על רקע המשך הלחימה ברצועת עזה והעלייה באירועי האנטישמיות וההפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי העולם, המטה לביטחון לאומי (המל"ל) פרסם היום (שני) את רמת אזהרת המסע לנוסעים הישראלים ברחבי העולם.

על פי המפה שפורסמה על ידי המטה לביטחון לאומי, מדינות רבות במערב אירופה (כולל בריטניה, צרפת וגרמניה); בדרום אמריקה (כולל ברזיל וארגנטינה); וכן אוסטרליה ורוסיה, הועלו לאזהרת מסע ברמה 2 – המלצה לנקיטת אמצעי זהירות מוגברים. מספר מדינות באפריקה (כולל דרום אפריקה ואריתריאה); ומדינות במרכז אסיה (כולל אוזבקיסטן, קזחסטן, קירגיזסטן וטורקמניסטן) הועלו לאזהרת מסע ברמה 3 - המלצה לשקול נסיעות שאינן חיוניות.

מפת אזהרת המסע בעולם - לחצו למפה המלאה
מפת אזהרת המסע בעולם - לחצו למפה המלאה

מאז תחילת המלחמה מזוהים מאמצים מוגברים מצד איראן ושלוחיה, כמו גם מצד חמאס וגורמי ג'יהאד עולמי, לפגיעה ביעדים ישראלים ויהודים ברחבי העולם. זאת, לצד עלייה מתמשכת ומשמעותית בהסתה, ניסיונות פגיעה וגילויי אנטישמיות נרחבים במדינות רבות. לפיכך, המל"ל שב ומדגיש את המלצתו לשקול את חיוניות הנסיעות בעת הזו. לציבור היוצא לחו"ל, מומלץ לבחור בצורה מושכלת את יעדיו, תוך נקיטת אמצעי הזהירות המומלצים, בכל יעד באשר הוא, ולשקול את התנהלותו לאור ההמלצות המפורטות באתר כאמור ובמיוחד:

- לדחות נסיעות למדינות עם אזהרות מסע, בדגש למדינות ערב והמזרח התיכון, צפון הקווקז, מדינות עוטף איראן ומספר מדינות מוסלמיות באסיה.

- לבדוק את מצב המחאות וגילויי האלימות כלפי ישראל ביעד הנבחר, גם במדינות ללא אזהרת מסע.

- להתרחק מהפגנות ומחאות.

- לשמור על ערנות בעת השהייה ביעד, ולהקפיד לשים לב למתרחש מסביב.

- להימנע מהחצנת סממנים ישראלים ויהודיים, ומהתקהלויות גדולות של גורמים ישראלים ויהודים.

- לברר מבעוד מועד את מספרי הטלפון של שירותי החירום ביעד הנבחר ושל הנציגות הישראלית המקומית ככל שהיא מקיימת ביעד.

גורם בכיר במל"ל: "בחודש האחרון עברנו מדינה מדינה ומדייקים את המסר לציבור של רמת האיום בכל מדינה. אזהרת מסע נוסעת מתמהיל של רמת האיום. באירופה זה די חריג שהעלינו אזהרות מסע. רמה 2 אומרת שיש צורך להיות ערניים יותר מהרגיל. בעת הזו עם מעשי הפח"ע הקיימים בשלוב עם המלחמה שמלבה מוטיבציה. לא אומרים לא לנסוע - אלא לכל ישראל שרוצה לנסוע שיבחן את רמת אזהרת המסע. יש התעוררות בג'יהאד עולמי. ג'יהאד עולמי זה אל-קעידה ודאע"ש".

"ברקע יש את חנוכה. מבקשים לבדוק. לנקוט בצעדי זהירות", מבהיר אותו גורם, "אין בעיה לחגוג אירועי חנוכה – אבל במדינה עם רמת איום גבוהה בה אין אבטחה לאירוע חנוכה, זה בעייתי. מדינות ברמה 2 ויש אבטחה – אין בעיה. העלייה מרמה 1 ל-2 באה לאותת שהמציאות השתנתה ויש לנקוט אמצעי זהירות. איחוד האמירויות נשאר 3. פיגועים רבים סוכלו בעולם מתחילת המלחמה. זה מעולם לא עלה בצורה גורפת כזאת".