הגנרל בדימוס דיוויד פטראוס, לשעבר ראש סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית (CIA), אמר היום (רביעי) כי לישראל אין תכנית לשלב שאחרי המבצע הקרקעי בעזה.

"מישהו לא רצה": ליברמן חושף מה הסיבה שאינו בקבינט המלחמה
לאחר ההתבטאות המקוממת על הטבח בעוטף - סיבוב הפרסה של מזכ"ל האו"ם

פטראוס, שהוביל את הלחימה בעיראק לאחר נפילת משטר הבעת' וכיבושו, העריך בראיון ל"א-שרק ניוז" כי "ישראל לא רוצה לכבוש מחדש את עזה". ראש ה-CIA לשעבר נזכר בניסיון של ארצות הברית בעיראק, והזהיר מפני ריק לאחר מבצע קרקעי בעזה, מאחר ולדבריו הוואקום הזה עלול להוביל למה ש"דאעש הצליח לעשות בעיראק לאחר עזיבתם של הכוחות הלוחמים האחרונים שלנו בסוף 2011" (הכוונה היא לארגן מחדש את שורותיו).

"בהינתן היעדים שהודיעו הישראלים (הקשורים לחיסול התשתית של תנועת חמאס), אינני יודע כיצד ניתן להשיגם ללא ביצוע פעולה קרקעית", אמר והוסיף: "ברור שהמבצע הקרקעי ידרוש קרבות כבדים. יש אובדן עצום, טרגי ובלתי נמנע של חיי אזרחים חפים מפשע, כמו גם נזק לתשתיות".

פטראוס הסביר, כי "סוגיית הישות שעשויה לנהל את רצועת עזה בעקבות המבצעים שיכולים לחסל את אנשי חמאס והזרוע הפוליטית שלו, נראית לי כשאלה הקשה ביותר שמסתמנת באופק כרגע". לדבריו, "למדנו את הלקח בעיראק על הצורך בתכנון מפורט לשלב שלאחר הסכסוך, וישראל מבינה בבירור שיש צורך בתכנון לשלב שלאחר המבצע הקרקעי, אך נראה כי אין פתרון ברור כרגע".

פטראוס ציין כי סביר שיהיו יוזמות דיפלומטיות עקיפות לשחרור אסירים נוספים, והדגיש כי המטרה הסופית של חמאס היא "להרוס את ישראל ולהרוג את היהודים".

הוא הוסיף כי הטילים שבידי חיזבאללה מהווים איום "מסוכן" על ישראל לאור החשש מפתיחת חזית עם לבנון, בשעה שצבא ישראל מתכונן לצאת למבצע צבאי קרקעי ברצועת עזה.

תקיפות חיל האוויר ברצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"150,000 הטילים שברשותם של חיזבאללה מהווים איום חמור ביותר, ואם נעשה בהם שימוש נרחב, תל אביב תצטרך להגיב בכוח ולגרום נזק מסיבי למתקנים ולתשתיות של חיזבאללה, כפי שקרה ב-2006", אמר.

הוא הוסיף כי אולי נראה שחיזבאללה "לא מוכן לעבור שוב את מה שקרה ב-2006, אבל הלחצים על הארגון עלולים להתגבר בכל מקרה, וישראל פועלת קשה כדי להרתיע כל הסלמה אפשרית מצד חיזבאללה".

כשנשאל על האפשרות שארצות הברית תשתתף אם תפרוץ מלחמה בין חיזבאללה לישראל, השיב פטראוס: "זה קשה מאוד, שכן זה תלוי בנסיבות ספציפיות, כולל היקף ורוחב הלחימה, וכן מידת הצורך או הרצון של ישראל לקבל סיוע".