על רקע המלחמה מול חמאס, שנכנסה הבוקר אל יומה ה-46, עולה השאלה כיצד מתייחסים בארגון הטרור לתמרון הקרקעי רחב ההיקף של כוחות צה"ל בשטחי רצועת עזה. ראש דסק הערבים צביקה יחזקאלי ('חדשות 13') התייחס היום (שלישי) בשיחה עם ינון מגל וברק סרי  ב-103FM להלך הרוח בחמאס מפרוץ הלחימה.

צה"ל הפגיז 9 בניינים הלילה בעזה, עכשיו נחשף מה הייתה המשמעות הביטחונית
במערכת הביטחון מעריכים: העסקה תצא לפועל רק עוד מספר ימים

מה הם חשבו לעצמם כשהם ביצעו את הטבח הנורא ב-7 באוקטובר?
"יחיא סינוואר לא חשב שאתה תעשה את זה. הוא חשב שאתה תבליג, הוא באמת חושב שאתה חלש, הוא באמת חשב שאתה לא תהפוך שולחן כי יהודים לא הופכים שולחן כבר הרבה שנים. הוא ציפה שתעשה איזה מבצע מוגבל והוא יישאר וחמאס יישאר. אגב, יכול להיות שהוא עדיין צודק. אני לא יודע איך זה ייגמר. להרוג יהודים זה יותר חזק מכל יצר שלו. איך ערפאת אמר לי במוקטעה? 'רציונל זו המצאה שלכם, סוף הסכסוך זו המצאה שלכם'". 

יחזקאלי המשיך: "אנחנו בתוך מבצע צבאי, הצבא עובד, יש רוח לחימה, משהו מדהים קורה. עכשיו, בוא נדבר על ההמשך. כל עוד תשאיר ברצועת עזה ישות מדינית, בסופו של דבר אתה תקבל חמאס. אי אפשר לעקור את חמאס, זה הפלסטינים. זה יותר זהות שלהם מפת"ח, מכל דבר אחר. אם תגיע למצב שצפון רצועת עזה, כמו שנראה היום, יעתיק את עצמו לדרום רצועת עזה - דהיינו פליטים, למצוא להם הגנה בחוץ, למצוא להם מקומות שיארחו אותם. לא תוכל להשאיר את רצועת עזה בלי חמאס עם הרבה אנשים. זה או חמאס או אנשים. אתה תראה שבסופו של דבר אתה תגיע למצב שמי שינהל את רצועת עזה, בסופו של דבר, תמיד לא ישלים עם הקיום שלך. לא יהיו פלסטינים שישלימו עם הקיום שלך, בשום פורמט, לא רשות פלסטינית, לא רשות מחודשת". 

מה אתה מציע ליום שאחרי?
"הדיאגנוזה היא כזו. מה שהיה בעזה גם יכול לקרות ביו"ש. יש לנו משחק סכום אפס עם הפלסטינים. לא נתעורר לזה? אנחנו נאכל אותה. גם ביהודה ושומרון, חבר'ה זה נקסט, זה ברור. תראו אנשים שגרים ביישובים, יודעים שזה עומד לקרות להם. פלסטינים עוברים ליד הגדר, אומרים לך 'אנחנו נעשה לכם את מה שעשו לכם בעזה'. מתקשרים אליי חבר'ה חרדים מביתר עילית, אומרים לי 'הערבים מגיעים ואומרים, עזה בדרך אליכם'. תבינו, קרה פה דבר מבחינת ההוויה הפלסטינית. הם פעם ראשונה עשו את מה שלדעתם נסראללה עשה בשנת 2000, הם הצליחו להביס אותנו בזה שהם נכנסו ורצחו וטבחו ולא עשינו כלום". 

זה שהם רואים מה קורה עכשיו בעזה, לא גורם להם למחשבות נוספות?
"התושבים לא מעניינים אותם. יחיא סינוואר, לא מעניין אותו שעכשיו שני מיליון איש נהיו פליטים. זה לא מעניין אותו. זה יותר גדול ממנו, זה יותר חזק ממנו, זה עדיף לו לעשות את זה, הוא יטעה אם הוא לא יעשה את זה. לכן, גם אם אתה משליך את זה ליו"ש, גם ביו"ש, נכון שאבו מאזן לא לוקח אותם לג'יהאד, אבל הציבור לוקח את זה. מה, ג'נין זה כבר לא כמו עזה? שכם זה כבר לא כמו עזה? זה כבר עזה קטנה. אלה מקומות קטנים שלקחו את הג'יהאד. הג'יהאד שווה להם יותר מהכל, גם אם זה מוריד אותם ומחזיר אותם".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד אמר, כי "עזה, ערב מעשה הטבח הייתה במצב... אתם רואים את הבניינים, את הפיתוח, הם עשו משהו. את כל זה הם מוכנים להרוס, לחזור עד לאבק דק כדי להילחם בך, כי הם יודעים שבסופו של דבר אתה תרחם עליהם ותשאיר אותם. יש פתגם בערבית שאומר 'רוצה שמניותיך יעלו? תתעסק עם יהודי. הוא תמיד ישמור עליך'. רחמי היהודים זה דבר שהערבים אומרים אותו בשבח, רחמים של יהודים. הם יודעים שאנחנו לא נהפוך שולחן, הם יודעים שאנחנו רחמניים. אמר לי איזה חייל כשנכנסתי אתמול, 'היהודים הורגים כדי לחיות וערבים חיים כדי להרוג', זה ההבדל". 

"בשכונה שלנו זו חולשה, זו לא עוצמה. זו עוצמה פנימית כי זה מי שאנחנו, אנחנו לא מחנכים לאלימות, אנחנו לא אלימים בתוך הבתים שלנו. אני חייתי בבתים פלסטינים, אני יודע מה זה. אלימות כלפינו זה קצה האלימות. מה זה אלימות כלפי נשים? כלפי ילדים? בתוך חמולות? זה הסיפור הגדול של החברות האלה ואנחנו מקבלים רק את הקצה. עכשיו, לך תסתדר בשכונה. כל יום נופל לנו האסימון, אנחנו במזרח התיכון. המלחמה הזאת זה לא חודש-חודשיים, אני חושב שקרה פה משהו אסטרטגי, מדינת ישראל עומדת לעבור תהליך עצום לשנים הקרובות. לא תפסיקו לראות פה חיילים עם מילואים ונשק. אנחנו עכשיו על חרבנו פיזית על העניין הזה. זה לא ייגמר חברים, זה לא ייגמר בעזה, זה ימשיך ליהודה ושומרון. יש לנו עוד הרבה זירות. מה, אתם חושבים שנסראללה סיים את הסיפור שלו? אתה יכול להחזיר תושבים לדוב"ב ולקו העימות שם כשיש לך שם את נסראללה?", שאל יחזקאלי.

חלק מהטענות לא לפתוח במכה מקדימה וחזית שנייה מול נסראללה וחיזבאללה הייתה 'אנחנו נפרק את חמאס' כדי שאלה בצפון יראו מה אנחנו עושים לו ולא ירצו להיכנס. אתה אומר שזה לא עושה עליהם שום רושם?
"אם תגמור את עזה באופן של 'וואו', כולם יזוזו אחורה ויגידו 'תשמע, היהודים עשו משהו שהוא מעבר לטבע שלהם, וסיימו את העניין'". 

מה זה מעבר לטבע? 
"מה זה מעבר לטבע? שלא יישארו ברצועת עזה פליטים פלסטינים".

מה? שני מיליון לאיפה הולכים? 
"200 אלף ל־10 מדינות, מה הבעיה? גרמניה קלטה ארבעה מיליון פליטים סורים, אירופה קלטה עוד שני מיליון, לבנון קלטה שני מיליון מאסד, ירדן קלטו, מצרים. אלה שמגינים על הפלסטינים כל הזמן, מה הבעיה שייקחו קצת פלסטינים? מה הבעיה? למה הם לא יכולים? אתה לא תוכל לבסס את השליטה שלך ושמדינת ישראל תהיה בטוחה, כל עוד תהיה לך שם ישות שתמיד תאיים עליך. או שתבנה עוד פעם מיגונים וחדרים מוגנים וכו'".  

אם אנחנו מחסלים את חמאס וסינוואר מחוסל, מה ההשפעה של הדבר הזה?
"זו תהיה מכה קשה ואז תתחיל בשיקום עזה. זו עבודה יפה מאוד, השאלה כמה היא תיצרב. ואז העולם צריך לשקם ויבנו בתים ויחזירו, ואז אני אשאל, תגיד, במסגד מה אומרים על היהודים? בספרי הלימוד, איך מתוארים היהודים? ככאלה שניצחו אותנו או שאנחנו צריכים לנצח אותם?".

תקיפת מחבלים של חמאס בעזה, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

מה שלום דחלאן? הוא מתכנן לחזור לעזה?
"אני לא יודע. השם שלו מככב בישראל ואצל האמריקאים, אבל אני חושב שגם הם לא מבינים. הם אבי הקונספציה. כל מי שטיפל ברצועת עזה בשנים האחרונות חייב לעשות את הדין וחשבון הזה, אתם לא מבינים את השכונה חברים. להביא את דחלאן, זה להביא עוד משת"פ". 

ברגותי?
"ברור, כל הברגותי האלה. ג'יבריל רג'וב, שאלה אותו מנחה 'מה היה קורה לכם אם הייתה לכם פצצת אטום?' הוא אמר 'אם הייתה, לא הייתה. מיד היינו יורים אותה'. חבר'ה, אנחנו חיים במזרח התיכון. ילדי 2023 לא נבטיח להם יונה ולא שלום".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm