במהלך שיחות שקיים ראש המוסד דדי ברנע עם ראש ממשלת קטאר במהלך ביקורו במדינה, הבהיר כי ישראל לא תסכים על כל דיון בנושא המשך עסקת החטופים, לפני שכל הנשים והילדים המצויים בשבי חמאס ישובו לשטחנו. אלוף (מיל') ישראל זיו, לשעבר ראש אגף מבצעים במטכ"ל, התייחס היום (רביעי) לדברים בראיון לאודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103fm.

לפני ואחרי: כך נראית עזה לאחר הפצצות צה"ל | צפו
רגעי אימה: ההמונים בעזה ניסו לחסום את מעבר המשוחררות

"אני חושב שההבנה שחשיבות ההחזרה של החטופים היא עליונה, זה קו שצריך ללכת איתו כאשר שני פרמטרים לגביו", אמר. "הראשון הוא המנגנון הזה או המשוואה הזאת של יום מול 10 חטופים, שהוא אינדקס סביר וסביל בהחלט מבחינתנו וצריך ללכת איתו. הדבר השני זה מחיר של אסירים. ישראל כבר נתנה מחירים עם הרבה יותר אפסים כדי לפדות את השבויים. שני האינדקסים הם בכלל לא שאלה והם לא יכולים לעמוד בשום פנים ואופן מול ההישג של הוצאת חמאס, הריגת חמאס, השמדת התשתית שלו, זה בכלל לא על הפרק". 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

על זהות המחבלים שעתידים להשתחרר כחלק מהעסקה אמר: "אני חושב שזה דיבור ישן כרגע, פחות הייתי מתעסק איתו. צריך לברור מטרות, אי אפשר הכול. אין דבר יותר ערכי כרגע מלהחזיר את החטופים שמדינת ישראל כשלה להגן עליהם. הדיון הוא על דבר הרבה יותר גדול. מכיוון שחמאס רוצה בהפסקת הפעולה זו המטרה שלו, הוא מבין כבר שדין עזה כדין חאן יונס, סינוואר אגב לא איש אמיץ, הוא פחדן. כנראה שפני הדברים הם לשבש את המערכה". 

זיו התייחס למנהיג חמאס סינוואר, שע"פ העדויות התייצב בפני החטופים ואמר להם "אתם במקום הכי בטוח": "אדם שחטף אותם, אנס אותם, רצח אותם, הוא פתאום נהיה הומניטרי גדול?".

עוד הוסיף, "סינוואר הבין שהוא הולך למלחמה כוללת. הוא הכין את הפעולה הזאת, רק שזה ישתבש לו. הוא לא חשב שישראל תלך כל כך רחוק. הוא לא חשב שישראל תיכנס למלחמה מלאה, הוא לא חשב שתוכנית המערכה של ישראל תבוא מהמקומות שהוא לא ציפה להם, כי הוא רצה לראות את ישראל מדממת עם מאות הרוגים ועוד חיילים הרוגים אם היו נכנסים כמו בפעולות הקודמות וזה השתבש לו. הוא תכנן תשתית שמיועדת לתרחיש אחר לגמרי לאופן שבו נכנסה ישראל, שבאה לו בכלל מאחור ופירקה לו לחלוטין את כל צפון הרצועה. הוא יודע שכשהמערכה מתחדשת זה בא אליו לחאן יונס". 

על השאלה האם ישראל יכולה לתכנן דרך פעולה אחרת מלבד תמרון קרקעי שתלחץ על סינוואר, כמו למשל להישאר בצפון הרצועה ולעשות מצור מאוד חזק מבחוץ על חאן יונס, השיב: "גם בשביל לעשות מצור יעיל אתה צריך להרחיב את הפעולה ואתה לא יכול להישאר איפה שאתה נמצא. חאן יונס זה לא הולך להיות מסע בין פרחי הדבש. זה סיפור קשה, מורכב, כי זה אזור שהוא הרבה יותר לוחמני במובן רב, יותר משאטי ויותר מג'באליה".

"צריך להביא למצב שבחאן יונס יש הכרעה. אם אני קורא נכון את השיחה שלנו לפני דקה, אני חושב שסינוואר צריך להבין שבעצם 'נכון, יש לו את הקלף של החטופים' אבל לא את הקלף של סיום המלחמה. זה יכול לקרות עם פירוז מלא של הרצועה, עם הגליה שלו ושל המנהיגות האחרת והעמדה לדין של אלה שהשתתפו בתוך הטבח של מדינת ישראל. זה כן אופציה, אבל שום אופציה אחרת מעבר לעניין של יחס החטופים או הימים להפסקת אש יכול לעלות פה על הפרק".

כשנשאל איך צה"ל צריך להגיב בפעם הבאה שהפסקת האש מופרת, ענה: "אני חושב שאנחנו חייבים שיהיה לנו בתוך ארגז הכלים בתקופה הזאת אופציה גם לתת איזו בעיטה בצלעות בכיוון השני כי כל דבר כזה, יש לו תמיד רגרסיה בפעולה הבאה ואנחנו שותקים. זו הרי בעצם הבעיה שהייתה לנו, אבל בואו נראה. לא הייתי עכשיו על הדבר הזה כרגע הופך את כל התנאים האסטרטגיים כרגע להוציא חטופים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm