עשרות מחבלי חמאס נכנעו אתמול (שבת) בפני לוחמי צה"ל במתחם של אונר"א בג'באליה שבצפון רצועת עזה. בתיעוד שהופץ, אחד מהם הרים את ידיו ומסר את נשקו לכוחות צה"ל. המחבלים, שלאחר מכן נלקחו לחקירה, נראים בתיעוד כשהם עומדים בשורה ארוכה, לבושים בלבנים בלבד ונכנעים כאשר ידיהם מורמות. אדי כהן, מזרחן וחוקר העולם הערבי, מסביר על משמעות התמונות בעיניי הגולשים הערבים בעולם.

לתמונות מחבלי חמאס נכנעים יש אפקט פסיכולוגי עצום, אבל גם מחיר יקר שנשלם במזומן

מחבלי חמאס נכנעים בג'באליא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מחבלי חמאס נכנעים בג'באליא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

"התמונות של מחבלי חמאס שמופצות בימים האחרונים בעולם הערבי גורמות להלם", מתאר אדי כהן, מזרחן וחוקר העולם הערבי. "הם רגילים לשמוע על הניצחונות של חמאס, ולראות את אנשי גדודי אל קסאם כחזקים, תמירים, מתוקתקים, מצוידים בנשק ועם פנים מכוסות. לעומת זאת, בתמונות שהופצו המחבלים נראים כעת מושפלים, מסכנים, חלשים, ערומים", מתאר. "התגובות בעולם הערבי על אותם תיעודים הן חלוקות. יש כאלה שחושבים שבתיעודים אלו הם אזרחים פלסטינים שישראל מתנכלת אליהם ולא גדודי אל קאסם, אחרים אומרים שהתעודים מבוימים, ושלקחנו פועלים מעזה וצילמנו אותם בצורה הזו".

מחבלי חמאס כנועים מניחים את נשקם (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"חשוב לזכור שהתיעודים האלו לא הופצו ברשת התקשורת 'אל ג'זירה', שממנה רוב העולם הערבי מושפע, אלא ברשתות החברתיות ובקבוצות הווטסאפ. מתחילת המלחמה, אל ג׳זירה רק הפיץ שקרים, פרופגנדה ודיסאינפורמציה, ומבחינת אנשי העולם הערבי, שהושפעו עד כה בעיקר מהערוץ, אשר דיווח שחמאס מנצח במלחמה - לראות את התמונות האלה זה דיסוננס. כעת, בעקבות התיעודים, אנשי העולם הערבי נמצאים בעיקר בין הלם להכחשה, תוך תחושת השפלה גדולה".

"מבחינת צה״ל ומדינת ישראל, התמונות האלה שמופצות הן יתרון", אומר כהן. "הרשתות הערביות מלאות בשקרים, בשנאה ובתעמולה, עם דיווחים שקריים על כך שנהרגים מאות חיילים ישראלים מדי יום, ושישראל היא זו שמפסידה במלחמה. התיעודים האלה הם גושפנקא לכך שההפך הוא הנכון".