בצה"ל ממשיכים לתחקר את התקרית הטרגית, שבה נורו למוות שלושה חטופים על ידי כח צה"ל בדרום רצועת עזה, זאת למרות שאחד מהם הניף דגל לבן. ערן עציון, סגן ראש המל"ל לשעבר, התייחס הבוקר (ראשון) בשיחה עם אודי סגל וענת דוידוב ברדיו 103FM על ההתפתחויות האחרונות ברצועת עזה.

"התפרצות של שנאה": כיצד מתכננים החות'ים לפגוע בישראל - ואיך זה ישפיע עלינו?
אחרי שיפא: הושלם כיתור מעוז חמאס בבית חולים נוסף

כשנשאל האם המשך השליטה בעזה יכולה להוביל לתוכנית מדינית בסוף המערכה, השיב: "זה יכול להוביל לתוכנית פוליטית של הישרדות של נתניהו בשלטון, אולי, לשיטתו, גם זה כנראה שלא. המאפיין הבולט של תוכנית מדינית צריך להיות הסכמה כמה שיותר רחבה של כמה שיותר מדינות, בוודאי של ארה"ב ושל המדינות הרלוונטיות ביותר, שבמקרה הזה, חוץ מארה"ב, אלה מדינות כמו מצרים, ירדן, האמירויות, אולי סעודיה. ברור לגמרי שאין הסכמה, אפילו לא של מדינה אחת לשום תוכנית שהמשמעות שלה היא שליטה מתמשכת של ישראל בעזה וברור לגמרי שזה גם לא האינטרס שלנו".

"זה לא מקרה שעד היום אף ממשלה, מאז שיצאנו מעזה, לא קיימה אפילו דיון רציני אחד באפשרות של כיבוש מחודש וממושך של הרצועה", הוסיף. "הייתי בכמה וכמה דיונים כאלה שבהם נדונו כל מיני אופציות בהקשרים של מה שהתפתח אח"כ לסבבים, ובכל פעם שנדונו אופציות יותר מרחיקות של השתלטות, שכמובן תמיד הייתה אמורה להיות זמנית, מהירה וקצרת מועד, היא תמיד נפסלה משום שהיה ברור שזה מנוגד באופן מוחלט לכל אינטרס שלנו, גם מדיני, גם ביטחוני, גם כלכלי. אי אפשר לחשוד בנתניהו שהוא לא יודע את זה. בזמן האחרון הוא לא יודע הרבה דברים, את זה הוא יודע בוודאי. ברור לגמרי שיש פה חשיבה פוליטית ולא מדינית". 

"מנקודת מבט אמריקנית הושקע פה עד עכשיו הון עצום, גם במושגים של כסף, גם במושגים של תחמושת, אבל אולי בעיקר במושגים של הון פוליטי. זאת אומרת, ביידן לקח את כל היוקרה של הממשל שלו, את הנכסים הדיפלומטיים שיש להם בעולם, כולל שוב וטו במועצת הביטחון ואולי הוא יצטרך לשים עוד כאלה. הוא מושקע בזה באופן אישי בצורה הכי ברורה שזכורה לי בעשרות השנים האחרונות מאיזשהו נשיא אמריקני באיזושהי סיטואציה. לדבר הזה יהיה גבול, אני לא יודע כמובן מתי זה יקרה". 

על השאלה האם הוא מזהה סימנים לדרישת ארה"ב להפסקת המלחמה, ענה: "יש יותר מסימנים. היה פה יועץ לביטחון לאומי שהוא הדמות הקרובה ביותר לביידן בממשל, ואמר בחדרים סגורים באופן מאוד ברור ובשפה דיפלומטית באופן קצת פחות ברור - שמה שיש לנו זה עוד שלושה שבועות, והשלב העצים של המלחמה צריך להסתיים. נקודה". 

"נוצר פה פער מאוד גדול בין נתניהו ומה שמניע אותו לבין אולי שרים אחרים בקבינט ובוודאי מערכת הביטחון שיותר רגישה למדיניות האמריקנית מכיוון שהם יודעים מכלי ראשון עד כמה אנחנו תלויים באמריקנים, כלומר התחמושות שממשיכות להגיע, חילופי המודיעין ועוד מיליון ואחד דברים שקשורים ליחסים האסטרטגיים".

בסיום דבריו אמר: "אנחנו מגיעים למצב שבו באמת נצטרך לעבור פאזה, בין אם זה יהיה בתוך 3 שבועות, 4 שבועות, זה לא משנה. הנקודה שבעיניי צריכה להיות הכי משמעותית זה שאת המעבר פאזה הזה לא יכולה לעשות אותה ממשלה שהביאה אותנו עד הנה. זה אמור להיות כמעט מובן מאליו, אני חושב שזה ברור להרבה מאוד ישראלים אבל אנחנו עוד לא רואים את התרגום של זה. זה חיוני שהשלבים הבאים יעוצבו תחת אסטרטגיה שונה. הממשלה הזאת לא מסוגלת להביא אסטרטגיה שתביא לנו ניצחון או משהו שדומה לזה, נקודה. לכן הממשלה חייבת להתחלף בבחירות. זה הדבר הכי חשוב כרגע, יותר חשוב מכל דבר אחר". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm