אחרי ודאות יחסית בקרב הצמרת הממשלתית כי עסקת החטופים תתרחש היום (חמישי) בתגובה לנצירת האש מצד ישראל החל מ-10:00 בבוקר, המהלך על פי הדיווחים, צפוי להתרחש רק מחר. בישראל שומרים על אופטימיות באשר למימושה ומבהירים כי ההסכם לא בסכנה. אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן ולשעבר ראש האגף המדיני ביטחוני, התייחס הבוקר לדברים בתוכניתם של ניסים משעל וטל שלו ב-103FM.

הכסף הקטארי? מנוף הלחץ על סינוואר מגיע ממקום אחר
"צריכים את העסקה הזאת": כשנתניהו אחז חזק בזרועו של הבכיר האמריקני

"אנחנו חיים במציאות מוכרת. אני גם לא חושב שכדאי שנשקיע אנרגיה לגבי כל הפרטים. חשוב אם זה יהיה או לא יהיה ועד כמה לא נהיה נתונים לסכנות על בסיס לקחי עבר. נניח ננתח עכשיו 1,500 פרטים, מה זה משנה? משנה אם זה יהיה מחר או לא יהיה מחר", אמר, והתייחס למסיבת העיתונאים של ראש הממשלה נתניהו עם השרים גלנט וגנץ: "הייתי מופיע אחרי שזה (העסקה) מתבצע, לא לפני".

לדברי גלעד, "אנחנו מתעסקים עם חמאס, ארגון שטני שגם הצליח ב-7 באוקטובר לחולל פה אסון, שאמנם התעשתנו ממנו, אבל הוא אסון בל יימחה. לכן לגבי חמאס, לעולם אל תאמין, לא להם ולא בהם. הדבר היחיד שתמיד הייתי מאמין זה רק אם המודיעין היה מאשר את ההנחות ההכרחיות שהיו חיוניות לכל מהלך, אם זה צבאי, מדיני או אחר. אני הייתי נוקט זהירות, הייתי גם עושה הופעה כזאת אחרי שהם חוזרים, אבל כל אחד והגישה שלו".

משפחות החטופים מחוץ למבנה הקריה. צילום: אבשלום ששוני

בהמשך השיחה נשאל גלעד עד כמה אפשר לסמוך על הערבות של חמאס כלפי קטאר. "אפשר", השיב והסביר: "קודם כל ארצות הברית, יש לה מנופי לחץ מאוד אפקטיביים על קטאר, ואם בסופו של דבר מסכמים משהו, זה שאני לא מאמין להם, זה לא אומר שאני לא אעשה את זה. אני אעשה את מה שחשוב, אני מאוד תומך במהלך הזה. אתה פשוט מוודא מודיעינית כמה שאתה יכול שאכן לא משקרים לך ואתה כל הזמן במגעים עם קטאר, והקישור הזה בין ארה"ב, ה־CIA וה־CIA מול המוסד, אלה גופים רציניים ויש סבירות גבוהה שהמהלך הזה יתבצע ולכן תמיד צריך לחשוש שאולי יהיו תקלות ובסוף לחתור למגע, לסכם את המהלך ולהביא למימושו שזה מאוד חשוב. חוץ מהצד האמוציונלי, זה חשוב אסטרטגית. מדינת ישראל נושאת באחריות מלאה לאסון שנפל על בני הערובה, הם בנשמתנו ובליבנו ולכן זה חייב להיות. זה שאני לא מאמין בהם, זה לא אומר שאני לא אעשה את זה, זה רק אומר שכל הזמן צריך להיות חשדניים וזהירים בכל מהלך שעושים".

בהמשך התייחס לאינטרסים של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, לגבי עסקת החטופים: "הוא יעשה הכל כדי למשוך זמן. סינוואר הורה על מעשי זוועה נוראיים, כולל רצח תינוקות, מעשי אונס, עריפת ראשים, הכל כמדיניות, לא כמעשים של בודדים שאתה יכול להתחשבן איתם. הוא טעה, הוא חשב שישראל תתערער עד כדי שקיומה אולי יהיה בסכנה, כך נראה לי, לפי מה שאנחנו מבינים מכל החומר שמצטבר".

לדבריו, "הוא חשב שאחרי שהוא מבצע את מעשי הזוועה, הוא יספוג מהלומות ולאחר מכן יקים שוב ביתר כוח, עם מוניטין של סלאח א־דין, את המלכות שלו שתטיל את אימתה על כל המזרח התיכון וברית עם איראן שתכשיר את הקרקע לחורבן ישראל. מה שיקרה במקום זה, לישראל אין ברירה עקב מעשי הזוועה להביא לנפילת הישות שהיא שילוב של ארגון טרור וישות מדינית. הדבר השני, הוא ציפה למתקפה רחבה על ישראל".

עוד נשאל, האם לא טעינו בזה שאנחנו הולכים למהלך הזה שבסופו של דבר הוא יכתיב. "בינתיים לא טעינו. בינתיים מדובר על מהלך שלפי ההודעה הרשמית הביצוע שלו נדחה למחר, יכול להיות שזה יידחה ליום ראשון, אבל זה עדיין בגדר ימים", אמר גלעד. "אם יראו על בסיס המודיעין והניתוח המדיני וההתייעצויות עם בעלי בריתנו שאכן מדובר פה בהטעיה ובמשיכת זמן... יותר מהטעיה זו משיכת זמן כדי לשרוד כי הוא מופתע מעוצמת המהלכים הצבאיים, אז הוא יעשה הכל כדי למשוך זמן. בשביל זה אנחנו צריכים לדעת את התמונה ולהחליט בהתאם. אין דרך אחרת. הגישה העקרונית היא לא להאמין להם ולא בהם ולא להפסיק שום מהלך עד אשר הפסקת האש, שהיא חלק מהמהלך, נכנסת לתוקף".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm