יאיר אנסבכר, לוחם במיל' שלחם בקרבות ב-7 באוקטובר כחלק מצוות היחידה ללוחמה בטרור (לוט"ר), מתח אמש (שני) ביקורת נוקבת על ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוא הגיע סמוך למעון רה"מ הרשמי וצילם עצמו מטיח בו: "מסכן את חיילנו בשביל אמריקה, הוא הודיע ברוב חוצפתו שהם יחזירו את עזה". אנסבכר התראיין היום (שלישי) על דבריו בתוכניתם של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103FM, והוסיף: "נושאות המטוסים נועדו לרסן אותנו, לא את חיזבאללה".

"אני פה ליד בלפור, מעון רה"מ החוצפן, שמסכן את חיי חיילנו ואת הבנים שלנו בשביל אמריקה. הוא הודיע ברוב חוצפתו, הוא וגלנט הבובות של אמריקה, אחרי הביקור של אוסטין, שהם יחזירו את עזה", אמר אנסבכר בסרטון שצילם. הוא מתפרץ בצעקות: "עזה שלהם! הם נלחמים שם! הם כבשו אותה בית בית! עזה שלך? ביבי אתה לא מתבייש? הם רוצים להחזיר את זה עכשיו לפלסטינים".

"מה שאתם שומעים זו זעקה גדולה ומרה שלי", מסביר אנסבכר בתוכניתם של מגל וכספית. "יש פה מלחמה אזורית כוללת, כחלק ממלחמה גלובלית על עתיד העולם. בהקשר שלנו כישראלים, אנחנו מטרה של אויב נורא ואיום בשם איראן שמתכננת כבר 40 שנה את השמדתנו בצורה שיטתית מאוד. הם יצרו כרגע מהלך של מלחמה רב חזיתית נגד ישראל, היה לנו נס או מזל וזה לא התפתח כמו שהם תכננו באופן סימולטני, גם מצפון וגם מדרום, כי אם זה כן היה - לא היינו מנהלים את השיחה הזאת עכשיו".

"הדברים התגלגלו בצורה כזאת שעדיין יש לנו שליטה ויש לנו יכולת להחזיר את גלגל המלחמה לטובתנו, אבל העניין הזה הוא לא לעולם חוסן. אני מתעסק באסטרטגיה במשך כל חיי הבוגרים, ואני שנים מתעסק בייעוץ, ומה שכל אסטרטג לומד בשנה הראשונה שלו זה שכשאתה מאוים משתי חזיתות, וככה הצבא גם אומר שהוא לא רוצה להתמודד בו זמנית עם שתי חזיתות וזה נכון - צריך לבלום חזית אחת ולתקוף בכל הכוח את החזית השנייה, להכריע שם מהר. זה לא מה שישראל עושה. היא בלמה חזית אחת, לצורך העניין, הצפון, והתחילה להתבחבש, החל מהפסקת האש ועד עכשיו, בדרום".

"מה שאני אומר זה שבעצם הטבע האסטרטגי דורש הכרעה מהירה בדרום כדי לפנות את משאבי צה"ל, שהם מוגבלים כידוע, לחזיתות אחרות. צה"ל לא עושה את זה, ישראל לא עושה את זה, למה? בגלל לחץ אמריקני".

נושאת מטוסים אמריקאית (צילום: רויטרס)
נושאת מטוסים אמריקאית (צילום: רויטרס)

"אני טוען שנושאות המטוסים נועדו לרסן אותנו, לא את חיזבאללה", מסביר אנסבכר. "הצעקה אתמול היא על זה שהמנהיגים שלנו מוכרים אותנו לארה"ב, ללחץ האמריקני, לנושא ההומניטרי, ובעקבות כך ממסמסים את הישגי הלחימה הזאת". 

"גלנט אמר שתוך כדי לחימה באזורים מסוימים בעזה - נחזיר את השליטה לעזתים. הוא וביבי רמזו לזה אתמול, וזה היה בלון מאוד מכוער שהם הפריחו".

הוא מספר כי "אני כל יום מדבר עם חברים שלי שנלחמים עכשיו והם מספרים לי בדיוק מה קורה. חמאס מצטייד ומתארגן באזורים שמוגדרים הומניטריים ויוצא בלילה לזרזר ולפגוע בכוחות שלנו, שמוגדרים באזורי לחימה. מה שהם רוצים לעשות זה לתת שליטה לערבים בתוך אזורי הלחימה, אבל צריך את הסיפור העזתי לפתור אחת ולתמיד".

לחימה של כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
לחימה של כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

לטענתו, אנחנו צריכים לבצע שלושה דברים, "ואם ראש הממשלה היה אומר אותם היום כבר היינו מנצחים", אומר. "שלב ראשון, צריכים לשים את העזתים באזור הומניטרי מוגדר ומתוחם וסטרילי, כזה שאין בו נשק. אזור שאנחנו נבנה, נטפל בו, ונביא לשם את כל הקהילה הבינלאומית שצועקת 'הומניטרי', בצדק, בסדר גמור. עשינו את זה ב־2015 בסוריה, ברמת הגולן. שלב שני, חיסול כוחו הצבאי של חמאס באמצעות כוח, לא לחימה סלקטיבית מבית לבית, מפיר לפיר כמו שהיום קורה, אלא באמצעות מכבש צה"לי".

"עד הפסקת האש הוא הופעל", אומר, "אז איבדנו את המומנטום וכתוצאה מכך עברנו תחת לחץ אמריקני ללחימה בפינצטה. אני אומר לכם שיש הבדל מאוד גדול בין לחימה בשטח שמוגדר כשטח לחימה לבין לחימה כמו שאנחנו רואים היום. השלב שלישי, מהנקודה הזאת של המעבר למתקן ההומניטרי, אנחנו מפזרים אותם לשטחים שהם מחוץ לשטח מדינת ישראל. אבל אנחנו לא רוצים לנהל שם, לא רוצים שהפלסטינים ינהלו בוודאי, וגם לא לתת לכוח רב לאומי כמו שעשינו בלבנון. לנקות את עזה זה הניצחון המובהק היחיד שיקיים אותנו במרחב".

על דברים דומים, ובתגובה לטענות סמוטריץ' שאיים במרומז על עזיבת הממשלה אם הרשות הפלסטינית תשלוט בעזה, מלשכת רה"מ נמסר: "הדיווח אינו נכון. ראש הממשלה נתניהו הוא זה שמוביל את המדיניות שקובעת שברצועת עזה, לאחר חיסול החמאס, לא ישלוט אף גורם שמחנך לטרור, מממן טרור, ומשלם למשפחות מחבלים. ראש הממשלה נתניהו אמר שלא נחליף את חמאסטן בפת"חסטאן. כל דיווח אחר משולל כל יסוד".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm