גורם בחיזבאללה אמר אתמול (רביעי) לערוץ אל-ג'זירה כי "חיזבאללה יהיה מחויב להפוגה שהוכרזה אם ישראל תהיה. כל הסלמה ישראלית בדרום לבנון או בעזה במהלך הפסקת האש - תיענה בתגובה של חיזבאללה". הדבר הפתיע רבים בישראל, אך פרופ׳ אמציה ברעם, חוקר בכיר לענייני המזרח התיכון טען עוד בעבר שזו מטרתו של נסראללה מתחילת המלחמה הנוכחית.

חיזבאללה אישר: בנו של יו״ר סיעת חיזבאללה חוסל ב"תקיפה ישראלית" בלבנון
ההפוגה נדחית: שחרור החטופים מתעכב - "לא יתבצע לפני יום שישי"

״אף אחד לא שם לב לזה שבנאום האחרון שלו, נסראללה התחנן להפסקת אש. במהלכו, אמר שלוש פעמים ׳אנחנו דורשים הפסקת אש בעזה׳ - כי הרי הוא יודע שאם תהיה, כך הוא לא יצטרך להגיב בירי בצפון כדי להזדהות עם הפלסטינים. צריך קודם כל להבין שגם לחיזבאללה, כמו לצה״ל, היה את אפקט ההפתעה ב-7 באוקטובר״. 

״כזכור, נסראללה התחייב בטלוויזיה לא מזמן שחיזבאללה וחמאס ילחמו יחד נגד ישראל, כולם הבינו שהם מבצעים הכול יחד, נסראללה התחייב לנציגי חמאס שמאבקם יהיה משותף. הוא לא תיאר לעצמו לעולם, שחמאס יתקוף על דעת עצמו. התוכנית שלו ושל האיראנים הייתה שביום הדין שהם יקבעו, חמאס יצטרף למתקפת חיזבאללה, בלוח הזמנים שנוח להם - ולא להפך כמו שקרה״, טוען הפרופ׳. 

״חמאס קיבל התחייבות מחיזבאללה על כך שיעזור להם - ממש צ׳ק פתוח מנסראללה. הכוונה הייתה שהם יעשו הכול ויתקפו בתיאום משותף, אך לסינוואר היה בוער לתקוף את ישראל מיד. מאחר שידע שחיזבאללה והאיראנים לא היו מוכנים לפתוח במלחמה עכשיו, גם לא הודיע להם על הכוונה שלו מראש, והם גילו על כך ממש כמו כולנו״. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לדברי פרופ׳ אמציה, איראן וחיזבאללה מחכים לאחד משני תרחישים כדי לבצע מתקפה על ישראל. ״האופציה הראשונה היא אם ישראל תתקוף את המתקנים הגרעיניים של איראן, והשנייה היא כאשר תהליך ההתפוררות של ישראל יושלם במלואו. כאמור, אויבנו ראו איך ראש הממשלה פירק את המדינה ואת הצבא, והבחינו בתהליך התפוררות המדינה והפילוג. הם לא טיפשים ועוקבים אחרינו יום-יום. ההנחה שלהם הייתה שמעכשיו, תיקח בערך כשנה עד שהמדינה וכל היחידות בצה״ל יתפרקו מבפנים, ושאז הם יתקפו במצב החלש ביותר שישראל הייתה יכולה להגיע אליה כמדינה״. 

אלא שההפתעה של חמאס טרפה את כל הקלפים. ״ברגע שהמתקפה של חמאס הצליחה, סינוואר אמר לחיזבאללה להצטרף אליהם, ואלו התייעצו כמובן עם האיראנים שאמרו להם לא כל כך מהר, ושכעת זה לא הזמן הנכון לתקוף כי ישראל מבחינתם עדיין חזקה מדי, הצבא עדיין לא התפורר. הם רוצים לתת לממשלה לפרק עוד את המדינה - ורק אז לתקוף״, מסביר ברעם.

״כרגע, אם תהיה הפסקת אש, יתגשם חלומו של נסראללה״, הוא טוען. ״מצד אחד, לא יראו אותו כפחדן גדול שלא תוקף בצורה רחבה את ישראל, ומגן על הפלסטינים כפי שהבטיח. מהצד השני, כך הוא גם לא יכניס את לבנון לקטסטרופה של מלחמה.  כרגע, הוא מוכרח להראות שהוא עוזר לחמאס כי התחייב, אך לא יכול להצטרף למערכה באופן מלא כי יחריב את לבנון, ויביא עליה הרס מוחלט. איזו צורה תהיה לו אם בגללו תהיה פגיעה באוכלוסייה האזרחית בלבנון? מעבר לכך, הם יודעים שמאז ה-7 באוקטובר, ישראל ערוכה למלחמה ונמצאת בכוננות מלאה עם לוחמים רבים על גבול הצפון״. 

״אני יכול להגיד שכרגע בלבנון, 80 אחוז מהאזרחים, בעיקר הנוצרים והסונים, מתפללים מספר פעמים בכל יום כדי שתמנע מלחמה. רוב האזרחים מפחדים ומתנגדים למלחמה, ומבינים שיהיה לה מחיר כבד מדי. הם יודעים שישראל חזקה יותר מחיזבאללה, ושהיא יכולה להשמיד את לבנון. יכול להיות שהם אכן תומכים בפלסטינים, אך הם לא ׳יתאבדו׳ עבורם וימוטטו את הבית שלהם עבורם״. 

״לכן ברגע שישראל תבצע הפסקת אש, הוא לא יצטרך לתמוך בחמאס ולירות רקטות כהזדהות למצב. האידיאל מבחינת נסראללה ואיראן להמשך הוא שהכול יחזור בישראל לקדמותו, ל-6 באוקטובר, לפני המתקפה, ושימשיך תהליך המיטוט של ישראל מבפנים עד שיראו לנכון לתקוף בצורה נרחבת. תקוותו היא שהפסקת האש תימשך כמה שיותר, ושיהיו כל כך הרבה ימים של הפסקת אש עד שישראל לא תוכל או תרצה לחדש את האש. בינתיים, הוא ישלח את הפעילים שלו לשבת על הגדר, להקים מחדש עמדות תצפית, להסתובב באזור ולהיות מטר ממטולה כדי להפחיד את הישראלים תוך איסוף מודיעין והתארגנות למלחמה האמיתית״.  

״תושבי גבול הצפון אומרים שהם לא מוכנים לחזור במצב הזה הביתה והם צודקים לגמרי. אם אכן חיזבאללה היו תוקפים יחד עם חמאס, לדעתי היינו מאבדים את הגליל, והמזל שלנו הוא שלא היה תיאום בין חמאס לחיזבאללה שלא היו מוכנים לתקיפה״, מעריך הפרופ׳. ״לישראל כעת אין הרבה ברירות, וברגע שתסיים את עבודתה בעזה, היא צריכה יחד עם ארה״ב, בריטניה וגרמניה לפנות למהלך דיפלומטי דרך מועצת הביטחון של האו״ם, ולדרוש שיכפו מחדש על חיזבאללה את החלטת 1701 ממלחמת לבנון השנייה״. 

כזכור, בין היתר בהחלטה 1701, נקבע שפעילי חיזבאללה יתרחקו מגבול ישראל ומדרום לבנון, ויישארו צפונית לליטני בלבנון.  שלשום, שר החוץ אלי כהן, פנה למזכ״ל האו״ם בפנייה ליישם ולתת אישור מחודש להחלטת 1701, אך יש הבדל עצום בין ההשפעה של בקשת שר החוץ הישראלי - לבין בקשת ביידן נשיא ארה״ב ממזכ״ל האו״ם. חובה עלינו לפנות לאמריקאים שיתחילו בעבודה הזו ויכנסו לאירוע דיפלומטי. במידה והציר הדיפלומטי לא מצליח, וחיזבאללה מסרבים לסגת צפונית לליטני, האו״ם ושאר המדינות צריכות לתת לישראל את הגיבוי המדיני המלא לתקוף בלבנון, לחסל את חיזבאללה ולספק לנו נשק ותחמושת נוספים״. 

״עד שאחד מהמהלכים האלה לא יתממש, לדעתי תושבי יישובי הגליל לא יוכלו לחזור בבטחה לבתיהם. את התקופה הזו, בה התושבים מפונים, אי אפשר לבזבז - חייב להפסיק להפקיר את הצפון ולמוטט את חיזבאללה. כרגע, כל צעד צריך להיות שקול, לשמור על אש קטנה משני צידי הגבול. התקווה שלי היא שבעזרת הנהגה אמריקאית בצורה דיפלומטית, נוכל להרחיק את לבנון צפונית לליטני, ללא צורך בפתיחת מלחמה רחבה״.