מאז פרוץ המלחמה בין ישראל חמאס ברצועת עזה נרשמה עלייה דרמטית במספר המתקפות של מיליציות פרו-איראניות על כוחות אמריקאים המוצבים במזרח התיכון. הכוחות הצבאיים הללו, שמונים עשרות אלפי פעילים המפוזרים במספר מוקדים ברחבי האזור, הצליחו בשנים האחרונות להגביר את באופן משמעותי את השפעתה של איראן בעיראק ובסוריה, וכעת הן מאיימות להגביר את רמת האיום גם כלפי ישראל. 

מסמך שנתפס בעזה מרמז: לא רק הנהגת חמאס ידעה על התוכניות לבצע טבח

"עיראק היא המדינה החשובה ביותר לאיראן בייצוא המהפכה", מסביר פרופ' עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב, בשיחה עם מעריב. "יש שם רוב שיעי ואת המקומות הקדושים לשיעה. אפשר לומר כי היום שבו האמריקאים הפילו את סדאם חוסיין היה יום חג לאיראן, כי למעשה הופל שליט סוני ונפתחו השערים לכניסת משמרות המהפכה לעיראק. במשך 20 שנה איראן ייצרה זרוע כלכלית, פוליטית, חברתית וצבאית שמשרתת אותה בצורה הטובה ביותר בכל מה שקשור לעיראק". 

חיילים אמריקאים בעיראק (צילום: REUTERS/Ako Rasheed)
חיילים אמריקאים בעיראק (צילום: REUTERS/Ako Rasheed)

מה כוללת הזרוע הזו?
"בעיראק יש גוף שנקרא 'ההתארגנות העממית', שכולל 30-25 מיליציות שיעיות המפוזרות ברחבי עיראק, כמובן פחות באוטונומיה הכורדית, אבל הן ממוקמות מהצפון עד בצרה בדרום. הזרז להקמתו של הגוף הזה בא ביוני 2014 בעקבות כניסתה של המדינה האסלאמית לזירה. עד שהאמריקאים הורידו את הגוף הזה איראן נכנסה מתחת לרדאר וניצלה את הזמן הזה כדי לייצר מצב מעניין שבו מכלים את דאעש בעיראק ובסוריה, ומי שיוצא נשכר מהתבוסה של דאעש הן המיליציות הפרו-איראניות, שעושות צעד עמוק לתוך המדינה בין השנים 2018-2017. מעבר להיותן מיליציות, הן בסופו של דבר הרגליים של איראן בעיראק בכל התחומים". 

מה זה אומר בפועל?
"רק לאחרונה למשל הן הודיעו על מעבר לכוננות עליונה. בימים האחרונים חלק מהמיליציות השיעיות תקפו נוכחות אמריקאית באירביל ופגעו ב-6 מטרות לפחות. זה מראה בדיוק כיצד משתמשת איראן בכוחות הללו כשיש לה אינטרס לעשות את זה. כשאתה מסתכל על המיליציות האלה, במידה רבה גורלן יקבע את גורלה של עיראק כולה, כי חלק מאנשיהן נמצאים בצבא עיראק. לאיראן יש בפרלמנט חברים עיראקים-שיעים שהם עושי דברה, ויש הרבה חברות כלכליות בבעלות איראנית על אדמת עיראק. אלו למעשה זרועות התמנון". 

תיעוד תקיפה אמריקאית נגד מיליציות שיעיות בעיראק. צילום: מצלמות אבטחה/ארה"ב

ומה לגבי המיליציות הפרו-איראניות בסוריה?
"יש דבר כזה, הוא נמצא בגולן הסורי, אבל הכח העיקרי הוא כח שבא מעיראק, ואם איראן תחליט לחזק עוד יותר את החיזבאללה, היא תתחיל לדחוף מעיראק, דרך סוריה, ללבנון את המיליציות השיעיות האלה". 

כיצד הן יכולות לפעול נגדנו?
"אז כמו שאמרתי, חלקן יושבות קרוב מאוד לישראל. בימים האחרונים מדברים הרבה על תקיפה ישראלית בסוריה, וצריך לזכור שגם משם יכולה להיפתח הרעה, לא רק מלבנון. המיליציות האלה אומרות בעצם שאם תהיה תקיפה ישראלית בשטח סוריה - אנחנו נגיב בצורה כזו או אחרת. לכן, אתה רואה את נתיב השיירות, הרבה מאוד רכבים שמגיעים מעיראק לסוריה דרך הנתיב שנמצא בשליטת איראן. יש שם עומסים רבים של שיירות עיראקיות כדי לחזק, ולהכווין ולהעלות את המורל של המיליציות בסוריה על מנת להגביר את הלחץ בקו הגבול עם ישראל".