בצל הלחימה הקשה ברצועת עזה שכבר גבתה את חייהם של יותר מ-60 חיילי צה"ל, ד"ר יהושע קליסקי, חוקר בכיר ממכון INSS מסביר על יכולותיו של ארגון הטרור החמאס, כאשר מדובר בארגון בעל ארסנל נשק מגוון וקטלני ואמל"ח בסדר גודל של מדינה.

הנקמה של לוחמינו על השבת השחורה: תיעוד פיצוץ דירות מחבלים מהגג בעזה

הסד"כ שלו כולל כ-30,000 לוחמים, מאורגנים בחטיבות ובגדודים, כאשר כמה אלפים מהם משתייכים לכוח לוחמי נוח'בה, שהם לוחמי קומנדו יבשתי וקומנדו ימי מיומנים. חלק גדול מהכוח הלוחם והאמל"ח נמצא בתווך התת-קרקעי של עזה, כך שנדרש תחכום בהשמדתו.

האיום הרקטי של הארגון כולל כ-20,000-18,000 רקטות לטווחים שונים, כגון רקטות מדגם באדר לטווח קצר, פאג'ר 5 לטווח של 75-80 ק"מ הכולל את אזור גוש דן עם 90 ק"ג חומר נפץ, רקטה מדגםR-160 או באדר 3 לטווח 160 ק"מ וכושר נשיאה של 250 ק"ג חומר נפץ ודגם עייש שמגיע למרחק 250 ק"מ.

נוסף על כך כולל מערך הנשק גם טילי נ"ט, בעיקר טילי קורנט, רימוני RPG, אלפי רימוני יד, מוקשים - כולל מוקשים נצמדים מגנטית, מקלעים, רובי סער, רובי צלפים, ומספר קטן של טילי קרקע-אוויר כנגד מטרות מנמיכות טוס. טיל הקורנט הינו טיל "הרוכב" על קרן לייזר, בעל טווח יעיל של 8-5 ק"מ, הנושא בחרטומו מטען חלול בן 4.5 ק"ג חומר נפץ או דלק-אוויר המכיל ענן דליק והוא בעל יכולת חדירת פלדה בעובי של 1 מ'. טיל זה מהווה איום מרכזי על כלי רכב משוריינים או טנקים של צה"ל, והוא מנוטרל בהצלחה רבה ע"י מערכת "מעיל רוח".

בממד האווירי, מלבד האמל"ח הרקטי, לחמאס יש מספר מסוים של כטבמ"ים וצי רחפנים. הכטבמ"ים שבידי החמאס הם ניגזרות של הכטב"ם האיראני "אבאביל" וכן כטב"ם מתיכנון וייצור עצמי בשם זווהרי. בידי החמאס כמות גדולה של רחפנים בני 8-4 להבים למטרות צילום, תקיפה או רחפנים מתאבדים. ארסנל עצום זה מגיע לארגון הטרור מהברחות נשק מאיראן דרך מדבר סיני ומשם דרך מנהרות לרצועה, הברחות בדרך הים מלבנון וייצור עצמי בסדנאות תת-קרקעיות או באתרים אזרחיים "תמימים". לצה"ל היכולות הטכנולוגיות והמבצעיות להתמודד ולחסל איומים אלו והדבר נעשה בהצלחה במלחמה הנוכחית.