"חרבות ברזל": ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט נשאו הערב (שבת) דברים בנפרד, וזאת בניגוד להצהרות המשותפות של השניים יחד עם השר בני גנץ בשבועות האחרונים. כשהתבקש להשיב מדוע החליטו השניים לקיים הצהרות בנפרד, ענה רה"מ: "הצעתי לקיים הערב מסיבת עיתונאים משותפת. הוא החליט מה שהחליט".

גופתו בשבי חמאס: אל"מ אסף חממי נפל בשבת השחורה
צה"ל רומז בסרטון לחיסול של ארבעה בכירי חמאס: "לאן הם נעלמו?"

"רק לפני שבוע זה היה נראה דמיוני לחלוטין והנה היום הם כבר כאן עטופים באהבת העם, מה גדול האושר בשובם, ומה גדול הכאב על אלו שנרצחו באכזריות נוראית ועל אלו שעדיין לא שבו", אמר נתניהו בפתח דבריו, "שאלתי את עצמי איך מתדיינים עם השטן שרצח, שרף בני אדם, נשים, ילדים וטף שטן שלחיי אדם אין שום ערך בעיניו, באותה נשימה היה לי ברור שאנחנו יכולים לחלץ מציפורני השטן רבות מחטופינו, ועל האפשרות הזאת לא הייתי מוכן לוותר, ניהלנו משא ומתן קשוח תחת אש", הוסיף.

נתניהו סיפר כי ביקר השבוע את מיה רגב, צעירה ששוחררה משבי חמאס. "מיה נחטפה על ידי מרצחי החמאס מרעים, הם ירו בה, עברה ייסורים, אבל היא מתאוששת היא חזקה. מיה פגשה את אחיה איתי, שגם הוא נחטף. עמדתי לצד מיטתה, חיבקתי אותה, את אביה ואת אחיה הצעיר, ומה אגיד לכם אחי ואחיותי אזרחי ישראל, ראיתי משפחה שנולדה מחדש".

מיה ואיתי רגב מתאחדים בבית החולים ''סורוקה'' (צילום: ללא קרדיט)
מיה ואיתי רגב מתאחדים בבית החולים ''סורוקה'' (צילום: ללא קרדיט)

"נמשיך בלחימה עד שנמצה את מטרותיה", המשיך נתניהו. "ואי אפשר להשיג מטרות אלו ללא המשך התמרון הקרקעי. גם בצפון פועלים כל הזמן, אנו מסכלים חוליות טרור, מרחיקים את האויב מן הגבול משמידים אמצעי לחימה. איננו יושבים בחיבוק ידיים, אנחנו משיבים מכה אחת אפיים ושיהיה ברור - אנחנו נמחויבים להחזיר את הביטחון הן לדרום והן לביטחון אם חיזבאללה יעשה טעות וייכנס למלחמה נרחבת הוא יחריב במו ידיו את לבנון".

כתב "מעריב", מתן וסרמן לראש הממשלה: "נוכח פרסומים שמזכיר  המדינה האמריקאי אמר שלישראל אין חודשים להשלמת הפעילות המבצעית האם  אתם מקבלים את התכתיב האמריקאי ואיך זה מתיישב עם יעדי המלחמה אותם הגדרת בתחילתה", והשאלה השנייה - "שמענו השבוע את שר הביטחון גלנט מדבר על חזרת תושבי הצפון לבתיהם ראינו את הכעס של ראשי הרשויות נוכח הדברים האם אמירתו של השר הביטחון היא על דעתך ומה תוכל למסור לתושבי הצפון שצופים בנו מכאן?".

נתניהו השיב: "אני מעריך את התמיכה של ארה"ב, של הנשיא ביידן, תמיכה חשובה במטרות המלחמה, לפחות בחלקן, שתיים בוודאי, ויש גם שאלות, ויש גם חילוקי דעות על איך משיגים את כל המטרות האלו. אני אחדש לך משהו, היו חילוקי דעות, גם עד עכשיו, אבל בפעולה המדינית שאני הובלתי מדי יום, אנחנו הצלחנו להתגבר על כך, הצלחנו להביא את ארה"ב למקום שבו אנחנו מסכימים על הפעולות, יש גם דברים שאנחנו מסכימים, הנושא ההומניטרי אין ספק, זה חלק מהמאמץ המלחמתי וגם דברים אחרים. מאוד מעריכים את התמיכה אבל לא תמיד מסכימים ולצורך זה מניעים מאמץ מדיני".

"בסוף זה המלחמה שלנו, בסוף אנחנו מקבלים את ההחלטות, מנסים והרבה פעמים מצליחים לשכנע את ידידינו האמריקאים, ואני מקווה ומאמין שכך גם יהיה בהמשך". על הצפון השיב: "השכל הישר אומר דבר כזה, אנשים יחזרו כשתהיה להם תחושת ביטחון, ואני אומר תחושת הביטחון תהיה כשיהיה ביטחון. עד כדי כך פשוט, אי אפשר לכפות את זה אחר כך וגם לא ננסה, אני מאמין שנעמוד בשתי המשימות הללו וייקח קצת זמן.

מוקדם יותר הערב, בצל קריסת הפסקת האש והחזרה ללחימה ברצועת עזה, שר הביטחון יואב גלנט העניק סקירה ביטחונית לציבור. בפתח דבריו אמר גלנט: "צה"ל חזר ללחימה במלוא עוצמתו, אנחנו ממשיכים בדיוק מהנקודה בה עמדנו ומה שעומד לנגד עינינו הוא השגת מטרות המלחמה".

עוד אמר כי "חמאס הפר את ההסכם לאחר שהעביר לידינו 80 חטופים, וכעת הוא מסרב לשחרר 15 נשים ושני ילדים שעדיין בידיו. בהתאם לכך, אתמול הוריתי לצה"ל לחדש את האש".

"לפני כחודש ימים כשעמדנו לתמרן היו רבים בחמאס שחשבו שיעצרו אותנו, חשבו שיכלו להפריד בינינו, בין אלו שנשארו בעמדתם שצריך לעמוד על הקו ולנהל משא ומתן לבין אלו שאמרו שצריך לנצח את החמאס, מצאנו לעניין פתרון ואנחנו יודעים היום, גם בחמאס יודעים, שככל שאתה מעמיק את הפעולה הצבאית את המשיג שני יעדים - האחד אתה מכה באופן נמרץ את ארגון החמאס וגורם לחיסול של עוד מפקדים, תשתיות טרור ומנהרות. אבל בפעולה הזאת גם מגיעים לכך שהם משוועים לרגע של שקט ובתמורה לזה מוכנים לשלם בדבר חשוב - חטופים".

על הישגי המלחמה עד כה אמר: "יש הרבה מחבלים שחוסלו, עשרות מפקדות, מאות טרה בייטים של מידע שהועברו אלינו, מאות מחבלים שנפלו כשבויים ונחקרים, כל דבר זה הושג מתוך פעולה נחושה של צה"ל, ויש דבר נוסף", הוסיף. "יש ברשותינו 110 אזרחים חיים, ולצערנו גם שלוש גופות שהוחזרו על ידי פעולות צה"ל. הישג כזה של 110 חטופים חיים לא השיג אף צבא בשום מקום בעולם כנגד ארגון טרור".

לסיום אמר: "אני חוזר ואומר כן, חמאס הפר באופן בוטה את הסיכום שאליו הגענו, עם ארה"ב, מצרים ועם קטאר, והוא הגיע מהצד השני. כל ילד ואישה שחזרו הם עולם ומלואו ומילאו את לבנו, אבל גם חזקו את המחוייבות להחזיר את כל החטופים עד האחרון שבהם, זוהי מחויבות של צה"ל, מערכבת הביטחון, מחוויבות אישית שלי".

שר הביטחון יואב גלנט ברצועת עזה (צילום: אלעד מלכה)
שר הביטחון יואב גלנט ברצועת עזה (צילום: אלעד מלכה)

מוקדם יותר היום, שר הביטחון קיים היום הערכת מצב בגדוד תותחנים במילואים של חטיבת האש 454, המוצב בגבול רצועת עזה. יחד עם קצין המילואים הראשי תת-אלוף (במיל׳) בני בן ארי ומפקד אוגדה 252, תא״ל מורן עומר, שר הביטחון צפה בתקיפות החטיבה מאז חידוש הלחימה, ושוחח עם מפקד חטיבת האש 454, אלוף-משנה יותם בורשטיין ולוחמי המילואים המשרתים בגדוד והודה להם על שירותם.

שר הביטחון אמר בשיח הלוחמים: "סיימתי עכשיו הערכת מצב עם המפקדים, למדתי קצת על מה עשתה חטיבת האש, מה עשה הגדוד והסוללות שלו. הלוחמים נלחמים היטב במערכי האש אצלכם ביחידה, יחד עם הכוחות המתמרנים בתוך השטח, בחיבור ביניהם, עם חיל האוויר, חיל הים, המודיעין, הדברים עובדים היטב״.