק לכיתות הכוננות. ככל שיגיע עוד נשק נוכל לחלק אותו לכיתות הכוננות הנוספות תוך הכשרה מינימלית. עשינו דיון משותף עם פיקוד העורף ואין לנו בעיה לקבל את כל אותם חיילי מילואים לכיתות הכוננות, זה טוב שיהיו הרבה כיתות כוננות וכוח אבל צריך להיזהר עם זה. מי שמפקד טריטוריאלית היא משטרת ישראל. צריך לדעת מה מותר ומה אסור ולהיזהר מלהיות עם יד קלה על ההדק". 

"כל גוף שרוצה להתאגד, אין לנו בעיה להכיל אותם וניתן למצוא מתווים שמתאימות לאותן קבוצות, לדוגמא: בעולם החרדי אנשים שרוצים לבוא ולהתנדב ואנחנו בשיח איתם. לא ניתן יד לשום קבוצה של פלאנגות לפעול! לא יעלה על הדעת שכל אחד שנושא נשק במדינת ישראל יטפל באירוע. בנושא הזה צריכים להיות זהירים. אני בעד כיתות כוננות וחלוקת נשק אבל בזהירות ובצורה מסודרת. בנושא אימון הכיתות צריכים לעבור תהליכים משימוש בנשק וכיצד לפעול בכל תא שאתה נמצא בו וזה חלק מההכשרה. כרגע יש נוהל מקוצר של יומיים שלושה -ממטווחים ועד עזרה ראשונה. ככל שיגיע ציוד יש אנשים שיודעים לנתב אותו לפי סדרי עדיפויות. היינו בחוסר בתוך המשטרה של נשק לשוטרים עצמם. אנחנו במצב מתוח מאד לאחר הטראומה שעברנו".

בהמשף, מסר מסר ברור לציבור: "אני פונה למנהיגי הציבור ולציבור להרגיע. ואם יש משהו - להתקשר 100. הציבור יכול לסמוך על משטרת ישראל, מדינת ישראל וצה"ל יש מספיק כוחות שיכולים לתת מענה, אם נצטרך לפעול מציע שלא ינסו אותנו. אני נפגש עם הרבה ראשי רשויות , ועכו ולוד הם דוגמא כיצד אפשר לשפר ולהתייעל כחלק מלקחי 'שומר חומות'. הערים הללו מרושתות במצלמות ויש שיתוף פעולה עם ראשי הרשויות יחד עם המשאבים והשיח עם התושבים אנחנו במקום אחר. עם זאת, הכל עם 'כוכבית' מפני שאנחנו במצב רגיש ועדין. כמו שקורה בערים הללו נמזער נזקים אם בכלל ונמנע השלכות עתידיות במדינת ישראל".