ברקע המתיחות בצפון, פרופ׳ אייל זיסר, מומחה למזרח התיכון וחוקר במרכז משה דיין באוניברסיטת תל אביב, התייחס לנאומו של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. בשיחה עם "מעריב", הוא טען כי "נסראללה עדיין בתחושת פחד".

נסראללה נגד נתניהו: "האויב התבלבל, וזה בא לידי ביטוי בהצהרות הסותרות של רה"מ"

"המצב בעזה הולך ומחמיר - ומנגד, נסראללה לא עושה יותר מדי, אז הוא מכביר במילים", ציין. "לתקיפות שקדמו לנאומו בצפון הארץ מלבנון, לא הייתי מייחס חשיבות, זה הרי כל הזמן קורה. אין לזה משמעות מלבד פירוטכניקה. נסראללה רוצה בעיקר להראות שהוא לא מפחד, אין לו משהו לחדש לנו, הוא רק רוצה לתחזק את המצב הקיים והנוכחי".

הפרופ׳ הוסיף ואמר כי "נסראללה נואם כל שנה בתאריך 11.11, גם לא בעת מלחמה, מאחר שזהו התאריך שבו לטענתם, השהיד הראשון של חיזבאללה ביצע פיגוע". מדובר על אסון צור הראשון, שאירע ב-11 בנובמבר 1982, ובו נהרגו כ-91 ישראליים בבניין הממשל הצבאי ישראלי בצור בלבנון. לטענת חיזבאללה - הפיגוע בוצע על ידי המחבל המתאבד הראשון של ארגון הטרור. 

נאום נסראללה חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
נאום נסראללה חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

זיסר התייחס עוד לתוכן הנאום ולאיומיו של נסראללה ואמר כי "הוא רוצה לשמור על רלוונטיות, להזדהות עם הפלסטינים והחמאס - ולהראות שהוא גם קיים. נסראללה עדיין בתחושת פחד - ועדות לכך היא שהוא לא מגביר את פעילות הכוחות. תורת הלחימה שלו מתבססת על לוחמה פסיכולוגית, שיש לה כוח מכריע במשחק המוחות. המטרה והאסטרטגיה העיקרית שלהם היא להלחיץ ולגרום לבהלה בקרב הציבור הישראלי לקראת הנאום". 

"נכון, לא שקט לגמרי בצפון, אך זה רגוע ביחס למה שהיה יכול להתפתח. לארגון הטרור יש הרבה יותר יכולות ממה שאנו רואים כיום, אך הם לא מוציאים אותם לפועל כל עוד נשמרת ההרתעה. הם לא מפעילים את מלוא כוחם כי הם מפחדים", הוסיף זיסר. 

תקיפת משגר בשטח לבנון (צילום :דובר צה"ל)

בקרב תושבי הצפון, הדעה הרווחת היא שיש להרחיק את פעילי חיזבאללה עד לליטני לפחות. זיסר הוסיף וטען שהיה צריך להרחיקם מבעוד מועד: "התהליך שהתרחש בגבול ישראל-לבנון - התקרבותם של פעילי חיזבאללה לגדר, בניגוד להחלטות הפסקת האש במלחמת לבנון השנייה, היה צריך להיבלם עוד מזמן. ידעו בישראל שזה לא על פי הסיכום, שזה עלול לפגוע בביטחון אך ידעו גם שכדי להרחיק אותם תפתח מלחמה מתישה נוספת. זו הייתה טעות לא לפעול בזמן, כי היום אנו עדים לתוצאות של מתיחת הגבול יותר מדי, תרתי משמע. הפתרון הוא להרחיק אותם עד לליטני, ואם צה"ל ירצה, הוא יוכל לעשות זאת. הכול תלוי בנחישות של הגורמים לכפות את זה".