הכתב והפרשן הצבאי טל לב רם ('מעריב') שוחח היום (חמישי) עם ענת דוידוב וניסים משעל והביא פרטים נוספים אודות הידיעה לפיה כוחות צה"ל ביצעו פשיטה ממוקדת באמצעות טנקים בשטח צפון רצועת עזה. 

לפני ואחרי תקיפות צה"ל: תמונות לוויין חושפות את ההרס ברצועת עזה
פטריות עשן עצומות: הפצצות אינטנסיביות של צה"ל ברצועה | צפו

"בסופו של דבר, הפעם הזאת הכוח נכנס בצורה שהיא יותר משמעותית", אמר. "פגעו במטרות שיש להן מראש עמדות של נ"ט נניח, חלק אולי מההכנה לקראת הפעולה הקרקעית הגדולה. אבל יותר מזה, גם רצון של לא להישאר יותר רק במקום. כלומר, אתה עושה פשיטה בסדר גודל של ק"מ, רואה מקרוב מה קורה, מבצע סוג של הגנה קדמית באותה פשיטה". 

כשנשאל האם החמאס עדיין פעיל, השיב: "בוודאי. זה בא כדי לתת תחושת מסוגלות של הכוחות שלנו. זה בא גם מתוך אילוץ של לא להשאיר את הכוחות שלנו רק בקו הגנה אחורי, אלא להתקדם גם ולהראות קו הגנה קדמי". 

עוד התייחס לדפוס הפעולה של פעולה קרקעית: "יכול להיות דפוס פעולה שתוך כדי לחימה אתה מחליט שאתה הולך על אזור מסוים ונכנס חזק, מגיע למחסנים, למפקדות, פועל ונלחם בשטח ואחרי זה יוצא. זה דפוס פעולה אחד, ויש דפוסי פעולה שהן שהייה יותר משמעותית בשטח". 

בהמשך התייחס לאפשרות חילוץ חטופים במבצע צבאי, ואמר: "אני מניח שמי שעובד על הדבר הזה מעבר לצבא זה גם ניצן אלון, אלוף במילואים שהוא בקיא במודיעין, סיירת מטכ"ל וכדומה, אני מניח שמנסים להגיע ליעדים הללו. כרגע המאמץ הוא של משא ומתן. בואו לא נשלה את עצמנו, גם אם יחזרו חלק מהחטופים, לא כולם יחזרו. הסבירות הגבוהה היא שבמהלך המלחמה שתתפתח אז יהיו עדיין חטופים בשטח הרצועה, ואז האתגר המודיעיני אולי יהיה לנצל הזדמנויות במקומות כאלה ואחרים. אני חושב שלא נכון להשוות בין אירוע גלעד שליט, ששם זה היה בן אדם אחד ששמרו שם את הסוד ולישראל היה קושי להגיע אליו, לבין אירוע של 200, שאני כמעט בטוח שהם מפוצלים לאזורים שונים".

על השאלה האם התקיפות אתמול היו שונות מהתקיפות של 19 הימים האחרונים, ענה: "אני לא חושב שהן היו מאוד שונות. יש ניסיון לפגוע בתווך התת קרקעי, אני חושב שטענו לאורך כל הדרך שהייתה הערכת יתר של הצבא במבצע 'שומר החומות' שנתן לעצמו ציונים הרבה הרבה יותר מדי גבוהים, ממה שבפועל... אנחנו רואים שאחרי שנתיים וחצי חמאס התעצם מאותו מבצע, לא הלך לאחור מבחינה צבאית, הלך קדימה מבחינה צבאית, אפילו ברקטות ראינו את זה". 

במהלך השיחה, הביע את דעתו גם על הנעשה בגבול הצפון שמתחמם מבחינה ביטחונית: "קודם כל נציין כעובדה. כשחמאס הצליח לכבוש את קו המוצבים הראשון שלנו, יצא מסר ברור, אפילו באופן פומבי לאויבות שונות שלנו - 'חברים, זו ההזדמנות שלכם, אפשר להכריע את ישראל'. חיזבאללה, ראינו, כרגע לא ממש הלך עד הסוף קדימה ואנחנו רואים שהיכולת של צה"ל זו לא יכולת שהוא פגש ב־2006. היכולת של צה"ל לסגור מעגלים של אש בתצפית על חוליות הנ"ט זה דבר שלפחות קו המגע שלו (של חיזבאללה) לא מיומן בזה, אפילו מחבלי החמאס יותר מיומנים ביכולת השרידות. התוצאה הסופית שאנחנו רואים כרגע, סדר גודל של 30 חוליות, זה לא מספר נמוך שנפגעו במהלך הלחימה". 

"חיזבאללה מרגיש לאורך זמן שהוא נתקע עם הראש בקיר והוא סופג כל כך הרבה קורבנות," הוסיף,  "ואין ספק שבקרב הזה על קו המגע, כרגע היד של ישראל עליונה. הוא יחפש גם את הדרכים העוקפות ויכול גם להיווצר תסכול בקרב דרגי השטח להוציא פעולה יותר משמעותית, כנוכח הפגיעה הזאת החוזרת ונשנית והמוצלחת יש לומר, בהחלט הגנה שהתייצבה".