הפעימה הרביעית של עסקת החטופים אמורה להתבצע מאוחר יותר היום, אך התעוררו קשיים: בישראל לא מרוצים מרשימת המשוחררים, וגם בחמאס הביעו חוסר שביעות רצון מרשימת האסירים. על פי הרשימה המסתמנת שעדיין נמצאת במשא ומתן, ישובו היום 12 מהחטופים, 10 ילדים ושתי נשים. לפי המכפלה הקבועה של 1 ל-3, בפעימה הרביעית בשב"ס יידרשו לשחרר 36 אסירים, קטינים ונשים. ראש התוכנית ללימודי המזרח התיכון במכללה האקדמית עמק יזרעאל, ד"ר עידו זלקוביץ', שוחח עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על האפשרות להרחבת עסקת החטופים לימים נוספים.

למרות שידוע היכן מוחזקים רבים מהחטופים - לא ניתן לחלצם | דיווח
הכי מרגש שיש: צפו באביחי ברודץ מתאחד עם בני משפחתו ששבו מהשבי

"המציאות מאוד מורכבת. אני רוצה להפנות את הזרקור למי שביקשה את הפסקת האש הזו לצרכים הומניטריים. מנקודת המבט שלנו, הסכמנו לקיים את הפסקת האש הזו אך ורק כדי לקיים את המצווה החשובה של פדיון שבויים, ולקיים את ההבטחה והחוב המוסרי להחזיר את החטופים הביתה. אני חושב שהעובדה שחמאס ביקש את הפסקת האש הזו נובעת בראש ובראשונה מזה שהיא יודעת את עוצמת המכות", אמר. "מה שהביא להפסקת האש הזו זה התמרון הצבאי והלחץ שהפעיל צה"ל על הנהגת חמאס. ואני כמוך וכמו כל עם ישראל ראיתי את התמונות של חברת הפקת הטרור של החמאס, זו הייתה הפקה טלוויזיונית. אני חייב לומר שאני לא מתרשם מנפנופי הידיים, אבל עצם העובדה שהם עשו את ההפקה הזו בכיכר פלסטין, במקום שכוחותינו טרם הגיעו אליו. חשוב להבין שעדיין יש מספר שכונות שצה"ל עוד לא נכנס אליהן, ושם בחרו לעשות את ההפקה הזו כדי לייצר איזושהי תמונת מצב של 'אנחנו עומדים על הרגליים, אנחנו עדיין שולטים'".

לדבריו, "כל עוד לא כבשנו את כל רצועת עזה ולא נכנסנו לדרום הרצועה אז הם ביכולת שליטה מסויימת, בעיקר של הפיקוד, ושל העברת פקודות שקשורות לנכסים החשובים ביותר שיש להם ואלו החטופים, והם לא ימהרו לשחרר אותם מפני שזו תעודת הביטוח של חמאס ושל שרידות הארגון. אני חושב שהם הצליחו הרבה מעבר למצופה בשבעה באוקטובר במובן של חטיפת אזרחים והם גם סובלים מנזק תדמיתי וחלק מהנכסים האלה אולי הופכים לנטל עליהם וצריך הרבה כוחות שישמרו ויש עניין של מידור ואבטחת אתרים".

"בנוסף יש משפחות פשע וארגונים קטנים שמחזיקים פה ושם חטופים, לגבי הג'יהאד האיסלמי, יש להם תיאום מוחלט עם החמאס בכל מה שנוגע למה שנקרא 'חדר הפעולות המשותפות', יש תיאום ויש תקשורת, רוב החטופים של הג'יהאד האיסלאמי כבר הועברו לידי חמאס, וחמאס גם נהנה מהמשחק הזה של של להגיד שהם לא מחזיקים את כל החטופים, על מנת לנסות ולהרוויח זמן.  האסטרטגיה של חמאס היא שככל ידחו את עניין הלחימה וירוויחו עוד זמן ככה גוברת האפשרות של שרידות הארגון. ואנחנו הישראלים, מה חסר לנו לפעמים? קצת אורך רוח וסבלנות. דווקא התמונות של שחרור החטופים יותר ויותר מלכדות את החברה הישראלית ואנחנו יותר מחוייבים להחזיר את החטופים והתמונות הללו מקנות לנו תקווה". 

על החשש מחוסר במזון לחטופים בשבי החמאס אמר: "במלחמה הקלאסית, ופה אולי ההפסקות ההומניטריות האלו משרתות את היכולת להבטיח את מצבם הרפואי של החטופים, בעניין הזה צריך לשים את הדגש על שתי נקודות. אחת היא שלחמאס יש אינטרס עליון לשמור על החטופים במצב בריאותי תקין כי חטוף בחיים שווה יותר מגופה וצריך לשים את זה על השולחן. הנקודה השנייה היא שההפסקה ההומניטרית מאפשרת לנו לשחרר עוד חטופים וחשוב שנבין שאנחנו לא נמצאים במחצית, אנחנו ממש נמצאים בראשיתו של התהליך וצה"ל לא יפסיק את המלחמה הזו עד שלא יושגו שתי מטרות העל שלה, ואת זה צריכים להבין המתווכים הקטרים".

מטוס עם החטופים המשוחררים נוחת בשניידר (צילום: יוסי אלוני פלאש 90)
מטוס עם החטופים המשוחררים נוחת בשניידר (צילום: יוסי אלוני פלאש 90)

"הם מתארגנים ואנחנו מתארגנים ובסוף לא מדובר בשני כוחות צבאיים עם כוחות שווים. בשפה הצבאית, ברגע שנשברו גורמי ההגנה של החמאס בצפון רצועת עזה, חשוב להבין שחלק גדול מהיחידות שלו איבדו את יכולת הלחימה שלהם, הם מתארגנים ומרכיבים את הכוחות מחדש. מה שנמצא מעל הקרקע נגיש וניתן לפגוע בקלות, מה שמתחת לקרקע פחות נגיש וזה יפגע בהמשך. אני חושב שההפסקה הזו מבחינת טקטיקה מאפשרת לנו לצבור מודיעין בשלל אמצעים מגוונים. עצם העובדה שכוחותינו בשטח מאפשר לנו עד מגוון רחב של אמצעים שלא היו אם היינו מחוץ לרצועה", הוסיף.

לסיום התייחס לזירה הצפונית: "כרגע אנחנו רואים סנכרון שגם ירד גובה הלהבות, ואני חושב שהמערכה בדרום מאוד משמעותית כי במידה ולא נשים סוף לשלטון הג'יהדיסטי הזה אז אנחנו למעשה נזמין בהזמנה פתוחה ארגונים אחרים לבדוק את המשילות שלנו ונעורר אצלם את התיאבון. התוצאות של המלחמה בדרום תכריע גם על המשך ההתנהלות שלנו מול חזבאללה בצפון וגם מול גורמים אחרים רחוקים יותר".