בכיר בפיקוד הדרום מסר היום (שבת) פרטים נוספים על תקרית הירי בשלושת החטופים שהתרחשה אמש. בימים האחרונים אין אזרחים באזור הלחימה בשג'עאיה, ובה בעת רוב המחבלים מסתובבים על אזרחי ומנסים לבצע פיגועי משיכה. אתמול בקרבות נהרגו 38 מחבלים, כאשר היו הרבה ניסיונות לפיגועי משיכה - גם כלפי אחד הכוחות שהיה מעורב בתקרית. ברקע ההיתקלויות בימים הקודמים לאירוע - תודרכו הלוחמים בנוגע לתרחיש של פיגועי התאבדות שיכוונו לפגוע בכוחות.

אירוע הירי בחטופים היה יכול להסתיים אחרת, והדילמה הקשה של צה"ל | טל לב רם
״כל עם ישראל בוכה״: הכאב אחרי ההודעה | אלו סיפורי החטופים שנורו

מהתחקיר עלה כי שלושת החטופים יצאו מתוך מבנה שנמצא עשרות מטרים בודדים מהמבנה בו היה הכוח. אחד הלוחמים מזהה אותם יוצאים, שלושתם ללא חולצות ומחזיקים מקל עם בד לבן. הוא זיהה אותם לזמן קצר מאוד, ירה לעברם תוך שהוא מכריז "מחבלים". בשלב הראשון הוא היחיד שמזהה את השלושה, ופתח בירי מכיוון ש"חש מאוים". הוא פגע בשניים מהם, כאשר האדם השלישי רץ לתוך המבנה. המג"ד הסיק בשלב הזה שמדובר בניסיון פיגוע, והלוחמים צועקים לדמות לצאת החוצה מהמבנה. ככל הנראה נשמעה קריאה חלושה מאותו מבנה של "הצילו" בעברית. המג"ד אומר פקודת חדל, אבל תוך דקות לאחר שהדמות השלישית יוצאת מהמבנה, מבוצע ירי נוסף לעבר הדמות והוא נהרג. הירי בשני המקרים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ברקע הדברים, כמה מאות מטרים משם אותר לפני כמה ימים מבנה שבו היה כתוב "SOS שלושה חטופים" בכתום. איתרו את הכתובת הזו יומיים לפני האירוע, וההבנה בשטח הייתה שמדובר בניסיון למשוך את הכוחות. כעת בודקים אם יש קשר בין הכתובת הזאת במבנה לבין החטופים.

יותם חיים ז''ל, אלון שמריז ז''ל, סאמר טלאלקה (צילום: ללא קרדיט)
יותם חיים ז''ל, אלון שמריז ז''ל, סאמר טלאלקה (צילום: ללא קרדיט)

אחד החטופים החזיק, כאמור, בד לבן על מוט. החייל הרגיש שהוא חש סכנה והכריז מחבלים. ההנחיה בדגל לבן היא לא לירות אבל החייל הבין את האירוע כמחבלים שמתקרבים במרחק של כמה עשרות מטרים והוא גם הכריז "מחבלים". שלושה אנשים ירו בסך הכול באירוע. לוחם אחד בירי הראשון לעבר שניים ושני לוחמים אחרים לעבר החטוף השלישי.

בלילה לאחר שהרמטכ"ל היה בפיקוד הדרום יצאו הנחיות לאירוע מהסוג הזה, בכל הקשור לנוהל פתיחה באש. בוצע תחקיר ראשוני מידי והועברו דגשים לכוחות בשטח כהפקת לקחים. הופץ דף לקחים לכוחות. בין הלקחים: יש אפשרות שחטופים ננטשו או נמלטו, הכוחות צריכים להכיר את ההיתכנות למפגש כזה ולשים לב לסימנים מעידים - כמו שיח בעברית, הרמת ידיים, לבוש. עדכון והחברת מפקד בכיר לשטח כדי לקבל החלטות. בוצע ריענון וחידוד של הוראות הפתיחה באש לכלל הכוחות.

"מדובר באירוע קשה, כואב, מתסכל וטראגי כחוט השערה בין הצלחה גדולה לבין הפגיעה באנשים שחלק ממטרות הלחימה זה להשיב אותם ויופקו לקחים מהאירוע. בוצעו שיחות עם החיילים מתוך הבנה שהתחושה של הלוחמים נוראית", מסר הגורם הבכיר. "לוחמים שנמצאים בלחימה רצופה מורכת ומאתגרת".